Słowotwórstwo a składnia w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Część 2. Rozwiązania dydaktyczne
Abstrakt
Artykuł, stanowiący drugą część rozważań poświęconego relacjom między słowotwórstwem a składnią w nauczaniu języka polskiego jako obcego (jpjo), opisuje rozwiązania dydaktyczne, które można wdrożyć w oparciu o wiadomości teoretyczne zawarte w części pierwszej. Tekst rozpoczyna przegląd zawartości programów nauczania i podręczników pod kątem obecnych w nich powiązań między derywacją a składnią. Następnie analizie poddano zadania mające na celu utrwalanie i testowanie wiedzy słowotwórczo-składniowej, ze szczególnym uwzględnieniem najlepiej przystosowanych do tego ćwiczeń transformacyjnych. Ostatnia część artykułu zawiera wskazówki metodyczne i uproszczone, eksplicytne reguły dotyczące dziedziczenia cech składniowych, a także innych problemów, które warto uwzględnić w nauczaniu jpjo.
Bibliografia
Achtelik, Aleksandra, Wioletta Hajduk-Gawron, Agnieszka Madeja i Magdalena Świątek. Bądź na B1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu B1. Universitas, 2009.
Bajor, Ewa, i Ewa Sabela. Zeszyt ćwiczeń do podręcznika „Wśród ludzi i ich spraw”. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010.
Bogusławski, Andrzej. „O zasadach rejestracji jednostek językaˮ. Poradnik Językowy, nr 8, 1976, ss. 356-364.
Burkat, Agnieszka i Agnieszka Jasińska. Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta. Prolog, 2007.
Butcher, Anna, Iwona Janowska, Grażyna Przechodzka i Grażyna Zarzycka. Celuję w C2. Zbiór zadań do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie C2. Universitas, 2011.
Buttler, Danuta. „Derywacja słowotwórcza a derywacja syntaktyczna”. Prace Filologiczne, 1969, ss. 59-76.
Danielewiczowa, Magdalena. W głąb specjalizacji znaczeń. Przysłówkowe metapredykaty atestacyjne. BEL Studio, 2012.
Garncarek, Piotr. Czas na czasownik. Universitas, 2004.
Gaze, Mateusz. „Słowotwórstwo w wybranych gramatykach do nauczania języka polskiego jako obcego”. PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. Olga Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014, ss. 259-273.
Gaze, Mateusz. „Słowotwórstwo w wybranych pomocach do nauczania leksyki języka polskiego jako obcego”. Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców 3, red. Mateusz Gaze i Paula Góralczyk-Mowczan, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015, ss. 56-65.
Gębal, Przemysław. Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2. Universitas, 2009.
Janowska, Iwona, Ewa Lipińska, Agnieszka Rabiej, Anna Seretny i Przemysław Turek, redaktorzy. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2. Księgarnia Akademicka, 2011.
Kaleta, Zofia. Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1995.
Kita, Małgorzata. Wybieram gramatykę. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.
Klebanowska, Barbara. Synonimia składniowa: ćwiczenia dla cudzoziemców. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1990.
Lewiński, Piotr. Oto polska mowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001.
Lipińska, Ewa. Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2. Universitas, 2009.
Lipińska, Ewa. Z polskim na ty. Universitas, 2012.
Mędak, Stanisław. Co z czym? Universitas, 2002.
Mędak, Stanisław. Praktyczny słownik łączliwości składniowej czasowników polskich. Universitas, 2011.
Państwowe Egzaminy Certyfikatowe z Języka Polskiego jako Obcego. Standardy wymagań egzaminacyjnych. MENiS, 2003.
Polański, Kazimierz. „Transformacja”. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. Kazimierz Polański. Ossolineum, 1999, ss. 217-221.
Pyzik, Józef. Przygoda z gramatyką. Universitas, 2003.
Seretny, Anna, i Ewa Lipińska. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Universitas, 2005.
Seretny, Anna, i Wiesław Stefańczyk. „Między gramatyką a słownikiem – słowotwórstwo w perspektywie glottodydaktycznej”. Postscriptum Polonistyczne, nr 2, 2015, ss. 45-61.
Słaby-Góral, Iwona. „Czas przypadka w języku polskim, czyli próba wyjaśnienia polisemii wybranych przyimków”. Edukacja Międzykulturowa. Forum dydaktyczne, red. Anna Rabczuk, Uniwersytet Warszawski, 2013, ss. 277-292.
Stempek, Iwona, i Agnieszka Stelmach,. Polski, krok po kroku, cz. 2. Glossa, 2013.
Zarych, Elżbieta. Przejdź na wyższy poziom. Podręcznik do nauki języka polskiego dla obcokrajowców, poziom B2/C1. Nowela, 2014.
Zarych, Elżbieta. Język kluczem do kraju. Podręcznik do nauki języka polskiego dla obcokrajowców, poziom C1/C2. Nowela, 2018.
Copyright (c) 2021 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.