The Relationship between Word-Formation and Syntax in Teaching Polish as a Foreign Language. Part 2: Teaching Solutions
Abstract
The second part of the analysis concerning the relationship between word-formation and syntax in teaching Polish as a foreign language (PFL) provides practical teaching solutions which may be implemented, based on the theoretical analysis included in Part 1. We first examine those contents of the existing PFL curricula and textbooks which directly point to any correlation between the syntactic properties of the base and derived language units. We then proceed to study the form and nature of the transformation exercises which are best suited for training and testing the links between word-formation and syntax. The third part of the paper provides a number of methodological clues and explicit rules concerning the various degrees of syntactic inheritance, and other problems worth taking into consideration in PFL lessons.
References
Achtelik, Aleksandra, Wioletta Hajduk-Gawron, Agnieszka Madeja i Magdalena Świątek. Bądź na B1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu B1. Universitas, 2009.
Bajor, Ewa, i Ewa Sabela. Zeszyt ćwiczeń do podręcznika „Wśród ludzi i ich spraw”. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010.
Bogusławski, Andrzej. „O zasadach rejestracji jednostek językaˮ. Poradnik Językowy, nr 8, 1976, ss. 356-364.
Burkat, Agnieszka i Agnieszka Jasińska. Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta. Prolog, 2007.
Butcher, Anna, Iwona Janowska, Grażyna Przechodzka i Grażyna Zarzycka. Celuję w C2. Zbiór zadań do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie C2. Universitas, 2011.
Buttler, Danuta. „Derywacja słowotwórcza a derywacja syntaktyczna”. Prace Filologiczne, 1969, ss. 59-76.
Danielewiczowa, Magdalena. W głąb specjalizacji znaczeń. Przysłówkowe metapredykaty atestacyjne. BEL Studio, 2012.
Garncarek, Piotr. Czas na czasownik. Universitas, 2004.
Gaze, Mateusz. „Słowotwórstwo w wybranych gramatykach do nauczania języka polskiego jako obcego”. PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. Olga Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014, ss. 259-273.
Gaze, Mateusz. „Słowotwórstwo w wybranych pomocach do nauczania leksyki języka polskiego jako obcego”. Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców 3, red. Mateusz Gaze i Paula Góralczyk-Mowczan, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015, ss. 56-65.
Gębal, Przemysław. Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2. Universitas, 2009.
Janowska, Iwona, Ewa Lipińska, Agnieszka Rabiej, Anna Seretny i Przemysław Turek, redaktorzy. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2. Księgarnia Akademicka, 2011.
Kaleta, Zofia. Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1995.
Kita, Małgorzata. Wybieram gramatykę. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.
Klebanowska, Barbara. Synonimia składniowa: ćwiczenia dla cudzoziemców. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1990.
Lewiński, Piotr. Oto polska mowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001.
Lipińska, Ewa. Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2. Universitas, 2009.
Lipińska, Ewa. Z polskim na ty. Universitas, 2012.
Mędak, Stanisław. Co z czym? Universitas, 2002.
Mędak, Stanisław. Praktyczny słownik łączliwości składniowej czasowników polskich. Universitas, 2011.
Państwowe Egzaminy Certyfikatowe z Języka Polskiego jako Obcego. Standardy wymagań egzaminacyjnych. MENiS, 2003.
Polański, Kazimierz. „Transformacja”. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. Kazimierz Polański. Ossolineum, 1999, ss. 217-221.
Pyzik, Józef. Przygoda z gramatyką. Universitas, 2003.
Seretny, Anna, i Ewa Lipińska. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Universitas, 2005.
Seretny, Anna, i Wiesław Stefańczyk. „Między gramatyką a słownikiem – słowotwórstwo w perspektywie glottodydaktycznej”. Postscriptum Polonistyczne, nr 2, 2015, ss. 45-61.
Słaby-Góral, Iwona. „Czas przypadka w języku polskim, czyli próba wyjaśnienia polisemii wybranych przyimków”. Edukacja Międzykulturowa. Forum dydaktyczne, red. Anna Rabczuk, Uniwersytet Warszawski, 2013, ss. 277-292.
Stempek, Iwona, i Agnieszka Stelmach,. Polski, krok po kroku, cz. 2. Glossa, 2013.
Zarych, Elżbieta. Przejdź na wyższy poziom. Podręcznik do nauki języka polskiego dla obcokrajowców, poziom B2/C1. Nowela, 2014.
Zarych, Elżbieta. Język kluczem do kraju. Podręcznik do nauki języka polskiego dla obcokrajowców, poziom C1/C2. Nowela, 2018.
Copyright (c) 2021 Roczniki Humanistyczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.