Ethics of Communication as a University Lecture Comments on the Specificity and Dilemmas of Education

  • Tomasz Żurawlew University of Warmia and Mazury in Olsztyn
Keywords: ethics of communication; goals and methods of education of ethical linguistic issues; values on which the moral use of language is based; the concept of ethical personalism

Abstract

The aim of this work is to present and describe the general didactic aspects of education in the field of ethics of communication at the academic level. The author pursues this goal by anchoring his deliberations in the theory of communicative morality and the theory of general education. He defines the specificity of teaching ethical language issues and distinguishes its two dimensions: material and personal. These dimensions serve as sources for educational goals. The author also points to two ways of conveying values: intellectual and emotional. In addition, he states that both the didactic and pedagogical character of the tasks of a lecturer of communication ethics is characterized by the same degree of importance. He describes educational methods which he personally finds the most significant. The author refers as well to some typical didactic situations, and using them as a background, he tries to explain the complexity of specific educational dilemmas, and then he indicates possible ways of resolving them.

References

Andruszkiewicz M.: Problemy etyki słowa w państwie prawa, w: Filozoficzne i teoretyczne zagadnienia demokratycznego państwa prawa, red. M. Andruszkiewicz, A. Breczko, S.Oliwniak, Białystok: Temida 2 2015, s. 15-27.

Austin J.L.: Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1993, s. 561-598.

Cegieła A.: O retoryce pogardy i wykluczenia w polskim dyskursie publicznym, „Poradnik Językowy” 2012, nr 9, s. 14-25.

Cegieła A.: Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa 2014.

Cegieła A.: Słowa niebezpieczne i niepożądane w przestrzeni społecznej. Etyka słowa a poprawność polityczna, „Poradnik Językowy” 2013, nr 1, s. 57-70.

Drożdż M.: Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów: Biblos 2005.

Etyka słowa. Wybór opracowań I, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, J. Puzynina, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2017.

Gnitecki J.: Aksjologiczne podstawy stanowienia celów edukacyjnych szkoły wyższej, w: Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, red. K.W. Jaskot, Szczecin: Oficyna IN Plus 2006, s. 32-51.

Grice H.P.: Logika i konwersacja, przeł. J. Wajszczuk, „Przegląd Humanistyczny” 20(1977), nr 6, s. 59-99.

Jaskot K.W.: Funkcje szkoły wyższej jako instytucji edukacyjnej, w: Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, red. K.W. Jaskot, Szczecin: Oficyna IN Plus 2006, s. 398-413.

Jeziorska J.: Metoda biograficzna w nauczaniu etyki, „Studia Philosophiae Christianae” 40(2004), nr 1, s. 193-211.

Kojder A.: Godność, w: Fundamenty dobrego społeczeństwa. Wartości, red. M.Bogunia-Borowska, Kraków: Znak 2015, s. 46-64.

Kossowska M., Sekerdej M.: Psychologia społeczna: idea i eksperyment, w: W stronę psychologii eksperymentalnej: w 110. rocznicę założenia Pracowni Psychologii Doświadczalnej na Uniwersytecie Jagiellońskim, red. M. Kielar-Turska, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2016, s. 61-75.

Krajewski K.: Personalizm etyczny w lubelskiej szkole filozoficznej, w: Etyka, cz. 1: Koncepcje etyki, red. S. Janeczek, A. Starościc, Lublin: Wydawnictwo KUL 2016, s.229-261.

Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Kraków: Impuls 2012.

Leksykon socjologii moralności, red. J. Mariański, Kraków: Nomos 2015.

Malitowska A.: Czym jest filozofia moralna?, „Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna” 1(2012), nr 1, s. 120-126.

Mariański J.: Socjologia moralności, Lublin: Wydawnictwo KUL 2006.

Olbrycht K.: Odpowiedzialność pedagoga w nauczaniu etyki, w: Etyka w szkole, red. Z.Sareła, Warszawa: Wydawnictwo ATK 1997, s. 71-79.

Ossowska M.: Socjologia moralności. Zarys zagadnień, wyd. 4, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2018.

Palka S.: Charakterystyka pedagogiki szkoły wyższej jako dyscypliny teoretycznej i praktycznej, w: Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, red. K.W. Jaskot, Szczecin: Oficyna IN Plus 2006, s. 12-30.

Puzynina J., Pajdzińska A.: Etyka słowa, w: O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny, red. J. Miodek, Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej 1996, s. 35-45.

Puzynina J.: Język wartości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1992.

Puzynina J.: Kultura słowa – ważny element kultury narodowej, Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem 2011.

Puzynina J.: Kultura popularna a kultura wysoka – dziś, w: tejże, Kultura słowa – ważny element kultury narodowej, Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem 2011, s.55-66.

Puzynina J.: Problemy aksjologiczne w językoznawstwie, „Poradnik Językowy” 1984, nr 9-10, s. 539-559.

Puzynina J.: Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa, Kraków: Wydawnictwo PAU 2013.

Urban J.: Obwoźne sado-maso, „Nie” 2002, nr 33, s. 2.

Wojciszke B.: Psychologia społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2012.

Zarzecki L.: Wybrane problemy dydaktyki ogólnej, Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa 2008.

Żurawlew T.: Konwersacyjny wiersz Szymborskiej w świetle teorii etyki komunikacji, „Poradnik Językowy” 7(2019), s. 72-83.

Żurawlew T.: Świętość – moralność – język (z Profesor Jadwigą Puzyniną rozmawia Tomasz Żurawlew), w: Święci i świętość w języku, literaturze i kulturze, red. H. Leleń, T. Żurawlew, Kraków: Universitas 2018, s. 407-412.

Published
2019-10-29
Section
Articles