Jan Paweł II w surrealistycznych odsłonach. Dwa filmy – o teatrach i teatrzykach i nie tylko – „z udziałem” Papieża

Słowa kluczowe: Jan Paweł II, Jan Švankmajer, Spike Jonze, surrealizm, teatr lalkowy, marionetka

Abstrakt

Przedmiotem refleksji zawartej w artykule są takie surrealistyczne filmy, jak Spiskowcy rozkoszy (czes. Spiklenci slasti, reż. Jan Švankmajer, 1996) i Być jak John Malkovich (Being John Malkovich, reż. Spike Jonze, 1999), w których zostały użyte w formie montażu materiały archiwalne z udziałem Jana Pawła II, a teatr odgrywa dość znaczącą rolę bądź jako jeden z wiodących tematów, bądź też jako konwencja artystyczna. Autorka zastanawia się, jaki sens mają te przywołania i co ewentualnie komunikują.

W obu analizowanych dziełach wstawki filmowe z Janem Pawłem II wyłamują się z naturalnego porządku rzeczy, są dodatkiem w świecie przedstawionym, elementem innej rzeczywistości i przez to doskonale nadają się jako komponent sztuki surrealistycznej, której jednym z „zadań” jest wywoływanie konsternacji przez umyślne niedopasowanie prezentowanych elementów. Jan Paweł II w tych montażach staje się ikoną powagi i najdonioślejszych wydarzeń w świecie, ale też sui generis „gwiazdą”, celebrytą, postacią medialną. Zderzenie powagi z groteskowym światem bohaterów wywołuje często efekt dysonansu i konsternację, tym bardziej że oba filmy opowiadają o uleganiu różnym, nieraz całkiem absurdalnym namiętnościom. W Spiskowcach rozkoszy są to przede wszystkim żądze erotyczne i seksualne; w Być jak John Malkovich – żądze powodzenia i sławy (obok różnych konfiguracji żądz zmysłowych). Dochodzi do tego wyraźnie wyeksponowane marzenie, by być kimś innym oraz marzenia o ziemskiej nieśmiertelności. Jan Paweł II nie podzielał takich marzeń, ufając, że najważniejsze jest spełnianie woli Bożej, poczucie własnej wartości w świetle ewangelicznej prawdy o Transcendencji i o ukochaniu każdego człowieka przez Chrystusa oraz „powrót do siebie” – granie swojej, nie cudzej roli. Papież całym swoim życiem pokazywał, jak przekraczać własne przyzwyczajenia, jak ponad wszystko czcić Boga; jak wychodzić naprzeciw drugiemu człowiekowi, pokonując egoizm i rezygnując z wygody. Jak żyć realnie, w rzeczywistej, a nie iluzorycznej – jak bohaterowie omawianych tu filmów – przestrzeni.

Bibliografia

Bobowski, Sławomir. Między świętością a potępieniem. Martin Scorsese i religia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2007.

Breton, André. „Ankieta na temat miłości”. Surrealizm. Antologia. Przeł. i oprac. Adam Ważyk, „Czytelnik”, 1973.

Černy, Milan „gulaulin”. „Jan Švankmajer”, www.csfd.cz/tvurce/3305-jan-svankmajer/. Dostęp 15.07.2013.

Cooper, Jean C. Zwierzęta symboliczne i mityczne. Tłum. Anna Kozłowska-Ryś i Leszek Ryś, Dom Wydawniczy Rebis, 1998.

Film „Spiskowcy rozkoszy”, Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturowych w Olsztynie, www.ceik.eu/aktualnosci-kalendarium/artykul/article/film-spiskowcy-rozkoszy.html. Dostęp 11.02.2020.

Gajda-Zadworna, Jolanta, i Beata Zadworna. „Być jak Malkovich”. W Sieci, nr 23, 2016, ss. 45, 47. Hames, Peter. Czechosłowacka Nowa Fala. Tłum. Justyna Burzyńska i in., słowo/ obraz / terytoria, 2009.

Hames, Peter. “Interwiev with Jan Švankmajer”. Dark Alchemy: The Films of Jan Švankmajer, edited by Peter Hames, Flick Books 1995, p. 104.

Jan Paweł II. Dzieła zebrane. Tomy 1–16. Wydawnictwo M, 2007.

Jan Paweł II. „Rozważanie przed modlitwą «Regina caeli»”, 21 maja 1995, Ołomuniec, Czechy, opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/modlitwy/ap_olomuniec_21051995.html. Dostęp 22.08.2019.

Jonze, Spike, i Kinga Dębska. „Tunel w murze”. Rozmowę przeprowadziła Kinga Dębska. Wprost, nr 17, 2000, s. 108.

Kałużyński, Zygmunt, i Tomasz Raczek. „Podróż do wnętrza Malkovicha”. Rozmawiają Zygmunt Kałużyński i Tomasz Raczek [Być jak John Malkovich – recenzja]. Wprost, nr 19, 2000, ss. 102–103.

Kopaliński, Władysław. Słownik symboli. Wiedza Powszechna, 1990.

Kornatowska, Maria. „Orson Welles kontra John Malkovich” [Być jak John Malkovich – recenzja]. Kino, nr 4, 2000, ss. 39–40.

Král, Petr. Private Screening. Translated by P. Hammond, Frisson, 1985.

Pasek, Beata. „Co ty wiesz o Malkovichu?” [Być jak John Malkovich – recenzja, 1999], www.filmweb.pl/reviews/recenzja-filmu-By%C4%87+jak+John+Malkovich-71. Dostęp 15.02.2020.

Pawlukiewicz, Piotr. „Wyruszyć w dal, by wrócić do samego siebie (konferencja)”, 2012, www.youtube.com/watch?v=_Ej9Znjt-ig. Dostęp 03.04.2020.

Saunders, Nicholas. Dusze zwierząt. Tłum. Zbigniew Dalewski, MUZA SA, 1996.

Seul, Anastazja. Literatura polska w wypowiedziach Jana Pawła II. Sacrum. Prawda. Dobro. Piękno. Wydawnictwo Rys, 2014.

Švankmajer, Jan. „Jestem surrealistą”. Rozmowa Bogusław Zmudziński. Przeł. Ján Golian, Kino, nr 4, 2002, ss. 23, 56.

Szczerba, Jacek. „John Malkovich chce być kimś lepszym” [Być jak Stanley Kubrick – recenzja]. Gazeta Wyborcza, wyd. zasadnicze, nr 94, 2006, s. 17.

Tomaszewska, Ewa. Tam i z powrotem. Rzecz o lalkarskich kontaktach polsko-czechosłowackich i polsko-czesko¬słowackich na Śląsku. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019.

Wielebska, Kamila. „Miłość szalona między obsesją a mitem”. Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim, red. Kamila Wielebska i Kuba Mikurda, Korporacja Ha!art, 2010.

Wiśniewska, Monika. „Wieczne życie w czyjejś głowie” [Być jak John Malkovich – recenzja]. Przegląd Tygodniowy, nr 15, 2000, s. 20.

Zarębski, Konrad J. „Rozkosze surrealizmu” [Spiskowcy rozkoszy – recenzja]. Kino, nr 12, 2003, s. 35.

Opublikowane
2020-12-28