Kształtowanie kompetencji społeczno--emocjonalnych dzieci w wieku przedszkolnym jako wyzwanie dla rodzicówi nauczycieli

  • Małgorzata Artymiak Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Wydział Nauk o Człowieku
  • Marta Pawelec Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Wydział Nauk o Człowieku
Słowa kluczowe: kompetencje społeczno-emocjonalne; wiek przedszkolny

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na problematyce kompetencji jako istotnego zasobu, którego rozwijanie i doskonalenie warunkuje nie tylko adaptację do zadań w różnych okresach życia, ale także możliwość rozwoju. Szczególnym rodzajem kompetencji są kompetencje społeczno-emocjonalne, rozumiane jako zestaw wiedzy, umiejętności i postaw związanych z emocjami i relacjami interpersonalnymi. Pozwalają one nie tylko na rozumienie własnych zachowań i zachowań innych, ale także efektywnego budowania relacji interpersonalnych. Kształtowanie tych kompetencji powinno rozpocząć się we wczesnych etapach rozwoju dziecka, niemniej wiąże się to z wieloma trudnościami. Szczególnie istotny staje się wówczas wzrost świadomości i rozwinięcie umiejętności u rodziców, nauczycieli oraz ich wzajemnej współpracy.

Bibliografia

Artymiak M., Pawelec M., Diagnoza gotowości szkolnej w perspektywie modelu interakcyjnego. w: Edukacja sześciolatka, red. A. Weiner, A. Koper, Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe WSEI 2017, s. 95-115.

Białecki I., Pojęcie kompetencji a polityka wobec edukacji i rynku pracy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2006, nr 2, s. 97-107.

Borucka A., Ostaszewski K., Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia, „Medycyna Wieku Rozwojowego” 2008, nr 12(2 Pt 1): 587-597.

Caban M.J., Rewerski T., Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne u osób pracujących i bezrobotnych, „Polityka Społeczna” 2005, nr 2, s. 8-10.

Czub M., Matejczuk J., Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia.

Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 2015.

Góralska R, Solarczyk-Szwec H., O kompetencjach w kontekście Polskiej Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, „Edukacja Dorosłych” 2012, nr 2, s. 27-41.

Kolasińska E., Kompetencje a rynek pracy i struktura społeczna, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 2011, nr 38, s. 91-103.

McClelland D.C., Testing for competence rather than for intelligence, „American Psychologist” 1973, nr 28, s. 1-14.

Matczak A., Martowska K., Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych, „Studia Psychologica” 2011, nr 11, s. 5-18.

Matejczuk J., Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 2014.

Marszał-Wiśniewska M., Wychowawcze uwarunkowania orientacji na stan: jak można nie wykształcić silnej woli, „Przegląd Psychologiczny” 2001, nr 4, s. 479-494.

Martowska K., Cechy środowiska rodzinnego a inteligencja emocjonalna u dzieci, „Studia Psychologica” 2007, nr 7, s. 181-194.

Molińska M., Ratajczyk A., Edukacja przedszkolna, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 2014.

Osewska E., Jakość życia wspólnotowego rodziny jako podstawa skuteczności wychowania, „Roczniki Nauk o Rodzinie” 2013, nr 5, s. 5-22.

Pawelec M., Cholewińska J., Mazur A., Ozga W., Analiza trudności wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, w: Współczesne problemy systemu rodzinnego. Diagnoza-Terapia-Profilaktyka, red. M.Z. Stepulak, Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe WSEI 2014, s. 229-255.

Pawelec M., Cholewińska J., Mazur A., Ozga W., Trudności wychowawcze w grupie dzieci przedszkolnych w percepcji nauczycieli, „Horyzonty Psychologii” 2014, s. 81-102.

Plopa M., Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne młodzieży a percepcja postaw matek i ojców, „Psychologia Wychowawcza” 1983, nr 26, s. 129-141.

Ratajczyk A., Mielcarek M., Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wiek ¬przedszkolny, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 2014.

Ryan R.M., Deci E.L., An overview of self-determination theory, w: Handbook of self-determination research, red. E.L. Deci, R.M. Ryan, Rochester, NY: University of Rochester Press 2002, s. 232-245.

Smykowski B., Wiek przedszkolny. Zagrożenia rozwoju, „Remedium” 2003, 7-8(125-126), s. 8-9.

Stroufe A., Egeland B., Carlson E., Collins A., The development of the person, „The Minnesota study of risk and adaptation from birth to adulthood”, New York: The Guilford Press 2005.

Uszyńska-Jarmoc J., Bilewicz M., Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2015.

Wiliński P., Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, w: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, red. A. I. Brzezińska, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005, s. 303-343.

White R., Motivation reconsidered: The concept of competence, „Psychological Review” 1959, s. 66.

Żuchowska W., Do czego dydaktykom potrzebne jest pojęcie kompetencji, „Nowa Polszczyzna” 1999, nr 1.

Opublikowane
2019-12-31
Dział
Artykuły