Starość wkraczaniem w ostatni etap dojrzewania do eschatologii

  • Helena Słotwińska Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii
Słowa kluczowe: Bóg; życie; starość; śmierć; eschatologia; rzeczy ostateczne

Abstrakt

Artykuł poruszający problem ludzkiej starości, jako ostatniego etapu dojrzewania do eschatologii, omawia cztery kwestie: 1) definicje starości; 2) objawy oraz ramy wiekowe starości; 3) pozytywny i negatywny wymiar starości, 4) eschatologia w życiu człowieka starego.

Pierwsza kwestia – precyzyjnie definiuje pojęcie starości w różnych aspektach: w aspekcie biblijnym (podejście do starości zmieniające się wraz z rozwojem Objawienia), pastoralnym (objęcie ludzi starszych pastoralną troską Kościoła), społecznym (człowiek starzejący się może doświadczać poczucia izolacji, nasilenia problemów eschatologicznych i kryzysów psychicznych, wywołanych m.in. lękiem przed przyszłością, wycofaniem się z pracy zawodowej i ról społecznych, obniżeniem statusu społecznego, osłabieniem kontaktów zawodowych), psychologicznym (tempo i obraz starzenia się zależą od zadatków genetycznych, doświadczeń życiowych i strategii adaptacyjnych), pedagogicznym (trzy sfery wychowania: 1. do starości – kierowane do pokoleń młodszych; 2. w starości – dotyczące osób starszych; 3. przez starość − realizowane, zwykle nieintencjonalnie, przez osoby starsze w swoim otoczeniu).

„Objawy oraz ramy wiekowe starości” (kwestia druga), o starości mówi się najczęściej po osiągnięciu 60. roku życia. Charakterystycznymi objawami starości są: osłabienie biologicznych funkcji organizmu, zmiany w sprawnościach psychicznych i adaptacji społecznej, w realizacji zadań społecznych, kulturowych oraz duchowych. Ponadto, zagadnienie to w oparciu o teksty biblijne, ukazane na tle rozwoju Objawienia, przedstawia różny sposób interpretacji długości ludzkiego życia na ziemi.

„Pozytywny i negatywny wymiar starości”, jako trzecia kwestia, ukazuje: pozytywne aspekty starości (np. satysfakcja z przejścia na emeryturę po ciężkiej pracy, możliwość poświęcenia więcej czasu dla współmałżonka, dla wychowywania wnuków, dla przewartościowania wykonywanych różnych działań) oraz negatywne (np. uświadomienie sobie kresu życia, lęk przed śmiercią, utrata osób bliskich, utrata poczucia, że jest się potrzebnym, pożytecznym). Należy również podkreślić, iż wymienione doświadczenia starości, charakterystyczne wprawdzie dla poszczególnych osób w podeszłym wieku, nie są przeżywane jednakowo, gdyż w konkretnym przypadku zależą od kontekstu rodzinnego, od stosowanego systemu wartości, dojrzałości psychicznej itp.

„Eschatologia w życiu człowieka starego” (kwestia czwarta) przybliża pojęcie eschatologii w religiach pozachrześcijańskich, w Piśmie Świętym, w teologii, a przede wszystkim akcentuje proces kształtowania się eschatologii na przestrzeni dziejów i nauczania Kościoła. Sensem eschatologii jest całkowite zwrócenie się ku Chrystusowi, a nie doczesne oczekiwanie na koniec świata wraz z jego przemianą. Następuje odejście od nazwy „rzeczy ostateczne” i zostaje ona zastąpiona formułą chrystologiczną: jedyną „Ostateczną Rzeczą” całego stworzenia, obecną już teraz w Osobie Jezusa Chrystusa, a spełniającą się ostatecznie w wieczności, jest Bóg.

Bibliografia

Bartnik Cz., Teologiczna interpretacja wydarzenia śmierci, „Ateneum Kapłańskie” 95(1980), s. 16-30.

Chrostowski W., Alegoryczne przedstawienie starości i śmierci w Koh 12,1-7, w: Duch i Oblubienica mówią „Przyjdź”, Warszawa 2001, s. 21-108.

Czerski J., Eschatologia w `Listach do Tesaloniczan', w: Chrystus i Kościół, Lublin 1979, s. 111-117.

Granat W., Eschatologia. Rzeczy ostateczne człowieka i świata, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1962.

Krąpiec M.A., Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1991.

Kucza G., Jaka eschatologia dzisiaj? Główne przesunięcia akcentów w eschatologii posoborowej, „Communio”. Międzynarodowy Przegląd Teologiczny [Poznań] 22(2002), z. 5, s. 130-146.

Kudasiewicz J., Sens starości w świetle Pisma Świętego, w: Ludzie chorzy, starsi w Kościele, Warszawa 1981, s. 91-102.

Müller-Goldkuhle P., Pobiblijne przesunięcie akcentów w historycznym procesie rozwojowym myślenia eschatologicznego, „Concilium” 5(1969), z. 1, s. 21-31.

Nossol A., Historiozbawcze znaczenie śmierci, „Ateneum Kapłańskie” 95(1980), s. 31-38.

Nossol A., Problem chrystologicznej reinterpretacji eschatologii, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 21(1978), z. 3-4, s. 3-9.

Ostański P., Historiozbawcza wizja starości w Piśmie Świętym. Studium egzegetyczno-teologiczne, Poznań 2007.

Romaniuk K., Lata podeszłe i stare według Biblii, Warszawa 1993.

Witczyk H., „Moje oczy ujrzały Twoje zbawienie” (Łk 1,30). Biblijna wizja starości, w: Materiały Ogólnopolskiego Sympozjum Towarzystwa Gerontologicznego, Jarosław 2001, s. 120-129.

Zych A., Człowiek wobec śmierci, Katowice 1999.

Opublikowane
2020-01-30
Dział
Artykuły