Rola wartości uniwersalnych − odpowiedzialność w opinii nauczycieli

  • Magdalena Barabas Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii
Słowa kluczowe: wartości; odpowiedzialność; nauczyciel

Abstrakt

Kształtowanie w dzieciach i młodzieży systemu wartości zgodnego z wartościami uniwersalnymi jest we współczesnym świecie nie lada wyzwaniem zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli. Rola nauczyciela, jaką ma on do spełnienia w procesie wychowawczym, jest szczególna. Powinnością nauczyciela/wychowawcy jest nie tylko przekazywanie wiedzy o wartościach moralnych i wynikających z nich normach postępowania, ale przede wszystkim rozwijanie pewnego rodzaju wrażliwości moralnej wychowanków poprzez dawanie przykładu postępowania moralnego. Wśród wielu wartości uniwersalnych na szczególną uwagę zasługuje odpowiedzialność. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na tę kategorię aksjologiczną w szerokim wachlarzu wartości uniwersalnych. Zaprezentowano w nim dane z badań własnych, które obrazują fragment rzeczywistości edukacyjnej w zakresie opinii nauczycieli na temat odpowiedzialności.

Bibliografia

Adamski F., Prawda jako zasada życia społecznego i zadanie wychowania, w: Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania, red. F. Adamski, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.

Brzozowski P., Skala Wartości Schelerowskich – SWS. Podręcznik, Wyd. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 1995.

Cieciuch J., Kształtowanie się systemu wartości od dzieciństwa do wczesnej dorosłości, Wyd. Liberi Libri, Warszawa 2013.

Denek K, Wartości w kontekście edukacji i nauk o niej, w: Wartości w pedagogice. Urzeczywistnianie wartości, red. W. Furmanek, A. Długosz, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2015, s. 11-41.

Drożdż M., Etyczne orientacje w mediosferze, Wyd. Diecezji Toruńskiej, Toruń 2006.

Furmanek W., Aksjologia. Aksjologia pedagogiczna. Próba określenia zależności w: Wartości w pedagogice. Aksjologia pedagogiczna. Napięcia i współistnienie różnych wartości, red. W. Furmanek, A. Długosz, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2014.

Krok D., System wartości a poznawcze i społeczne wymiary religijności, „Roczniki Psychologiczne” 13(2010), nr 2, s. 161-182.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2005.

Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2007.

Noske M., Problematyczna uniwersalność wartości uniwersalnych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2011, nr 3(55), s. 129-148.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, WAiP, Lublin 2008.

Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002.

Rokeach M., The nature of human values, The Free Press, New York 1973.

Scheler M., Aprioryczne powiązania o charakterze starszeństwa między modalnościami wartości, Wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1975.

Sztumska B., Nauczyciel wobec wartości ogólnoludzkich w: Wartości humanistyczne a problemy współczesnego świata, red. S. Folaron, Wyd. WSP, Częstochowa 1993.

Tchorzewski A., Odpowiedzialność jako wskaźnik postawy moralnej nauczyciela, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Studia Pedagogiczne” 1997, z. 30, s. 45-50.

Opublikowane
2020-01-30
Dział
Artykuły