The Dynamics of Relations between Ideal and Real Self of Primary School Children and Adolescents in the Context of their Personal Efficiency

  • Iryna Iavorska-Vietrova Kostiuk Institute of Psychology of the NAPS of Ukraine, Chamata Laboratory of Psychology of Personality
Słowa kluczowe: osobowość; poczucie skuteczności; obraz siebie; „ja-idealne”, „ja-realne”; autorefleksja; wiek szkolny; wiek młodzieńczy

Abstrakt

Niniejszy artykuł analizuje wyniki badań nad „ja-realnym” i „ja-idealnym” wśród uczniów o różnym poziomie własnej skuteczności w grupie w okresie przejścia z poziomu szkoły podstawowej do gimnazjum. Stwierdzono istnienie pięciu kategorii, poprzez które uczniowie postrzegają obraz „idealnego ucznia”: 1) ogólne cechy; 2) charakterystyka aktywności i zachowania; 3) cechy osobowości (kategoria ta została podzielona na dwie podgrupy: a) cechy indywidualne ucznia ważne dla realizacji aktywności uczniowskiej; b) cechy osobowości charakteryzujące podmiot jako osobę; 4) relacje z innymi ludźmi oraz 5) inne cechy. Ustalono specyfikę obrazu „ja-idealnego” oraz jego korelację z obrazem „ja-realnym” wśród uczniów klas od 3 do 6, w zależności od poziomu ich poczucia własnej skuteczności. Wyniki badania dają podstawy, by twierdzić, iż samopoznanie wśród uczniów szkoły podstawowej występuje głównie w postaci samoobserwacji i w mniejszym stopniu introspekcji, opierając się na pojedynczych obrazach siebie w określonych sytuacjach. Natomiast uczniowie starsi, będący w okresie dorastania, swój ogólny obraz siebie oraz własną samoocenę kształtują głównie na podstawie procesów introspekcji i autorefleksji, które stanowią główne mechanizmy pozwalające na stworzenie całościowego, uogólnionego obrazu siebie.

Bibliografia

Janoff-Bulman R., Timko Ch. Coping with traumatic events: the role of denial in light of people’s assumptive worlds. In: Coping with negative life events: clinical and social psychological perspectives. Ed. C.R. Snyder, C.E. Ford. N.Y., L.: Plenum Press, 1987.

Боришевський М.Й. “Самосвідомість як фактор психічного розвитку особистості.” Психологія і суспільство? (2009), 4: 119-126. [Borishevs'kiy M.Y., “Samosvіdomіst' yak faktor psikhіchnogo rozvytku osobystostі.” Psykhologіya і suspіl'sto (2009), 4: 119-126].

Виногородський А.М. Розвиток особистісної рефлексії підлітків (на матеріалі сприйняття музики): автореф. дис. канд. психол. наук. Київ, 1999. [A.M. Vinogorods'kiy. Rozvytok osobistіsnoyi refleksіyi pіdlіtkіv (na materіalі spryinyattya muzyky). Kyiv, 1999].

Завацька Н.Є. Психологія соціальної реадаптації осіб зрілого віку. Луганськ: вид-во СНУ ім. В. Даля, 2009. [N.Y. Zavats'ka. Psykhologіya sotsіal'noiyi readaptatsіyi osіb zrіlogo vіku. Lugans'k:vid-vo SNU іm. V. Dalya, 2009].

Краєва О.А. “Становлення рефлексивної свідомості на етапі подолання підлітком кризи ідентичності.” Проблеми сучасної психології? (2011), 11: 382-392 [O.A. Krayeva. “Stanovlennya refleksyvnoyi svіdomostі na etapі podolannya pіdlіtkom kryzy іdentichnostі.” Problemy suchasnoyi psikhologіyi? (2011), 11: 382-392].

Свіденська Г.М. Психологічні особливості розвитку самосвідомості особистості в період підліткової кризи: автореф. дис. канд. психол. наук. Київ, 2008 [G.M. Svіdens'ka. Psykhologіchnі osoblyvostі rozvytku samosvіdomostі osobystostі v perіod pіdlіtkovoyi kryzy. Kyiiv, 2008].

Турбан В.В.: Становлення етичної свідомості в онтогенез: автореф. дис. докт. психол. наук. Київ, 2013 [V.V. Turban. Stanovlennya etychnoyi svіdomostі v ontogenezі. Kyiv, 2013].

Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии. Москва: Наука, 1977 [I.I. Chesnokova. Problema samosoznaniya v psikhologii. Moskva: Nauka, 1977].

Opublikowane
2020-01-30
Dział
Artykuły