Joseph Ratzingers Antwort auf die religionsgeschichtliche Relativierung des Christentums

  • Karl-Heinz Menke Universität Bonn
Słowa kluczowe: „Dominus Iesus”; religia; relatywizacja chrześcijaństwa; prawda osobista; jedność prawdy; Joseph Ratzinge

Abstrakt

Odpowiedź Josepha Ratzingera na religijno-historyczną relatywizację chrześcijaństwa

Joseph Ratzinger – autor dokumentu „Dominus Iesus”, opublikowanego przez papieża Jana Pawła II na przełomie tysiącleci, sprzeciwia się relatywizacji twierdzeń prawdy chrześcijańskiej, ponieważ jest ona tworzona z perspektywy religii porównawczej. Rozróżnia on między religią ascendentną, wytworzoną (zwaną także „azjatycką” lub „związaną z mistycyzmem”) a descendentną, objawioną religią (zwaną również „monoteistyczną”). Pierwszy model jest zdeterminowany relatywizacją wszelkich wypowiedzi dogmatycznych na rzecz prawdy transcendentnej, którą każdy może interpretować na swój sposób. Natomiast drugi model wychodzi od Boga, a nie od człowieka. Jest on − czy to w formie judaizmu, chrześcijaństwa czy islamu − monoteistyczny. Opiera się bowiem na personalnym objawieniu się jedynego Stwórcy w skończoności przestrzeni i czasu. Judaizm utożsamia jedyną prawdę o Bogu z historią doświadczoną i zapamiętaną przez lud Izraela; islam utożsamia jedyną prawdę o Bogu z księgą Koranu, zaś chrześcijaństwo z osobą Jezusa Chrystusa. Według Josepha Ratzingera to ogromna różnica, czy daną osobę czy księgę uważa się za samoobjawienie się Absolutu, tj. Boga. Dzieje się tak, ponieważ osoba nie jest obiektem. Jedyną logiką, która może sprostać osobie, jest dia-logika, tj. komunikacja wewnętrzna czy też interakcja. Chrześcijaństwo, które pozostaje wierne swojemu pochodzeniu i swojej prawdziwej naturze, nigdy nie może − jak podkreśla emerytowany Papież − dystansując się od egiptologa z Heidelbergu, Jana Asmanna, używać jakiejkolwiek przemocy wobec dysydentów. Albowiem Bóg, o którym świadczą chrześcijanie, nie jest nikim innym niż człowiekiem, który o sobie powiedział: „Ten, który mnie widział, widział Ojca” (J 14,9). Nie jest On nikim innym jak Odkupicielem, który pozwala się ukrzyżować, zamiast narzucać coś przez przemoc, i obiektywnie jest najlepszy, jakiego można sobie życzyć.

 

Joseph Ratzingers Antwort auf die religionsgeschichtliche Relativierung des Christentums

Joseph Ratzinger – Verfasser des von Papst Johannes Paul II. zur Jahrtausendwende publizierten Lehrschreibens ‚Dominus Iesus‘ - wendet sich gegen die religionsvergleichende Relativierung des christlichen Wahrheitsanspruchs. Er unterscheidet zwischen einer aszendenten (auch ‚asiatisch‘ oder ‚mystizistisch‘ genannten) und einer deszendenten (auch ‚monotheistisch‘ oder ‚revelatorisch‘ genannten) Spielart der Religionen. Erstere ist bestimmt durch die Relativierung aller dogmatischen Aussagen zugunsten einer transzendenten Wahrheit, die jeder auf je eigene Weise interpretieren darf. Die deszendente Spielart hingegen geht von Gott, nicht vom Menschen aus. Sie ist – ob in Gestalt des Judentums, des Christentums oder des Islam − wesentlich monotheistisch. Denn sie beruht auf der personalen Selbstoffenbarung des einen und einzigen Schöpfers in der Endlichkeit von Raum und Zeit. Das Judentum identifiziert die eine und einzige Wahrheit Gottes mit der von Israel erfahrenen und erinnerten Geschichte; der Islam mit dem Buch ‚Koran‘; das Christentum mit der Person Jesu Christi. Es macht – so erklärt Joseph Ratzinger – einen gewaltigen Unterschied, ob eine Person oder ein Buch als Selbstoffenbarung des Absoluten bezeichnet wird. Denn eine Person ist kein Gegenstand. Die einzige Logik, die einer Person gerecht wird, ist die Dia-Logik bzw. Inter-Kommunikation bzw. Inter-Aktion. Ein Christentum, das seinem Ursprung und Wesen treu bleibt, kann, so betont der emeritierte Papst in Absetzung von dem Heidelberger Ägyptologen Jan Asmann, gar keine Gewalt gegenüber Andersdenkenden ausüben. Denn der Gott, den Christen verkünden, ist kein anderer als der Mensch, der von sich gesagt hat: „Wer mich sieht, sieht den Vater“; ist kein anderer als der Erlöser, der sich lieber kreuzigen lässt als irgendetwas, und mag es das objektiv Beste sein, mit Gewalt zu erzwingen.

Bibliografia

Angenendt A., Toleranz und Gewalt. Das Christentum zwischen Bibel und Schwert, Verlag Aschendorff, Münster 2007.

Assmann J., Die Mosaische Unterscheidung oder Der Preis des Monotheismus, Verlag Carl Hanser, München 2003.

Assmann J., Exodus. Die Revolution der Alten Welt, Verlag Carl Hanser, München 2015.

Athanasius von Alexandrien, De incarnatione Verbi (Sources Chrétiennes 199), red. Charles Kannengießer, Éditions du Cerf, Paris 1973.

Bartnik Cz.S., A Personalistic Philosophy of History, „Homo Dei“ 11(1984), s. 193-199.

Die „Regensburger Vorlesung“ Papst Benedikts XVI. im Dialog der Wissenschaften, red. Christoph Dohmen, Verlag Friedrich Pustet, Regensburg 2007.

Egan H.D., „Der Fromme von morgen wird ein ,Mystiker` sein“. Mystik und die Theologie Karl Rahners, w: H. Vorgrimler (red.), Wagnis Theologie. Erfahrunggen mit der Theologie Karl Rahners, Verlag Herder, Freiburg 1979, 99-112.

Góźdź K., Jesus Christus als Sinn der Geschichte bei Wolfhart Pannenberg (Est NF XXV), Verlag Friedrich Pustet, Regensburg 1988.

Góźdź K., Logos-Christologie nach Joseph Ratzinger, w: E. Szczurko, T. Guz, H. Seidl (red.), Logos et Musica. In honorem Summi Romani Pontificis Benedicti XVI, Verlag Peter Lang, Frankfurt 2012, 153-162.

Habermas J., Vorpolitische Grundlagen des demokratischen Rechtsstaates?, w: F. Schuller (red.), Dialektik der Säkularisierung. Über Vernunft und Religion, Verlag Herder, Freiburg 2005, 15-37.

Hume D., The Natural History of Religion (1757), w: tenże, Principal Writings on Religion, Verlag Paul Russell, Oxford 1993, 134-193 [przekł. niemiecki L. Kreimendahl, Die Naturgeschichte der Religion, Verlag Felix Meiner, Hamburg 1984].

Jonas H., Die Macht des Heiligen. Eine Alternative zur Geschichte von der Entzauberung, Verlag Suhrkamp, Berlin 2017.

Lohfink G., Im Ringen um die Vernunft. Reden über Israel, die Kirche und die Europäische Aufklärung, Verlag Herder, Freiburg 2016.

Lucius Caecilianus Firmianus Lactantius, Epitome divinarum institutionum (BSGRT Teubner), red. Eberhard Heck, Atonie Wlosok, Verlag K.G. Saur, Stuttgart 1994.

Nordhofen E., Corpora. Die anarchische Kraft des Monotheismus, Verlag Herder, Freiburg 2018.

Rahner K., Frömmigkeit früher und heute, w: Schriften zur Theologie, t. VII, Verlag Benziger, Einsiedeln 1966, 11-31.

Ratzinger J., Der Heilige Geist als communio. Zum Verhältnis von Pneumatologie und Spiritualität bei Augustinus, w: C. Heitmann, H. Mühlen (red.), Erfahrung und Theologie des Heiligen Geistes, Verlag Kösel, München 1974, 223-238.

Ratzinger J., Unterwegs zu Jesus Christus, Verlag Sankt Ulrich, Augsburg 2003.

Ratzinger J., Glaube – Wahrheit – Toleranz. Das Christentum und die Weltreligionen, Verlag Herder, Freiburg 42005.

Ratzinger J., Was die Welt zusammenhält. Vorpolitische moralische Grundlagen eines freiheitlichen Staates, w: F. Schuller (red.), Dialektik der Säkularisierung. Über Vernunft und Religion, Verlag Herder, Freiburg 2005, 39-60.

Ratzinger J., Opera Omnia, t. VIII/1: Kościół – znak wśród narodów, przekł. W. Szymona OP, red. K. Góźdź, M. Górecka, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013.

Ratzinger J., Opera Omnia, t. VIII/2: Kościół – znak wśród narodów, przekł. W. Szymona OP, red. K. Góźdź, M. Górecka, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013.

Ratzinger J., Opera Omnia, t. I: Lud i dom Boży w nauce św. Augustyna o Kościele, przekł. W. Szymona OP, red. K. Góźdź, M. Górecka, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014.

Ratzinger J., Opera Omnia, t. VI/1: Jezus z Nazaretu. Studia o chrystologii, przekł. M. Górecka. W. Szymona OP, red. K. Góźdź, M. Górecka, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015.

Ratzinger J., Opera Omnia, t. IV: Wprowadzenie do chrześcijaństwa. Wyznanie – chrzest – nawrócenie, przekł. R. Biel, M. Górecka, red. K. Góźdź, M. Górecka, Wydawnictwo KUL, Lublin 2017.

Ratzinger J., Opera Omnia, t. IX/1: Wiara w Piśmie i w Tradycji. Teologiczna nauka o zasadach, przekł. J. Merecki SDS, red. K. Góźdź, M. Górecka, Wydawncitwo KUL, Lublin 2018.

Schwartz R.M., The Curse of Cain. The Violent Legcy of Monotheism, University of Chicago Press, Chicago 1997.

Opublikowane
2019-12-10
Dział
Artykuły