Twórczość maryjna Andrzeja Nikodemowicza

  • Kinga Krzymowska-Szacoń Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii
Słowa kluczowe: Andrzej Nikodemowicz; współczesna muzyka polska; tematyka maryjna; polska muzyka religijna

Abstrakt

Polska pobożność maryjna ma długą i bogatą tradycję, potwierdzoną licznymi dziełami sztuki poświęconymi Matce Bożej. Po tematykę maryjną chętnie sięgają również współcześni polscy kompozytorzy, wśród których wyróżnia się postać Andrzeja Nikodemowicza. W jego dorobku utwory maryjne zajmują znaczące miejsce, stanowiąc niemal połowę wszystkich dzieł religijnych. Podobnie jak cała twórczość kompozytora, utwory o tematyce maryjnej są zróżnicowane m.in. pod względem stylu i obsady. Niezmiennie stanowią jednak świadectwo głębokiej wiary, która przetrwała prześladowania polityczne, oraz bliskiej relacji A. Nikodemowicza z Maryją – Matką.

W artykule zamieszczono ogólną charakterystykę utworów o tematyce maryjnej, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu ich powstania oraz źródeł inspiracji. W celu ukazania przykładowych, stosowanych przez kompozytora, rozwiązań przedstawiono również krótką analizę 3 wybranych dzieł (Rozmowa duszy z Matką Bolesną, Canzona oraz Kantata do Najświętszej Marii Panny Łaskawej), pochodzących z różnych okresów jego twórczości.

Bibliografia

Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Formy muzyczne, t. 1. Małe formy instrumentalne, PWM, Kraków 1983.

Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Formy muzyczne, t. 5. Wielkie formy wokalne, PWM, Kraków 1984.

Dubaj M., Nikodemowicz Andrzej, w: M. Podhajski (red.), Polish Music. Polish Composers 1918-2010, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013, s. 893-896.

Krzymowska-Szacoń K., Aspekty kultu maryjnego w twórczości współczesnych kompozytorów polskich. Studium muzykologiczne, maszynopis pracy doktorskiej, promotor: dr hab. B. Gogol-Drożniakiewicz, prof. KUL, Lublin 2012.

Mrowiec K., Polska muzyka współczesna w hołdzie Matce Bożej (1962-1987), w: J. Bogacka (red.), Przewodniczka. Kult Matki Boskiej w Polsce od „Lumen gentium” do „Redemptoris Mater” 1964-1987, Jasna Góra-Częstochowa 1994, s. 821-834.

Nidecka E., Muzyka sakralna w twórczości Andrzeja Nikodemowicza, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010.

Nikodemowicz A., Moje lwowskie lata, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin – Polonia”, vol. II, sectio L, 2004.

Nikodemowicz A., Inspiracja religijna w mojej twórczości, w: B. Bartkowski, S. Dąbek, A. Zoła (red.), Współczesna polska religijna kultura muzyczna jako przedmiot badań muzykologii, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1992, s. 37-43.

Pociej B., Sacrum w polskiej muzyce współczesnej, w: L. Polony (red.), Przemiany techniki dźwiękowej, stylu i estetyki w polskiej muzyce lat 70. Materiały XVII Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1986, s. 49-61.

Schulz-Brzyska A., Klasyczny romantyk współczesności. Wczesna twórczość kameralna Andrzeja Nikodemowicza w kontekście jego biografii i źródeł inspiracji, Polihymnia, Lublin 2009.

Szwarocka K.W., Sarmacka bogini. Kult maryjny w Polsce doby baroku, Europejskie Centrum Edukacyjne, Toruń 2010.

Tomaszewski M., 12 spojrzeń na muzykę polską wieku apokalipsy i nadziei. Studia, szkice, interpretacje, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2011.

Tomaszewski M., O muzyce polskiej w perspektywie intertekstualnej. Studia i szkice, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2005.

Opublikowane
2019-12-18
Dział
Artykuły