Teologiczno-antropologiczna analiza prokreacji w kontekście współczesnej dyskusji na temat naprotechnologii

  • Tomasz Picur Wyższe Seminarium Duchowne w Przemyślu
Słowa kluczowe: naprotechnologia; niepłodność; sztuczne zapłodnienie; prawo naturalne

Abstrakt

Zdolność pokonywania ograniczeń stawianych przez naturę często bywa uznawana za miarę postępu. Dzieje się tak również w dziedzinie medycyny, która szczyci się obecnie umiejętnością przezwyciężania wielu naturalnych uwarunkowań ludzkiej kondycji. Znajduje to swoje potwierdzenie chociażby w metodach sztucznej reprodukcji, które są technicznym substytutem prokreacji, proponowanym jako forma rozwiązania problemu niepłodności.

Niniejszy artykuł uzasadnia konieczność respektowania norm prawa naturalnego dotyczących przekazywania ludzkiego życia. Punktem wyjścia w podjętej refleksji jest teologiczna wizja prokreacji, nakreślona w oparciu o genezyjski symbol drzewa życia. Zawarte w niej fundamentalne prawdy antropologiczne i moralne znajdują swoje potwierdzenie także we współczesnych realiach, na co wyraźnie wskazują niepokojące skutki uzurpowania sobie przez człowieka pełni władzy nad – zastrzeżonym dla Boga i należącym do sfery sacrum – „obszarem” początków ludzkiego życia. Słuszne dążenie do przezwyciężenia problemu niepłodności, a zarazem szczera troska o przyszłość całej rodziny ludzkiej, rodzi zatem moralny imperatyw rezygnacji z metod sztucznej reprodukcji i wykorzystania osiągnięć współczesnej medycyny i techniki do rozwijania form autentycznej terapii, których modelowym przykładem jest dziś naprotechnologia.

Bibliografia

Chyrowicz B., Spór o poprawianie ludzkiej natury, w: Etyka i technika w poszukiwaniu ludzkiej doskonałości (Etyka i technika, t. 5), red. B. Chyrowicz, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2004, s. 47-61.

Delsol C., Esej o człowieku późnej nowoczesności, tłum. M. Kowalska, Kraków: Wydawnictwo Znak 2003.

Dziadosz D., Tak było na początku… Izrael opowiada swoje dzieje. Literacka i teologiczna analiza wiodących tradycji Księgi Rodzaju, Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, Przemyśl 2011.

Hilgers T.W., Creighton Model FertilityCare System. Autentyczny język zdrowia i płodności kobiety. Podręcznik wprowadzający nowego użytkownika, tłum. E. Marchlewska, Fundacja Instytut Rozwoju Położnictwa i Ginekologii, Warszawa 2012.

http://info.wiara.pl/index.php?grupa=4&art=1224787537 (dostęp: 23.10.2008).

Januchowska M., Naprotechnologia – chwyt czy metoda? https://www.pfm.pl/artykuly/naprotechnologia-chwyt-czy-metoda/1562 (dostęp: 20.09.2016).

Kieniewicz P., Bioetyczny labirynt, Zakład Gospodarczy „Dom Pielgrzyma”, Licheń Stary 2015.

Kieniewicz P., Człowiek niewygodny, człowiek potrzebny. Dyskusja antropologiczna w bioetyce amerykańskiej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010.

Marzec P., Naprotechnologia – nowoczesna troska o płodność. Ujęcie teologicznomoralne, [Paweł Marzec], Tarnów 2015.

Nadzieja na dziecko czyli cała prawda o naprotechnologii. Tomasz P. Terlikowski w rozmowie z prof. Thomasem W. Hilgersem, Fronda, Warszawa 2015.

Nowosad S., Teologia i etyka a transhumanizm, „Roczniki Teologii Moralnej” 5(60)2013, s. 59-81.

Skrzypczak R., Chrześcijanin na rozdrożu. Kryzys w Kościele posoborowym, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.

Weigel G., Katedra i sześcian. Europa, Stany Zjednoczone i polityka bez Boga, tłum. I. i P. Zarębscy, Fronda, Warszawa 2005.

Wróbel J., Człowiek i medycyna. Teologicznomoralne podstawy ingerencji medycznych, Wydawnictwo Księży Sercanów, Kraków 1999.

Opublikowane
2019-12-16
Dział
Artykuły