Pokój jako misja Kościoła
Abstrakt
Podstawową misją Kościoła jest głoszenie Jezusa Chrystusa i urzeczywistnianie zbawienia, którego Jezus dokonał na Krzyżu. Krzyż jest więc prawdziwym symbolem pokoju. Krzyż, za sprawą misji ewangelizacyjnej Kościoła, został wpisany w dzieje każdego narodu, ale też jest częścią historii całej ludzkości. Jest to nie tylko znak religijny, ale to również symbol ludzkiej wolności. Człowiek wolny może odrzucić Kościół i krzyż, ale grozi to utratą pamięci i dziedzictwa chrześcijańskiego. Tymczasem prawdziwym źródłem pokoju w powszechnej społeczności ludzkiej jest przebaczenie i nawrócenie, czyli wprowadzenie przez człowieka we własnym wnętrzu prawa Bożego. Pokój nie jest utopią i jest możliwy. I dlatego, że jest możliwy, pokój jest obowiązkiem. Dlatego człowiek może i powinien sprawić, aby siła rozumu zwyciężyła nad racjami siły. Kościół, wzywając do pokoju, wzywa przede wszystkim do czynienia sprawiedliwości: Opus iustitiae pax – „Jeśli pragniesz pokoju, pracuj na rzecz sprawiedliwości”.
Bibliografia
Cywińska K., Konopka T., Radwan M. (red.), Paweł VI, Jan Paweł II, Orędzia papieskie na Światowy Dzień Pokoju, Rzym–Lublin: RW KUL 1987.
Jan XXIII, Encyklika Pacem in terris, Kraków–Warszawa: Znak, Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych 1969.
Kondziela J., Pokój w nauce Kościoła, Lublin: RW KUL 1992.
Laubier P. de, Myśl społeczna Kościoła katolickiego od Leona XIII do Jana Pawła II, Warszawa/Struga–Kraków: Michalineum 1988.
Mazurkiewicz P., Wkład Stolicy Apostolskiej oraz środowisk chrześcijańskich w proces integracji europejskiej, „Chrześcijanin w Świecie”, 1997, nr 4, s. 88-112.
Miller G., Tolerancja cnotą chrześcijańską, „Znoście się wzajemnie w miłości” (Ef 4, 2), w: Z. Marek (red.), W służbie człowiekowi. Studium duszpastersko-katechetyczne, Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego. Instytut Kultury Religijnej 1991, s. 127-139.
Przybyłowski J., Rola Kościoła w wychowaniu do pokoju: uczyć życia w prawdzie i sprawiedliwości, miłości i pokoju, w: J. Lewandowski (red.), Problematyka pokoju u papieży Jana XXIII i Jana Pawła II, Ząbki: Apostolicum 2004, s. 212-244.
Sareło Z., Destrukcyjne skutki grzechu, w: Moralność chrześcijańska, (Kolekcja „Communio”, t. 2), Poznań–Warszawa: Pallottinum 1987, s. 295-304.
Sutor B., Etyka polityczna, Warszawa: Kontrast 1994.
Wojtyła K., U podstaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II, Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne 1972.
Copyright (c) 2016 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.