Problem spójności polityki społecznej z konstytucją soborową Gaudium et spes
Abstrakt
W prezentowanym tekście chodzi o problem spójności polityki społecznej z przesłaniem społecznym konstytucji pastoralnej Gaudium et spes Soboru Watykańskiego II. Zwrócenie uwagi na tego rodzaju związek, który jest relacją polityki z religią, w warunkach polskich wydaje się koniecznością. Albowiem politykę, w szczególności politykę społeczną, uprawiają ludzie, którzy w przeważającej większości przynależną do dwóch społeczności jednocześnie: politycznej i religijnej. Są aktywnymi politykami i zarazem chrześcijanami. Pojawia się więc problem spójności tego, co uprawiają w ramach polityki z tym, co wyznają z racji swej chrześcijańskiej tożsamości.
Autor artykułu dokonuje intelektualnego wglądu w tak postawiony problem. Czyni to poprzez odwołanie się do pojęcia polityki uprawianej „po chrześcijańsku”. Dla jasności rozważań akcentuje potrzebę przyjęcia odpowiedniej aksjologii i etyki. Dla polityki społecznej potrzebna jest właściwa podstawa, którą jest antropologia integralna, w szczególności zaś personalizm chrześcijański. Wedle orędzia społecznego konstytucji Gaudium et spes, polityka społeczna powinna uruchomić swoje instrumenty tak, aby „roztropnie troszczyć się o dobro wspólne”. W praktyce oznacza to troskę, która w pierwszej kolejności dotyczy rodziny. W Polsce, z uwagi na strukturę wyznaniową ludności, jest to zadanie spoczywające głównie na katolikach świeckich. Ci z kolei oczekują na odpowiednią formację sumień ze strony Kościoła hierarchicznego.
W uprawianiu polityki społecznej „po chrześcijańsku” trzeba być realistą, bo w przeciwnym razie można właśnie uwikłać się w utopię. Jednak postulat realizmu wcale nie wyklucza realizacji projektu takiej polityki. Jej idea mocno osadzona jest w możliwościach człowieka, który w Kościele znajduje wyjątkową siłę i możliwości twórcze, zdolne do racjonalnych starań o dobro wspólne i jego rozwój. Sobór Watykański II ukazał drogi do pójścia w tym właśnie kierunku.
Bibliografia
Auleytner J., Polityka społeczna czyli ujarzmienie chaosu socjalnego, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP 2002.
Conferenza Episcopale Italiana, Evangelizzazione e testimonianza della carità (8.12.1990), http://www.centrovocazioni.diocesitv.it/treviso/allegati/6831/Evangelizzazione.e.testimonianza.della.carita’.pdf
Dyczewski L., Rola rodziny i państwa w zapewnieniu bezpieczeństwa społecznego, w: tenże (red.), Małżeństwo i rodzina w nowoczesnym społeczeństwie, Lublin: Wydawnictwo KUL 2007, s. 211-239.
Firlit-Fesnak G., Rodziny polskie i polityka rodzinna; stan i kierunki przemian, w: G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009, s. 185-199.
Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna o niektórych aspektach działalności i postępowaniu katolików w życiu politycznym (24.11.2002), Poznań: Inicjatywa Wydawnicza „Jerozolima” 2003.
Kotowska I., Zmiany modelu rodziny. Polska – kraje europejskie, „Polityka Społeczna”, 2002, nr 4, s. 2-8.
Mazur J., «Ad bonum per politicam». Wybrane zagadnienia z etyki życia politycznego, Lublin: Wydawnictwo KUL 2011.
Sobór Watykański II, Konstytucja „Gaudium et spes”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań: Pallottinum 2002, s. 526-606.
Sorge B., Wykłady z katolickiej nauki społecznej. Od Ewangelii do cywilizacji miłości, tłum. M. Zaręba, Kraków: Wydawnictwo WAM 2001.
Szarfenberg R., Definicje, zakres i konteksty polityki społecznej, w: G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009, s. 21-36.
Szarfenberg R., Krytyka i afirmacja polityki społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006.
Copyright (c) 2016 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.