Koncepcja ekosprawiedliwości w encyklice Laudato Si'
Abstrakt
Artykuł ten ukazuje ujęcie sprawiedliwości zaprezentowane przez papieża Franciszka w encyklice Laudato Si'. Zwraca uwagę na ciągłość nauczania kolejnych papieży w kontekście łączenia kwestii społecznej i kwestii środowiskowej, rozszerzenia zakresu przedmiotowego koncepcji sprawiedliwości na całe stworzenie oraz ukazanie międzypokoleniowego wymiaru sprawiedliwości. Opracowanie to ukazuje ponadto chrześcijańskie inspiracje koncepcji ekosprawiedliwości oraz zgodność ujęcia sprawiedliwości przedstawionego w encyklice ze współczesną myślą ekofilozoficzną. Wydaje się, że najlepszym określeniem tej koncepcji jest „integralna ekosprawiedliwość”.
Bibliografia
Arystoteles, Etyka nikomachejska, w: Arystoteles, Dzieła Wszystkie, t. V, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1996, s. 77-30.
Bakken P.W., Engel J.G., Engel R.J., Ecology, Justice, and Christian Faith: a Critical Guide to the Literature, Westport: Greenwood Press 1995.
Benedykt XVI, Encyklika Caritas in veritate (29.06.2009), Wrocław: TUM 2010.
Cobb J.B., Sustainability: Economics, Ecology, and Justice, Eugene: Wipf& Stock 2007.
Conradie E.M., Christianity and Ecological Theology: Resources for Further Research, Stellenbosch: Sun Press 2006.
Cowdin D., The Moral Status of Otherkind in Christian Ethics, w: Christianity and Ecology, Cambridge: Harvard University Press 2000, s. 277-283.
Faramelli N., Ecological Responsibility and Economic Justice, „Andover Newton Quarterly” 11(1970), nr 2, s. 81-93.
Franciszek (papież), Encyklika Laudato Si'. W trosce o wspólny dom (24.05.2015). Kraków: Wydawnictwo M 2015.
Gibson W.E., Eco-justice: the Unfinished Journey, Albany: State University of New York Press 2004.
Hessel D.T., Eco-Justice Ethics. A Brief Overview, w: The World's Religions. A Contemporary Reader, Minneapolis: Fortress Press 2011, s. 182-187.
Jan Paweł II, Encyklika Sollicitudo rei socialis (30.12.1987), w: Dokumenty nauki społecznej Kościoła, cz. 2, Rzym−Lublin: RW KUL 1987, s. 363-421.
Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju (Watykan – 1 stycznia 1999); <http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/messages/peace/documents/hf_jp-ii_mes_1412 1998_xxxii-world-day-for-peace.html> [dostęp: 1.09.2015].
Jenkins W., Ecologies of Grace: Environmental Ethics and Christian Theology, Oxford−New York: Oxford University Press 2008.
John Paul II, Message for the Celebration of the World Day of Peace (Watykan – 1 stycznia 1990); <http://w2.vatican.va/content/ john-paul-ii/en/messages/ peace/documents/hf_jp-ii_ mes_19891208_xxiii-world-day-for-peace.html> [dostęp: 1.09.2015].
Kruüger P., Mommesen Th. (red.), Corpus IurisCivilis. Institutiones, liber I, Berolini: Weidmannos 1872; <https://archive.org/ details/corpusiuriscivi02mommgoog> [dostęp: 20.08. 2015].
Moosa I.A., Vikash R., The Costs and benefits of environmental regulation, Cheltenham− Northampton: Edward Elgar 2014.
Nicolopoulou-Stamati P., Hens L., i in., Education for Climate Change, Environmental Health and Environmental Justice, w: Sustainable alternatives for poverty, vol. 1. Reduction and Eco-justice, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing 2014, s. 164-191.
Sadowski R.F., Filozoficzny spór o role chrześcijaństwa w kwestii ekologicznej, Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego 2015.
Schlosberg D., Defining Environmental Justice. Theories, Movements, and Nature, Oxford−New York: Oxford University Press 2009.
US Environmental Protection Agency. What is environmental justice?; [dostęp: 19.08.2015].
White R.D., Environmental Harm: an Eco-justice Perspective, Bristol: Policy Press 2013.
World Council of Churches Delegation, Letter to the Churches (Baixada Fluminense: 7 czerwca 1992), w: Redeeming the Creation. The Rio Earth Summit: Challenges for the Churches, Geneva: WCC Publications 1992, s. 70-73.
Copyright (c) 2016 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.