Systemy kształcenia w zakresie kwalifikacji i kompetencji pracowników socjalnych w wybranych państwach europejskich

  • Jerzy Koperek Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii
Słowa kluczowe: europejskie systemy kształcenia; harmonizacja szkolnictwa wyższego; kwalifikacje i kompetencje pracowników socjalnych

Abstrakt

Kształcenie pracowników socjalnych, oparte na krajowych i unijnych standardach edukacyjnych, ma na celu zdobycie przez nich kwalifikacji i kompetencji zawodowych oraz taki rozwój tej profesji, aby sprostała ona społecznym wyzwaniom współczesnego społeczeństwa. Analizowane zagadnienie europejskiego systemu kształcenia pracowników socjalnych jest przedstawione w kontekście regulacji prawnych w wybranych państwach europejskich.

W tym kontekście wydaje się wartościowe poznanie podstawowych kwalifikacji i kompetencji pracowników socjalnych uzyskanych w ramach kształcenia w wybranych państwach europejskich. Zaprezentowane studium analizuje tę problematykę z uwzględnieniem polskich standardów. Istnieje potrzeba z jednej strony implementacji ustawodawstwa unijnego do polskiego prawodawstwa, a z drugiej każde państwo ma prawo do stosowania właściwych dla swojego systemu kształcenia pracowników socjalnych własnych rozwiązań, określając standardy kwalifikacji tej grupy zawodowej. Istnieje więc potrzeba aktualizacji i rozwoju standardów kształcenia w zakresie przygotowania do zawodu pracownika socjalnego w Polsce korzystając ze standardów unijnych, państw członkowskich UE oraz państw europejskich nienależących do UE. Prezentowany artykuł zwraca uwagę na te uwarunkowania i stara się przedstawić powyższe standardy w kontekście europejskich i krajowych standardów edukacyjnych.

Bibliografia

Campanini A., Frost E. (red.), European social work-commonalities and differences, Carocci Publishing, Rome 2004.

Centralna Rada ds. Edukacji i Kształcenia w Pracy Socjalnej [Central Council for Education and Training in Social Work (CCETSW)], http://en.wikipedia.org/wiki/Central_Council_for_Education_and_Training_in_Social_Work [dostęp: 25.01.2016].

Centralna Rada ds. Kształcenia w Pracy Socjalnej [Council for Training in Social Work (CTSW)], http://archiveshub.ac.uk/data/gb152422col [dostęp: 25.01.2016].

Dokument CDPS(97)21: The initial and further training of social workers taking into account their changing role. Co-ordinated research programme in the social field (1994-1995), Rada Europy 1997.

Dyrektywa 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz.U. UE L 255 z 30.09.2005, s. 22, ze zm.).

Kantowicz E., Koncepcje kształcenia do pracy społecznej w ujęciu Aleksandra Kamińskiego, w: E. Marynowicz-Hetka, H. Kubicka, M. Granosik (red.), Aleksander Kamiński i jego twórczość pedagogiczna. Dyskusja o przeszłości wobec teraźniejszości i przyszłości, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2004, s. 359-367.

Kantowicz E., Praca socjalna w Europie. Inspiracje teoretyczne i standardy kształcenia, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie 2005.

Kantowicz E., Edukacyjne wymiary profesjonalizacji pracy socjalnej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio J, 26 (2013), s. 133-146.

Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku, Toruń: Wydawnictwo Akapit 2003.

Karvinen S., Poso T., Satka M. (red.), Reconstructing social work research. Finish Methodological Adaptations, Jakaskyla: SoPhi 1999.

Kodeks Etyczny Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych, http://ptps.ops.pl/kodeks_etyczny.htm [dostęp: 25.01.2016].

Koperek A., Wychowanie prospołeczne jako warunek uczestnictwa obywateli w życiu publicznym, Warszawa 2007.

Koperek A., Zaangażowanie społeczne obywateli, Łódź: Wydawca Adam Koperek 2008.

Koperek A., Człowiek – Państwo – Świat. Edukacja społeczna obywateli, Łódź–Gachenbach: Adam Koperek, Kazimierz Piotrowski 2008.

Koperek A., Edukacja patriotyczna w kontekście polskiej kultury narodowej, „Saeculum Christianum. Pismo Historyczno-Społeczne” 16 (2009), nr 1, s. 257-267.

Koperek A., Socjalizacja jako proces wychowania do uczestnictwa w życiu społecznym, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 11 (2010), z. 4, s. 139-154.

Koperek A., Wpływ kultury na wychowanie społeczne w procesie socjalizacji, „Pedagogika Katolicka” 2010, nr 7, s. 96-101.

Koperek A., Wychowanie do pojednania. Formatio Catholica, Łódź–Gachenbach: Adam Koperek, Kazimierz Piotrowski 2010.

Koperek A., Socjalizacja jako społeczno-wychowawczy proces integracji jednostki ze społeczeństwem, „Pedagogika Katolicka” 2011, nr 8, s. 261-265.

Koperek A., Edukacja patriotyczna w podstawowych środowiskach wychowawczych: w rodzinie, szkole i społeczności lokalnej, w: A. Koperek, J. Koperek (red.), Polityka edukacyjna. Rozwój kwalifikacji pracowników socjalnych – konteksty i perspektywy, Łódź 2012, s. 63-89.

Koperek A. (red.), Polityka międzynarodowa a globalizacja – wybrane aspekty, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”13 (2012) z. 3.

Koperek A., Koperek J., Możliwości dostępu polskich obywateli do rynków pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej, w: S. Dolata (red.), Gospodarka Polski po wejściu do Unii Europejskiej, Częstochowa: Wydawnictwo „Educator” 2007, s. 285-310.

Koperek A., Koperek J., Perspektywy rozwoju polskiej gospodarki w kontekście uczestnictwa w procesie światowej globalizacji, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 8 (2007), z. 1, s. 65-76.

Koperek A., Koperek J., Dobro wspólne państwa w kontekście światowej globalizacji z perspektywy doświadczeń ordo-liberałów niemieckich, „Europejski Przegląd Naukowy” 2008, t. 1: Współczesne problemy Europy, s. 115-130.

Koperek A., Koperek J., Warsztat pracownika socjalnego w Polsce. Aspekty społeczne, w: M.Z. Stepulak, J. Gorbaniuk (red.), Wybrane aspekty pracy socjalnej w warsztacie pracownika socjalnego – doświadczenia polsko-niemieckie, (Centrum Badań nad Rodziną, t 8, Instytut Nauk o Rodzinie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II), Lublin–Eichstätt–Ingolstadt: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium” 2010, s. 59-69.

Koperek A., Koperek J., Rada Europy i Unia Europejska podmiotami kształtującymi europejską politykę społeczną, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 12 (2011), z. 8, s. 9-30.

Koperek A., Koperek J. (red.), Polityka edukacyjna. Rozwój kwalifikacji pracowników socjalnych – konteksty i perspektywy, Łódź 2012.

Koperek J., Warsztat pracownika socjalnego w Polsce. Aspekty prawne, w: M.Z. Stepulak, J. Gorbaniuk (red.), Wybrane aspekty pracy socjalnej w warsztacie pracownika socjalnego – doświadczenia polsko-niemieckie, (Centrum Badań nad Rodziną, t. 8, Instytut Nauk o Rodzinie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II), Lublin–Eichstätt–Ingolstadt: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium” 2010, s. 23-38.

Koperek J., Kwalifikacje pracowników socjalnych podstawą ich warsztatu pracy, w: A. Koperek, J. Koperek, Polityka edukacyjna. Rozwój kwalifikacji pracowników socjalnych – konteksty i perspektywy, Łódź 2012, s. 15-31.

Koperek J., Rychlewska-Szczepańczyk K., Proces harmonizacji szkolnictwa wyższego w Unii Europejskiej, w: A. Koperek, J. Koperek, Polityka edukacyjna. Rozwój kwalifikacji pracowników socjalnych – konteksty i perspektywy, Łódź 2012, s. 153-171.

Koperek J., Rychlewska-Szczepańczyk K., Polityka edukacyjna między dwoma modelami: polskim i francuskim – szkolnictwo wyższe, w: A. Koperek, J. Koperek, Polityka edukacyjna. Rozwój kwalifikacji pracowników socjalnych – konteksty i perspektywy, Łódź 2012, s. 205-218.

Koperek J., Waligórska K., Znaczenie Procesu Bolońskiego dla rozwoju europejskiej polityki edukacyjnej, w: A. Koperek, J. Koperek, Polityka edukacyjna. Rozwój kwalifikacji pracowników socjalnych – konteksty i perspektywy, Łódź 2012, s. 173-204.

Kornbeck J., Postgraduate degrees in social work: report from a European Symposium in Paris 1-2 June 1999, „Social Work in Europe” 6 (1999), nr 2.

Kornbeck J., Reflection on the Exportability of Social Pedagogy and its Possible Limits, „Social Work in Europe” 9 (2002), nr 2.

Kornbeck J., Researching social work professionalisation in the context of European integration, „Social Work in Europe” 5 (1999), nr 3.

Kotlarska-Michalska A. (red.), Obszary pracy socjalnej w teorii i praktyce, Poznań: Wydawnictwo UAM 2002.

Kotlarska-Michalska A., Przykłady dysfunkcji w kształceniu pracowników socjalnych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio J, 26 (2013), s. 147-165.

Kowalik B., Stefańska A., Krajowy standard kwalifikacji zawodowych. Specjalista pracy socjalnej (244502), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Departament Rynku Pracy. Europejski Fundusz Społeczny. Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich, Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji (PIB) 2007.

Kramer D., Brauns H.J., Europe, w: T.D. Watts, D. Eliott, N.S. Mayadaw (red.), International handbook on social work education, Westport, Connecticut–London: Greenwood Press 1995.

Labonte-Roset Ch., The European Higher Education Area and Research Orientated Social Work Training, referat wygłoszony na Międzynarodowym Seminarium Social Work Education in Europe – Towards a Stronger Research-Orientation, 31 March – 4 April, Hohschule Magdeburg 2004.

Lorenz W., Social work and Bologna process, „Social Work & Society” 3 (2005), 2.

Marynowicz-Hetka E., Badanie – działanie – kształcenie. Wybrane problemy analizy i przygotowania do działania, w: A. Kotlarska-Michalska (red.), Obszary pracy socjalnej w teorii i praktyce, Poznań: Wydawnictwo UAM 2002.

Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Poznań: Wydawnictwo Wolumin 2002.

Mielczarek A., Dokąd zmierza praca socjalna w XXI wieku?, „Vladislavia” 2002, nr 13.

Opublikowane
2019-12-06
Dział
Artykuły