Implikacje praktyczne – jak wspierać integralny rozwój dziecka poprzez lekturę?

  • Emilia Kwaśna Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych
Słowa kluczowe: dziecko; bajki; opowiadanie; wychowanie

Abstrakt

Artykuł ma na celu ukazanie wychowawczej roli bajek i opowiadań. Pierwsza część, teoretyczna, dotyczy znaczenia rozwijania zainteresowań czytelniczych u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Druga część prezentuje implikacje praktyczne mające na celu wspieranie integralnego rozwoju dziecka poprzez lekturę. Przedstawiono kilka grup książek, które mogą stanowić znaczącą pomoc w procesie wychowania: książki wprowadzające w wartości, uczące kultury i dobrego zachowania, pomagające radzić sobie w sytuacjach trudności w relacjach z rówieśnikami, uczące przyjmowania nowych ról społecznych oraz tego, jak radzić sobie z chorobą i niepełnosprawnością własną i osób bliskich.

Bibliografia

Bernacki M., Jaworski S., Pawulus M.: Słownik gatunków literackich, Bielsko-Biała: Wydawnictwo „PARK” 2005.

Brett D.: Bajki, które leczą, cz. 1 i 2, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2013.

Centner-Guz M.:Preferencje dzieci w wieku przedszkolnym dotyczące ilustracji wksiążce,w: W. Bobrowicz (red.),Sztuka/twórczość – edukacja. Współczesne problemy edukacji estetycznej i artystycznej, Lublin: Oficyna Wydawnicza VERBA 2010.

Centner-Guz M.: Zainteresowania dzieci sześcioletnich książką. Część pierwsza, „Poradnik Bibliotekarza” 2005, nr 4, s. 3-5.

Centner-Guz M.: Zainteresowania dzieci sześcioletnich książką. Część druga, „Poradnik Bibliotekarza” 2005, nr 5, s. 3-6.

Kamińska K.: W stronę wielokulturowości w edukacji przedszkolnej, Warszawa: Wydawnictwo WSiP 2005.

Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2004.

Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina 2011.

Moore R.: Socjologia edukacji, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, t. 2, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006.

Szczupał B.: O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Recepcja. Edukacja. Terapia. Wsparcie. Twórczość, Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA 2009.

Opublikowane
2019-12-06
Dział
Artykuły