Percepcja rodzinnych relacji jako czynnik kształtowania się tożsamości u dzieci wychowywanych w rodzinach zastępczych

  • Tetiana Demirci University “Management of Education University” of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Faculty of Psychology
Słowa kluczowe: tożsamość; relacje rodzinne; znaczący dorosły; dziecko adoptowane; sytuacja socjalna; rozwój

Abstrakt

W artykule zostały zaprezentowane czynniki wpływu systemu stosunków rodzinnych na kształtowanie się tożsamości dziecka w rodzinie zastępczej. Badania były prowadzone wrodzinach zastępczych na Ukrainie w latach 2005-2014. Wyniki wskazują, że trudności kształtowania się tożsamości dziecka związane są z jego przejściem z jednego środowiska rodzinnego do innego, jednak mogą być poprawne, pod warunkiem zachowania funkcji integrującej znaczącego dorosłego. Przeprowadzone przez nas badania potwierdzają, że proces dostosowania się przez dzieci adoptowane do systemu relacji rodzinnych ulega zmianom percepcyjnym, zwłaszcza w sytuacjach dotyczących samouświadomienia własnej tożsamości narodowej, przynależności do środowiska lokalnego oraz miejsca zamieszkania. W trakcie badań stwierdzono, że percepcja przez dzieci adoptowane sytuacji socjalnej i ich rozwoju jest odmienna niż w grupie kontrolnej. System relacji rodzinnych jest postrzegany przez dzieci adoptowane jako hierarchiczny i surowy. Przy przejściu do rodziny zastępczej dziecko napotyka wielkie trudności w pojmowaniu skomplikowanych zależności rodzinnych, które traktuje jako chaotyczne, z tendencją do powrócenia do poprzedniego, znanego już mu systemu.

Bibliografia

Bevz H.: Foster Family Institute: Social and Psychological Dimensions. Monograph, Kyiv 2010.

Bondarenko Т. В.: Психологічні засади збереження здорової ідентичності дітей у прийомній сім'ї та дитячому будинку сімейного типу. „Соціальна робота в Україні: теорія і практика” 2009, nr 4, s. 113-116.

Brodzinsky D. M., Schechter M. D.: The Psychology of Adoption, New York: Oxford University Press 1993, s. 416.

Энциклопедия психодиагностики. Психодиагностика детей, Ред. D. Raygorodskiy, Самара 2008.

Erikson E.: Identity and the Life Cycle, New York: International Universities Press 1959.

Yablonska Т. М.: Розвиток ідентичності дитини в системі сімейних взаємин: монографія, Суми 2013, s. 144.

Marcia J. E., Waterman A. S., Matteson D. R., Archer S. L., Orlofsky J. L.: Ego Identity: A Handbook for Psychosocial Research, New York: Springer-Verlag 1993.

Opublikowane
2019-12-06
Dział
Artykuły