Liturgia jako obraz
Abstrakt
Istotne dla tego artykułu jest spojrzenie na liturgię z perspektywy jej celebracji. Celebracja bowiem, czyli widzialna strona liturgii, a więc zgromadzenie i jego zewnętrzne działanie (postawy, gesty), przestrzeń liturgiczna, paramenty, jak i cała ars celebrandi jest obrazem liturgii niewidzialnej dla ludzkiego oka, a zarazem obrazem tego, co dokonuje się we wnętrzu zgromadzonych osób. Celebracja liturgiczna jest przede wszystkim obrazem liturgii kosmicznej. Chrystus, Kościół, człowiek, a wraz z nim świat spotykają się liturgii. Chrystus objawia się jako Głowa Kościoła i Pan całego wszechświata. Człowiek staje się na nowo ikoną Boga na wzór Chrystusa i tym, w którym cały świat odzyskuje chwałę Bożą. Wszystko to zawiera ważne przesłanie pod adresem osób odpowiedzialnych za ars celebrandi oraz za tworzenie przestrzeni liturgicznej.
Bibliografia
Accart X.: Comprendre et vivre la liturgie : signes et symboles expliqués à tous. Paris: Presse de la Renaissance 2009.
Borobio D.: Historia y teología comparada de los sacramentos. El principio de la analogía sacramental. Salamanca: Sigueme 2012.
Kaspersen S., Haastrup U. (red.): Images of Cult and Devotion. Function and Reception of Christian images in Medieval and Post-medieval Europe. Copenhagen: Museum Tusculanum Press 2004;
Kardaszewski T.: L’Arche du Seigneur. Guide historique et symbolique. Kraków-Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów 2004.
Schreijäck T. (red.): Pas d’image. Kunst erschließt Welten und die Theologie. Münster: LIT 2005.
Rorem P.: Biblical and Liturgical Symbols Within the Pseudo-Dionysian Synthesis. Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies 1984;
Walker K.: Images or Idols? The Place of Sacred Art in Churches Today. Norwich: Canterbury Press 1996.
Copyright (c) 2015 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.