Gespräch als die Fleischwerdung des Wortes: Unterwegs zum (un)möglichen Verstehen
Abstrakt
Rozmowa jako Wcielenie Słowa: w drodze ku (nie)możliwemu rozumieniu
W centrum filozoficznej hermeneutyki Gadamera znajduje się doświadczenie rozmowy, której decydującym elementem jest otwarcie się na Drugiego i słuchanie go. Rozmowa wokół tego, co domaga się rozumienia, dzieje się w horyzoncie pytania i odpowiedzi oraz przemienia się razem z partnerami rozmowy. Rozmowa hermeneutyczna, rozumiana jako perychoreza, uświadamia nam, że rozmowa jest sztuką życia i jej istotnym elementem jest hermeneutyczna gościnność. Wiele cennych intuicji dotyczących rozmowy hermeneutycznej znajdujemy u Platona i w „Wigilii” Schleiermachera. W poszukiwaniu odpowiedniego słowa, które miałoby dotrzeć do naszego rozmówcy, doświadczamy nieuchronności śmierci. Ona pozostaje brutalną cezurą, która jednocześnie przerywa rozmowę. Horyzont śmierci jest horyzontem rozmowy hermeneutycznej.
Bibliografia
Augustinus, Sermo 288, 3: PL 1304-1306.
Augustinus, Sermo 293, 3: PL 1328-1329.
Gadamer H.-G., „Die Unfähigkeit zum Gespräch,” in: idem, Gesammelte Werke 2: Hermeneutik II. Wahrheit und Methode, 2 (Tübingen: Mohr 1986).
Gadamer H.-G., Hermeneutik: Wahrheit und Methode. Ergänzungen, Register, GW2 (Tübingen: Mohr 1986).
Gadamer H.-G., Wahrheit und Methode: Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik, GW1 (Tübingen: Mohr 1990).
Gadamer H.-G., „The Scope of Hermeneutical Reflection,” in: idem, Philosophical Hermeneutics, ed. and trans. David E. Linge (Berkeley, Calif.: University of California Press 2008).
Greshake G., Der dreieineGott: Eine trinitarische Theologie (Freiburg i.Br.: Herder 2001).
Heidegger M., Brief über den Humanismus (Frankfurt a.M.: Vittorio Klostermann 1947).
Heidegger M., Was heißt Denken? Hrsg. P.-L. Coriando (Frankfurt a.M.: Vittorio Klostermann 2002).
Levinas E., Totality and Infinity: An Essay on Exteriority, trans. Alphonso Lingis(Pittsburgh, Pa.:Duquesne University Press 1969).
Renaud F., „Old and New in Gadamerian Hermeneutics: A Comparison between Gadamer and Olympiodorus”, in: Wiercinski (Hg), Gadamer's Hermeneutics and the Art of Conversation (Münster: LIT Verlag 2011), 513-528.
Ruchlak N., Das Gespräch mit dem Anderen: Perspektiven einer ethischen Hermeneutik(Würzburg: Königshausen & Neumann 2004).
Schleiermacher F., Die Weihnachtsfeier: Ein Gespräch (Zürich: Manesse 1989).
Tsikrikas Z., Jenseitsvon Phänomenologie und Dialektik: Das Heilige und Plötzliche bei Martin Heidegger (Göttingen: V & R unipress 2004).
Wiercinski A., „Ermeneutica filosofica della tradizione,” Ars Interpretandi: Annuario di ermeneutica giuridica 8 (2003), 21-40.
Wiercinski A., „Between Familiarity and Strangeness: Gadamerian and Derridian Hermeneutics of Friendship”, in: M. J. Cantista (ed.), Subjectividade e Racionalidade: Uma abordagem fenomenológico-hermenêutica (Porto: Campo das Letras 2006), 269-295.
Wiercinski A., „Hans-Georg Gadamer and the Truth of Hermeneutic Experience”, Analecta Hermeneutica (2009).
Wiercinski A., „Confusion of Voices: The Crucial Dilemmas of Being a Human Being, Czeslaw Milosz's Poetry, and the Search for Personal Identity”, in: B. Weber, K. Herb, P. Schweitzer, E. Marsal, T. Dobashi (Hg), Cultural Politics and Identity: The Public Space of Recognition (Münster: LIT Verlag 2011), 147-174.
Wiercinski A. (Hg), Gadamer's Hermeneutics and the Art of Conversation (Münster: LIT Verlag 2011).
Copyright (c) 2015 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.