Idea partnerstwa międzysektorowegow zakresie minimalizowania zjawiska wykluczenia społecznego

  • Agnieszka Belcer Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wydział Zamiejscowy w Jaśle
  • Anna Wojnarowska AHE - University of Humanities and Economics in Lodz, Off-campus Faculty in Jaslo
Słowa kluczowe: dzieci; edukacja; marginalizacja; partnerstwo dla dzieci; partnerstwo; pomoc dzieciom; ubóstwo; współpraca międzysektorowa; wykluczenie społeczne

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja modelu współpracy partnerskiej, która staje się bardzo popularna w świecie. W dzisiejszym społeczeństwie partnerstwo jest ogromną potrzebą, ponieważ daje szansę stworzenia współpracy i przynosi wiele korzyści w rozwiązywaniu trudnych problemów środowiskowych, społecznych, lokalnych oraz globalnych. Stworzenie dobrze funkcjonującego partnerstwa międzysektorowego to zadanie trudne, wymagające ścisłego współdziałania partnerów z różnych sektorów – publicznego, gospodarczego i społecznego. Natomiast misja partnerstwa musi dotyczyć kategorii dobra wspólnego, czyli korzystnej zmiany, z której będą mogli skorzystać i którą zauważą zarówno członkowie partnerstwa, jak i odbiorcy. Na przestrzeni ostatnich lat idea współpracy partnerskiej jest coraz powszechniej akceptowana i ceniona oraz coraz częściej uznawana za odpowiedź na wyzwania w dziedzinie pomocy wykluczonym. Pojawia się wiele przykładów dobrych praktyk międzysektorowych. W artykule przedstawiony został ciekawy i warty polecenia jeden z nurtów działalności Fundacji „Wspólna Droga” United Way Polska, mianowicie – wieloletni, autorski program społeczny Partnerstwo dla Dzieci, będący odpowiedzią na ogromny problem społeczny, jakim jest bieda i ubóstwo polskich dzieci. Celem programu jest wyrównywanie szans rozwojowych i edukacyjnych dzieci zagrożonych wykluczeniem i marginalizacją, pochodzących z rodzin ubogich, wieloproblemowych bądź niewydolnych wychowawczo. Pomoc tym dzieciom jest dobrą i trwałą „inwestycją” w życie ich samych, ich rodzin, jak również całego społeczeństwa. Projekt, opierając się na współpracy międzysektorowej, scala możliwości i efektywność różnych środowisk: organizacji pozarządowych, samorządu, biznesu, administracji rządowej, ośrodków naukowych i mediów.

Bibliografia

Belcer A.: Zbędni, odtrąceni i niechciani – wykluczeni, w: M. Pokrzywa, S. Wilk (red.), Wykluczenie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki działań. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2013, s.9-24.

Belcer A., Wojnarowska A.: Streetworking – pomoc dla dzieci ulicy, w: J. Jęczeń, B. Lelonek-Kuleta (red.), Streetworking. Nowe wyzwania przed pracą socjalną, Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu 2012, s. 99-114.

Bralczyk J. (red.): Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008.

Dubisz S. (red.): Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 3, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2003.

Frieske K. W.: Społeczne wykluczenie: o nicowaniu pojęć, w: S. Golinowska, E. Tarkowska, I. Topińska (red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Badania. Metody. Wyniki. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych 2005, s. 55-62.

Golinowska S., Broda-Wysocki P.: Kategorie ubóstwa i wykluczenia społecznego. Przegląd ujęć, w: S. Golinowska, E. Tarkowska, I. Topińska (red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Badania. Metody. Wyniki, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych 2005, s. 17-54.

Hurrell S., Hussain-Khaliq S., Tennyson R.: Studium przypadku – poradnik. Studia przypadku współpracy partnerskiej jako instrument zmian, t. M. Serafin, Kraków: Fundacja Partnerstwo dla Środowiska 2010.

Itrich-Drabarek J.: Partnerstwo trójsektorowe na poziomie lokalnym, „Studia Politologiczne” 20 (2011), s. 69-89.

Jamrozik M., Zmysłowski M.: Partnerstwo bez granic, Warszawa: CPE 2010.

Kruszka R.: Wykluczenie społeczne – rys interpretacyjny i użyteczność badawcza, „Kultura i Edukacja” 2008, nr 1, s. 35-69.

Kwatera K., Bukowska R.: „Partnerstwo w Leadarze” o współpracy i sieciowaniu LGD, Kraków: Małopolska Sieć LGD 2009.

Lew-Starowicz Z.: Słownik Encyklopedyczny Miłość i Seks, Kraków: Wydawnictwo Europa 1999.

McManus S., Tennyson R.: Od czynu do słowa: komunikacja w partnerstwie. Poradnik dla animatorów partnerstwa, Kraków: Fundacja Partnerstwo dla Środowiska 2010.

Mularczyk M.: „Partnerstwo dla dzieci” – wielopłaszczyznowe podejście do problemów społecznych, w: „Partnerstwo dla dzieci – czas wolny jako narzędzie zmiany społecznej”. Materiały z II Konferencji zorganizowanej przez Fundację Wspólna Droga w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej w dniu 8 grudnia 2008 roku, Warszawa 2009, s. 19-28.

Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski, Warszawa: MPiSS 2004.

Strategia Państwa dla Młodzieży na lata 2003-2012, Warszawa: MENiS 2003.

Szczepański T.: Przestrzenie działania pedagoga ulicznego, w: E. Bielecka (red.), Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Pedagogium 2005, s.106-112.

Sztompka P.: Socjologia, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Szuścik U.: Potrzeby dziecka, w: W. Korzeniowska, U. Szuścik (red.), Rodzina. Historia iwspółczesność. Studium monograficzne, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2006, s.375-378.

Tennyson R.: Poradnik partnerstwa, tł. M. Serafin, Kraków: Fundacja Partnerstwo dla Środowiska 2003.

Wojnarowska A.: Wykluczenie polityczne jako aspekt życia społecznego w Polsce, w:M.Pokrzywa, S. Wilk (red.), Wykluczenie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki działań, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2013, s. 187-204.

Wygnański J.: Skuteczne animowanie kultury współpracy – czynniki sukcesu w budowaniu partnerstw, w: A. Handzlik, J. Głowacki (red.), Partnerstwo – współpraca międzysektorowa w realizacji celów społecznych, Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie 2012, s.8-19.

Zarudzki R.: „Metody i cechy LEADERa”. Materiały szkoleniowe 1. Część A, wydane w ramach projektu „Łączy nas Kanał Elbląski – partnerstwo sposobem aktywizowania mieszkańców” 2005, s. 22-23.

Żeromska-Charlińska J., Śniadkowski M.: Bez-radność młodzieży wobec faktu wykluczenia społecznego, w: B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.), Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży. Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit 2010, s. 143-154.

Opublikowane
2019-12-05
Dział
Artykuły