Religious Freedom: The Foundation for Social

  • Eric T. Akinboboye Theologhy Don Bosco Utume, Nairobi
Słowa kluczowe: wolność religijna; pokój społeczny; fundament społeczny

Abstrakt

Wolność religijna: fundament społeczny

Przedstawiane w artykule badania mają swoje podłoże w naukowym podejściu do rozumienia i praktykowania pojęcia „wolności religijnej”, także w aspekcie problemów doświadczanych przez Nigeryjczyków w kontekście stałego zagrożenia ze strony fundamentalistów islamskich z sekty Boko Haram. Dyskusja zawiera wiele powiązanych i skomplikowanych wątków, w tym historycznych zaniedbań w kwestii wolności religijnej, pozycji Kościoła katolickiego, jego nauczania i aspektu wspólnotowego, ograniczeń zasięgu jego wpływów oraz porównania pomiędzy wolnością religijną a wolnością w ramach Kościoła. Autor omówią następujące kwestie: pojęcie wolności religijnej, wolność wyznania jako prawo człowieka, wkład Kościoła w rozwój doktryny wolności religii w Kościele, istota wolności religijnej w społeczeństwie współczesnym. Nie porusza jedynie kwestii teoretycznych. Przedstawiane tu problemy mają swój aspekt realny, dotyczą faktów dnia codziennego, a przez to umożliwiają także refleksję na temat funkcjonowania prawa. W tym zakresie należy koniecznie podkreślić następujące stwierdzenia: 1. Prawo ma na celu wspomaganie społeczeństwa w realizacji jego celów. Ma wspomagać realizację zadań niosących wspólne dobro całemu społeczeństwu; 2. Prawo ma gwarantować stabilność społeczną, tzn. porządek prawny, rzetelne procedury i przewidywalne skutki; 3. Prawo ma chronić obywateli oraz zapewniać im instrumenty postępowania prawnego, dochodzenia roszczeń oraz rozwiązywania konfliktów; 4. Prawo powinno budować świadomość członków wspólnoty co do przekazywanych w nim wartości i standardów. Jaka zatem jest prawdziwa rola wolności religijnej dla spokoju i ładu społecznego?

Bibliografia

Amaladoss M.: “Identity and Harmony: Challenges to Mission in South Asia”, in Mission in the Third Millenium, ed., Robert J. Schreiter, New York: Orbis Books, 2001, 25-39.

Aquinas T.: Summa Theologica. 3, trans. Fathers of the English Dominican Province, Maryland: Christian Classics, 1981.

Bokenkotter T.: A Concise History of the Catholic Church. London: Image Books Doubleday, 1990.

Benedict XVI: “World Day of Peace 2011”, in Origins, 40, Washington: Catholic News Service Description, 2011, 499-504.

CarrillodeAlbornoz A.F.: The Basis of Religious Liberty, London: SCM Press, 1963.

Carrera F.: “Egypt: Violence against Christians”, New People (July – August 2011), 8-9.

Carrera F.: “Nigeria: Archbishop of Jos Criticizes Government”, New People (July-August 2012), 8-9.

Casserley J.V.L.: “The Need to Affirm Religious Freedom”, in Religious Liberty: An End and a Beginning, ed., John Murray. New York: The Macmillan Company, 1966, 135-157.

“Dignitatis Humanae”, 7 Dec. 1965, in The Conciliar and Post Conciliar Documents, I-II, ed., Austin Flannery, Mumbai: St. Pauls, 1975, 703-714.

Faul D.: “Donatism”, in New Catholic Encyclopedia, vol. 4, Washington: The Catholic University of America, 1976, 1001-1003.

JohnPaul II: Codex Iuris Canonici, Constitutione Apostolica Sacrae Disciplinae leges, 25 ianuarii 1983, promulgates, in AAS 75 Pars II (1983); English Translation. The Code of Canon Law, New Revised English Translation, Bangalore: Theological Publications in India, 1997.

Holmes J. – Bickers B.W.: A Short History of the Catholic Church, Kent: Burns & Oates, 1983.

Koshy N.: Religious Freedom in a Changing World, Geneva: WCC Publications, 1992.

Opublikowane
2019-12-05
Dział
Human Dignity Journal