Duchowe iunctim. Powierzenie przez biskupa siedleckiego Henryka Przeździeckiego parafii i sanktuarium w Kodniu Misjonarzom Oblatom Maryi Niepokalanej w 1927 r.
Abstrakt
Terytorium diecezji siedleckiej było w drugiej połowie XIX w. świadkiem surowych prześladowań religijnych. Rząd carski konfiskował katolickie kościoły i zmuszał unitów do wyrzekania się unii z biskupem Rzymu i przechodzenia na prawosławie. Siedemnastowieczny wizerunek Matki Bożej Kodeńskiej został wywieziony z Kodnia do sanktuarium jasnogórskiego. Dopiero odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 r. pozwoliło rozpocząć proces przywracania tradycyjnych kościelnych struktur. W artykule ukazane jest zaangażowanie bpa sieleckiego Henryka Przeździeckiego w sprowadzenie obrazu Matki Bożej Kodeńskiej z powrotem do Kodnia oraz powierzenie parafii i sanktuarium w Kodniu Misjonarzom Oblatom Maryi Niepokalanej. Początki duszpasterstwa oblatów nie wykluczały zaangażowania w odtwarzanie struktur Kościoła unickiego.
Bibliografia
Aleksandrowicz P., Diecezja Siedlecka czyli Podlaska. W 150 rocznicę erekcji (1818-1968). Przyczynki i materiały do dziejów Diecezji Siedleckiej czyli Podlaskiej, Siedlce 1971.
Balicki L., Dzieje gospodarcze diecezji siedleckiej, 1918-1939, Lublin 1991.
Błoński B., Diecezja siedlecka. Przeszłość i teraźniejszość, w: Przypatrzcie się bracia powołaniu waszemu, red. A. Baran, Lublin 2002, s. 129-143.
Dmowski R., Unitis Viribus. Diecezja Podlaska w II Rzeczypospolitej, Warszawa 2013.
Głowacki L., Wywiezienie i powrót Matki Bożej Kodeńskiej. Opowieść historyczna z okazji 90. rocznicy powrotu Obrazu Matki Bożej Kodeńskiej z Częstochowy do Kodnia [praca przygotowywana do druku, mps w posiadaniu autora].
Grzesiak K., Marczewski J.R., Biskup lubelski Marian Leon Fulman wobec ruchu neounijnego, w: Pater Ecclesiae Lublinensis. Studia w 65. rocznicę śmierci biskupa Mariana Leona Fulmana (1866-1945), red. J.R. Marczewski, Lublin 2010, s. 49-76.
Jastrzębski J., Kodeń. Szkic historii parafii katolickiej, b.m., 1985, [mps w Bibliotece WSD Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej w Obrze].
Karwacki R., Miejsce Niepokalanej w posługiwaniu pasterskim biskupa Henryka Przeździeckiego, w: Niepokalana Matka Chrystusa. Materiały z sympozjum mariologicznego, Lublin, 23-24 kwietnia 2004 roku, red. K. Kowalik, K. Pek, Częstochowa–Lublin 2004, s. 169-177.
Lemekh P., Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej na terenie dzisiejszej Białorusi w latach 1934-1992, Poznań 2017, mps mgr, [Wydział Teologiczny UAM, promotor P. Zając OMI].
Marecki G., Działalność Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej w Kodniu w latach 1927-1939, Poznań 2009, mps mgr [Wydział Teologiczny UAM, promotor P. Zając OMI].
Matwiejuk K., Błogosławieni Męczennicy Podlascy, Siedlce 1997.
Osadnik P., Karol Kubsz. Misjonarz Oblat Maryi Niepokalanej (1931-1966), Poznań 2016, mps mgr [Wydział Teologiczny UAM, promotor P. Zając OMI].
Pielorz J. OMI, Oblaci polscy. Zarys dziejów prowincji 1920-1970, Rzym 1970.
Pielorz J., Obraz Matki Boskiej Kodeńskiej na tle legendy i historii, Liège–Rzym 1996.
Przeździecki H., Listy pasterskie i przemówienia, 1928-1938, Siedlce 1938.
Rzemieniuk F., Kościół katolicki obrządku bizantyjsko-słowiańskiego (neounia), Lublin 1999.
Zając P. OMI, „Wobec wielkich potrzeb naszego wychodźstwa...”. Polscy Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej w perspektywie Kapituły Generalnej 1926 r., „Studia Polonijne” 33(2012), s. 117-140.
Zając P. OMI, Fundacje klasztorów Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej w Archidiecezji Poznańskiej w latach 1922-1939, „Ecclesia. Studia z dziejów Wielkopolski” 5(2010), s. 147-171.
Zając P., Badania historyczne w polskim środowisku Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej, „Roczniki Historii Kościoła” 3(2011), s. 147-170.
Zając P., OMI, Fundacje klasztorów Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej w Archidiecezji Poznańskiej w latach 1922-1939, „Ecclesia. Studia z dziejów Wielkopolski” 5(2010), s. 147-171.
Copyright (c) 2019 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.