Główne zadania homilii w ujęciu teologii liturgicznej
Abstrakt
Teologia liturgiczna odwołuje się najpierw do liturgii kosmicznej, przyjmując jednak za punkt wyjścia konkretną celebrację liturgiczną. W tym przypadku jest to celebracja Eucharystii. Bardzo ważnym zadaniem teologii liturgicznej jest jej funkcja ewangelizacyjna. Teologia liturgiczna postrzega ewangelizację jako objawianie Chrystusa-Liturga kosmosu, wzywającego ludzi do życia z Bogiem i dla Boga oraz zapraszającego ponownie ludzi do bycia liturgami kosmosu z Nim i w Nim. W takim ujęciu zadaniem homilii, jako integralnej części celebracji, jest sakramentalne uobecnianie Misterium Chrystusa, które zostało spełnione jako duchowa ofiara posłuszeństwa Bogu Ojcu i miłości do rodzaju ludzkiego. Ofiara ta znalazła swą kulminację w krwawej ofierze na krzyżu, dokonanej raz na zawsze. Pierwszym szczególnym zadaniem homilii we Mszy św. jest wezwanie do posłuszeństwa Bogu na wzór Chrystusa i złożenia tym samym ofiary duchowej, czyniąc w ten sposób uczestników współofiarnikami wraz z Chrystusem. Jest to podstawowy warunek participatio actuosa w Eucharystii. Drugim specyficznym zadaniem jest wskazanie na potrzebę osobistej komunii z Chrystusem, która swą kulminację osiąga w Komunii św., a przedłuża się na czas po celebracji. Trzecim najważniejszym zadaniem homilii jest ukazanie celebracji – kultu Boga jako paradygmatu całego życia chrześcijańskiego, aby stawało się życiem dla Boga.
Bibliografia
Bartnik Cz.S.: Teologia społeczno-polityczna. Lublin: Agencja Wschodnia 1998.
Migut B.: Ofiara Chrystusa w ujęciu teologii liturgicznej. „Liturgia Sacra” 10:2004 z. 2 s. 227-249.
Dyk S.: Homilia jako integralna część liturgii eucharystycznej. „Zeszyty Naukowe KUL” 48:2005 nr 3 s. 59-69.
Dyk S.: Homilia w niedzielnej Eucharystii. „Roczniki Teologiczne” 53:2006 z. 8 s. 241-251.
Fagerberg D.W.: On liturgical asceticism. Washington, D.C.: Catholic University of America Press 2013.
Porosło K.: Trynitarna koncepcja liturgii Jeana Corbon w świetle współczesnej teologii liturgii i jej wpływ na Katechizm Kościoła Katolickiego z 1992 roku. Kraków: Mps w Bibliotece Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II 2013.
Copyright (c) 2014 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.