Kult Maryi w polskiej muzyce sakralnej

  • Zdzisław Janiec Instytut Liturgiki i Homiletyki KUL
Słowa kluczowe: muzyka sakralna; Maryja; kult; pieśni

Abstrakt

Jedną z form kultu tak liturgicznego, jak i pozaliturgicznego jest muzyka sakralna. Problematyka ta może być ujęta zarówno od strony form, które są wykorzystywane w funkcji kultycznej, jak i poruszanej w utworach tematyki. Ważnym aspektem jest również przedmiot kultu wyrażonego w formie muzycznej. Od początku istnienia chrześcijaństwa w Polsce obok Trójcy Świętej i samego Chrystusa przedmiotem kultu jest Najświętsza Maryja Panna. Dotyczy to każdej z epok historii Kościoła w Polsce. Kult maryjny w Polsce w muzyce sięga swymi początkami czasów średniowiecza i trwa nieprzerwanie aż do czasów współczesnych. Wielość form, jak chociażby pieśni, kantyki, hymny, sekwencje, antyfony, oratoria maryjne, pozwala nie tylko na wyrażenie czci Matce Bożej, ale przede wszystkim staje się drogą do odkrycia jej obecności w życiu chrześcijańskim.

Bibliografia

Filaber A.: Kolędy polskie w rękopisach XV i początku XVI wieku. W: Muzyka religijna w Polsce. Materiały i studia. T. 1 z. 1. Red. J. Pikulik. Warszawa: ATK 1975 s. 15-57.

Hinz E.: Motywy maryjne w muzyce polskiego średniowiecza. „Studia Pelplińskie” 23:1992 s. 245-251.

Mrowiec K.: Maryja w muzyce polskiej XIX wieku. W: Niepokalana. Kult Matki Bożej na ziemiach polskich w XIX wieku. Księga pamiątkowa V Ogólnopolskiego Kongresu Mariologicznego i Maryjnego. Lublin–Wąwolnica 28-31 VIII 1986. Red. B. Pylak, Cz. Krakowiak. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1988.

Mrowiec K.: Polska muzyka współczesna w hołdzie Matce Bożej (1962-1987). W: Prze-wodniczka. Kult Matki Boskiej w Polsce od „Lumen gentium” do „Redemptoris Mater” 1964-1987. Akta VI Ogólnopolskiego Kongresu Mariologicznego i Maryjnego, Częstochowa-Jasna Góra, 20-23 IX 1990. Red. J. Bogacka. Częstochowa-Jasna Góra: Paulinianum 1994 s. 821-834.

Muzyka i śpiew kościelny. Red. J. Zimny. Sandomierz: Wyd. Diecezjalne 2004.

Pikulik J.: Śpiewy alleluja o Najświętszej Maryi Pannie w polskich graduałach przedtrydenckich. Warszawa: ATK 1984.

Ratzinger J.: Nowa Pieśń dla Pana. Wiara w Chrystusa a liturgia dzisiaj. Tł. J. Zychowicz. Kraków: Wyd. Znak 1999.

Stolarska M.: Polskie pieśni wielkopostne od XIV do I połowy XVI wieku. W: Muzyka religijna w Polsce. Materiały i studia. T. 3. Red. J. Pikulik. Warszawa: ATK 1979 s. 11-64.

Surzyński J.: Matka Boska w muzyce polskiej. Kraków: [nakł. autora] 1905.

Tyrała R.: Soborowa odnowa muzyki kościelnej w Polsce. Kraków: Unum 2000

Opublikowane
2019-11-04
Dział
Artykuły