Church Language at the Service of Gender Justice: The Example of the Lutheran Churches in the United States (ELCA) and Canada (ELCIC)

  • Marcin Składanowski Instytut Teologii Dogmatycznej i Ekumenizmu, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Słowa kluczowe: luteranie; ELCA; ELCIC; sprawiedliwość płciowa (genderowa); język inkluzywny

Abstrakt

Język kościelny w służbie sprawiedliwości płciowej: przykład Kościołów luterańskich w Stanach Zjednoczonych (ELCA) i w Kanadzie (ELCIC)

Celem artykułu jest ukazanie pewnego ograniczonego, a jednocześnie znamiennego obszaru tych kulturowych i politycznych nacisków na Kościoły, jakim jest kościelna polityka językowa. Problem polityki językowej jako znaku działań na rzecz równości płci w życiu kościelnym jest ukazany na przykładzie Kościołów luterańskich. Wynika to z faktu, że w ostatnich latach luteranie – zarówno na forum światowym, jak też w wymiarze lokalnym (przede wszystkim w Ameryce Północnej) – najsilniej zaangażowani się w promowaniu równości i równouprawnienia kobiet i mężczyzn zarówno w życiu społecznym, ekonomicznym i politycznym, jak też w samych strukturach kościelnych.

Myśl artykułu wychodzi od ukazania problematyki sprawiedliwości płciowej we współczesnym mainsteamowym luteranizmie. Następnie w tym nurcie ukazana jest rola języka kościelnego jako narzędzia walki o sprawiedliwość płciową oraz o usunięcie nierówności i negatywnych stereotypów. W kolejnym etapie omówione są oficjalne wskazania największych Kościołów luterańskich w Ameryce Północnej dotyczące oczyszczenia języka kościelnego i podające wytyczne do jego właściwego, niedyskryminującego stosowania. Wreszcie podjęta jest próba przybliżenia konsekwencji luterańskiej polityki językowej.

Bibliografia

Barger, T.K. “Bishop Eaton stands for inclusion. Ohioan takes reins of the Evangelical Lutheran Church in America.” http://www.toledoblade.com/Religion/2014/02/01/Bishop-Eaton-stands-for-inclusion.html [27.02.2014].

“Community life.” http://www.tlsohio.edu/life-at-trinity/community-life [27.02.2014].

“ELCA Seminarians Not Allowed to Call God "Father".” http://www.exposingtheelca.com/1/post/2010/08/elca-seminarians-not-allowed-to-call-god-father.html [27.02.2014].

“ELCIC Office for Communication, Guidelines for Inclusive Language for writers, editors, and speakers.” http://elcic.ca/Resources/Inclusive-Language.cfm [27.02.2014].

Grzywacz, Małgorzata. “Konsekwencje pewnego przekładu. Niemieckojęzyczna translacja Biblii na ‘język sprawiedliwy.’ Jej geneza oraz duszpasterskie implikacje.” In Protestancka kultura słowa, edited by Zbigniew Pasek, 50-57. Kraków: Nomos, 2009.

“Inclusive Language.” http://www.plu.edu/provost/Faculty-Governance/november-11-2011-inclusive-language-attachment-c-corrected.pdf [27.02.2014].

Johnson, Elizabeth A. “Imaging God, Embodying Christ: Women as a Sign of the Times.” In The Church Women Want. Catholic Women in Dialogue, edited by Elizabeth A. Johnson, 45-59. New York: The Crossroad Publishing Company, 2002.

Składanowski, Marcin. “From Jesus Christ to ‘green issues.’ Development or degeneration of the ecumenical movement?” Roczniki Teologii Ekumenicznej 4 (2012): 163-177.

Składanowski, Marcin. “Podstawowe aspekty chrystologii feministycznej.” Studia Teologiczne. Białystok, Drohiczyn, Łomża 31 (2013): 65-80.

Składanowski, Marcin. “Polityka sprawiedliwości genderowej Światowej Rady Kościołów.” In O ekumenizmie w Roku Wiary. Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 30-lecia Instytutu Ekumenicznego KUL, edited by Przemysław Kantyka, Piotr Kopiec, and Marcin Składanowski, 203-215. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013.

“Strategies for Inclusive Communication. Pointers for Positive Interactions.” http://www.plu.edu/dss/widgets/documents-forms/items/resources-for-faculty/Strategies-for-Inclusive-Communication.doc [27.02.2014].

Gender Justice Policy, edited by The Lutheran World Federation. Geneva: LWF, 2013.

“Use of Inclusive Language at Trinity Lutheran Seminary.” http://www.tlsohio.edu/academics/internship/all-downloads/item/use-of-inclusive-language [27.02.2014].

“Worship of "Goddess" in the ELCA and Led by Synod Council Leader.” http://www.exposingtheelca.com/1/post/2010/05/worship-of-goddess-in-the-elca-and-lead-by-synod-council-leader.html [27.02.2014].

Opublikowane
2019-11-02
Dział
Artykuły