Obraz Chrystusa w dziełach Benedykta XVI

  • Krzysztof Góźdź Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Słowa kluczowe: Jezus z Nazaretu; Benedykt XVI; oblicze Chrystusa; rodowód Jezusa; Nowy Mojżesz; zmartwychwstanie

Abstrakt

Obraz Chrystusa w trylogii Jezus z Nazaretu jest bardzo jasny i systematyczny. Od początku do końca jest on przepojony perspektywą Bożej jedności Ojca i Syna. Boże Dziecię jest wyrazem najgłębszej pokory Najwyższego, nowy Mojżesz jest wypełnieniem obietnic Pana Historii, a Syn Boży to Christus totus całej ekonomii zbawczej. Wcielenie, Śmierć i Zmartwychwstanie stanowią trzy akty tego samego theatrum personae odwiecznego Logosu, który stając się człowiekiem wyniósł nasze człowieczeństwo na wyżyny niebieskie.

Tę wzrastającą triadę obrazu Jezusa Chrystusa można ująć także na płaszczyźnie obietnicy: Boże Dziecię było wyjawieniem Bożej obietnicy, nowy Mojżesz był realizacją obietnicy, a Syn Boży przez swą Ofiarę stał się spełnieniem obietnicy. Innymi słowy, Wcielenie objawiło Bożą tajemnicę i nakreśliło szkic całego obrazu, Jezus nauczający i uzdrawiający wypełnił treścią pierwotny szkic, nadając mu zasadniczych barw, ale rzeczywisty kontrast i centrum tego obrazu to Chrystus na tronie krzyża.

Tak obraz Chrystusa jest jeden i wiecznie ten sam: Żyjący nasz Pan i nasz Bóg. Joseph Ratzinger Benedykt XVI jest więc prawdziwym obrońcą Bóstwa Jezusa Chrystusa przed zdegenerowanym światem Zachodu.

Opublikowane
2019-07-29
Dział
Artykuły