Wyzwania dla edukacji religijnej w szkole w opinii nauczycieli religii

Słowa kluczowe: nauczanie religii, religijność, katecheza, nauczyciele religii

Abstrakt

Wyzwania dla nauczania religii są analizowane z różnych perspektyw i w różnych aspektach. W diagnozie problemów jednym z najważniejszych czynników jest opinia nauczycieli religii, którzy bezpośrednio i na co dzień konfrontują się z tymi wyzwaniami. Niniejszy artykuł stanowi analizę wyników badań nauczycieli religii w tym kontekście. Omówione zostały wyzwania ze strony uczniów, rodziców, Kościoła instytucjonalnego, szkoły oraz wyzwania ze strony parafii. Wśród najpoważniejszych wyzwań nauczyciele religii wskazali brak potrzeby rozwijania wiary ze strony uczniów i ich rodziców. Badania potwierdzają, że najsilniejszym korelatem postaw wobec edukacji religijnej w szkole są obojętność religijna i słabnąca religijność.

Bibliografia

Centrum Badania Opinii Społecznej. Religijność młodych na tle ogółu społeczeństwa. Komunikat z badań nr 144/2021, oprac. Mirosława Grabowska. Warszawa: CBOS, 2021.

Chmielewski, Mirosław. „Katecheza rodzinna w kontekście współczesnych uwarunkowań społeczno-eklezjalnych”. W Rodzina jako Kościół domowy, red. Antoni Tomkiewicz, Włodzimierz Wieczorek, 305–321. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010.

Dziedzic, Jan. „Religijność a postawy moralne polskiej młodzieży. Refleksja psychologiczno--pastoralna”. Polonia Sacra 20 (2016): 67–86.

Głowacki, Antoni. „Religijność młodzieży i uczestnictwo w lekcjach religii w szkołach”. W Młodzież 2018, red. Mirosława Grabowska, Magdalena Gwiazda, 153–166. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej, 2019.

Kiciński, Andrzej. „Współczesna formacja katechetów”. Roczniki Teologiczne 52 (2005): 109–125.

Mąkosa, Paweł. „Confessional and Catechetical Nature of Religious Education in Poland”. The Person and the Challenges 5 (2015): 53–66.

Mąkosa, Paweł. „Katecheza parafialna dzieci – prawda czy fałsz, sukces czy porażka?”. W Katecheza w parafii, red. Marian Zając, 127–138. Lublin: Wydawnictwo „Natan”, 2016.

Mąkosa, Paweł. „Preewangelizacja pierwszym i koniecznym etapem formacji chrześcijańskiej”. Katecheta 54 (2010), 7–8: 25–34.

Mąkosa, Paweł. „Rezygnacja z nauczania religii w szkołach ponadpodstawowych wyzwaniem dla Kościoła w Polsce”. W Edukacja religijna wobec przemian kulturowych, red. Paweł Mąkosa, 129–138. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2019.

Mąkosa, Paweł. „Systematyczna katecheza parafialna dzieci i młodzieży. Motywacja i realizacja”. W Miejsca katechezy. Rodzina, parafia, szkoła, red. Stanisław Kulpaczyński, 273–312. Lublin: Polihymnia, 2005.

Mąkosa, Paweł i Dominik Kiełb. „Between Personal Faith and Facade Religiosity. Study on Youth in the South-Eastern Poland”. European Journal of Science and Theology 17 (2021), 5: 15–30.

Osewska, Elżbieta. „Ograniczenia i możliwości katechezy w rodzinie”. Seminare. Poszukiwania naukowe 11 (1995): 81–98.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Dz. U. 2020, poz. 983.

Szulich-Kałuża, Justyna. „Kreowanie wizerunku Kościoła katolickiego w dyskursie polskiej prasy”. Biuletyn Edukacji Medialnej 2 (2018): 69–81.

Szymczak, Wioletta. „Interdisciplinarity in Pastoral Theology. An Example of Socio-Theological Research”, Verbum Vitae 38 (2020), 2: 503–527.

Szymczak, Wioletta i Tomasz Adamczyk. Młodzież w kontekstach współczesnych. Rodzina. Czas. Kościół. Katecheza. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2022.

Tilles, Daniel. „Only 9% of Young People in Poland View Catholic Church Positively, Finds Poll”. Notes from Poland. Dostęp 9.06.2022. https://notesfrompoland.com/2020/11/16/only-9-of-young-people-in-poland-view-catholic-church-positively-finds-poll/.

Zając, Marian. „Katecheza parafialna”. W Wybrane zagadnienia katechetyki, red. Józef Stala, 144–174. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej „Biblos”, 2003.

Zakrzewski, Grzegorz Jerzy. „Motywy rezygnacji młodzieży z lekcji religii oraz szanse zatrzymania tego procesu na podstawie badań w diecezji płockiej”. W Nowa epoka polskiej katechezy, red. Dominik Kiełb, 69–86. Rzeszów: Bonus Liber, 2021.

Opublikowane
2022-12-21
Dział
Artykuły