Prawo do wychowania chrześcijańskiego w warunkach kultury cyfrowej

Słowa kluczowe: prawo do wychowania chrześcijańskiego, Dyrektorium o katechizacji, kultura cyfrowa, humanizacja języka

Abstrakt

Współczesny człowiek spotyka się na co dzień z cyfrowością, która oddziałuje na jego życie na konkretnych etapach rozwojowych. Dotyczy to przede wszystkim okresu dzieciństwa i młodości, gdy w sposób naturalny podlega się procesom wychowawczym. Dyrektorium o katechizacji zwraca uwagę, że wpływ ten jest na tyle znaczący, że pozwala mówić o nowej kulturze – zmieniającej język, kształtującej mentalność oraz wprowadzającej nową hierarchię wartości. Istotną cechą nowej kultury jest jej globalny zasięg, ponieważ cyfrowość ze swojej natury przekracza granice państw i kontynentów, a odległości geograficzne tracą dla niej znaczenie. Ustawodawca kościelny, respektując prawo każdego człowieka do osiągnięcia pełnego rozwoju osobowego, deklaruje w kan. 217 KPK/1983 uprawnienie wszystkich wiernych do otrzymania integralnego wychowania chrześcijańskiego. Jest ono ciągłym procesem, który powinien być dostosowany nie tylko do wieku, lecz także do mentalności wiernych, na co znaczący wpływ ma nowa kultura cyfrowa. Artykuł odnosi się do pytania, w jaki sposób zagwarantować prawo do wychowania chrześcijańskiego w warunkach kultury cyfrowej oraz jakie obowiązki wynikają z tego prawa wiernych dla pasterzy Kościoła spełniających wobec nich misję głoszenia Ewangelii w warunkach kultury cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem postulatu humanizacji języka.

Bibliografia

Chmielewski, Marek. „Święci pragną świętości”. Tarnowskie Studia Teologiczne 29 (2010), 2: 3–11.

„Codex Iuris Canonici auctoritate Ioannis Pauli PP. II promulgatus (25.01.1983)”. AAS 75 (1983), pars II: 1–317.

Codina, Mónica. „Iglesia, política y opinión pública comunicación institucional y comprensión de una realidad”. Doxa Comunicación (2006), 4: 173–187.

Dyduch, Jan, Wojciech Góralski, Edward Górecki, Józef Krukowski i Mirosław Sitarz. Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego. Księga II: Lud Boży, t. II, 1. Poznań: Pallottinum 2005.

Consilium Instrumentis Communicationis Socialis Praepositum. „Instructio pastoralis Communio et progressio ad Decretum Concilii Vaticani II de instrumentis communicationis socialis rite applicandum de mandato eiusdem Cancilii exarata (23.05.1971)”. AAS 63 (1971): 593–656.

Fisichella, Rino. „Wstęp”. W Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji. Dyrektorium o katechizacji (23.03.2020), 7–13. Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2020.

Franciszek. Konstytucja Apostolska „Praedicate evangelium” (19.03.2022). Dostęp 10.05.2022. https://press.vatican.va/content/salastampa/it/bollettino/pubblico/2022/03/19/0189/00404.html.

Franciszek. Adhortacja apostolska „Gaudete et exsultate” o powołaniu do świętości w świecie współczesnym (19.03.2018). Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2018.

Franciszek. Posynodalna adhortacja apostolska „Christus vivit” (25.03.2019). Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2019.

Grocholewski, Zenon. „Specyfika prawa Kościoła katolickiego. Referat wygłoszony z okazji otrzymania tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dnia 7 maja 2004”. Poznańskie Studia Teologiczne 17 (2004): 19–33.

Hervada, Javier. „Księga II. Lud Boży. Część I–II”. W Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz, red. Piotr Majer, 199–222. Kraków: Wolters Kluwer, 2011.

Jan Paweł II. „Orędzie na 24. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu «Misja Kościoła w erze komputerów» (24.01.1990)”. W Jan Paweł II – orędzia na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Konkordancja, red. Dariusz Sonak, Izabela Piątek-Belina, Damian Belina, Agnieszka Szajda, Michał Wyrostkiewicz, 139–141. Lublin–Olsztyn, 2015.

Jastrzębska-Golonka, Danuta. „Wartościowanie leksemu fajnie w odczuciu współczesnego użytkownika języka”. Poznańskie Spotkania Językoznawcze (2007), 31: 151–164.

Klemens Aleksandryjski. „Protrepticus”. W Patrologia cursus completus. Series graeca, t. 8, red. Jacques Paul Migne, 49–246. Parisiis: Garnier 1857–1891.

Lorda, Juan Luis. „Antropología de la formación cristiana. La formación de los sacerdotes en las circunstancias actuales”. W XI Simposio Internacional de Teología de la Universidad de Navarra, red. Lucas F. Mateo-Seco i in., 927–941. Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, 1990.

Meddi, Luciano. „Considerazioni sulla proposta catechistica del nuovo Direttorio. Punti consolidati, intuizioni da verificare e nuove prospettive”. Salesianum 82 (2020), 4: 842–871.

Niewęgłowski, Jan. „Zarys wychowania chrześcijańskiego”. Seminare. Poszukiwania naukowe 26 (2009): 265–277.

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji. Dyrektorium o katechizacji (23.03.2020). Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2020.

Pellitero Iglesias, Ramiro. „La aportación de la perspectiva Cristiana en el actual momento educativo”. Roczniki Teologiczne 67 (2020), 11: 29–44.

Sławiński, Henryk. „Trwała wartość słowa pisanego w multimedialnym świecie i upowszechnianie Dobrej Nowiny”. W Dobra Nowina w środkach społecznego przekazu, red. Henryk Sławiński, 21–46. Kraków: Wydawnictwo Benedyktynów, 2020.

Sobór Watykański II. „Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim «Gravissimum educationis» (28.10.1965)”. AAS 58 (1966), 728–739.

Sultana, Carl-Mario. „A Pastoral Reading of the Directory for Catechesis”. Roczniki Teologiczne 68 (2021), 11: 43–56.

Tomasz z Akwinu. Scriptum super libros Sententiarum magistri Petri Lombardi episcopi Parisiensis, t. 4, red. Marie Fabien Moos. Parisiis: Lethielleux, 1947.

Tyszka, Andrzej. Uczestnictwo w kulturze. O różnorodności stylów życia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1971.

Warchala, Jacek. Kategoria potoczności w języku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2003.

Opublikowane
2022-12-21
Dział
Artykuły