Kościół pomiędzy negacją a akceptacją świata
Abstrakt
Artykuł przedstawia problem relacji Kościoła do świata. Chrześcijanom stale towarzyszyła świadomość, że zostali posłani do świata, by głosić Ewangelię, co przynosiło w konsekwencji dążenie do przekształcania świata tak, by mogło się w nim urzeczywistniać królestwo Boże zapoczątkowane przez Chrystusa. Tak pojęta misja uczniów Chrystusa musiała wiązać się z angażowaniem się w otaczającą ich rzeczywistość w jej wymiarze społecznym, politycznym, kulturowym, ekonomicznym. Przedmiotem niniejszego przedłożenia było przedstawienie sposobu, w jaki chrześcijanie rozumieli i realizowali swój udział w kształtowaniu ludzkiego świata. W trakcie prowadzonych dociekań okazało się, że chrześcijanie zawsze stali i stoją także dziś wobec dylematu, który można nazwać: Kościół pomiędzy negacją a akceptacją świata. Wpływ na rozwikłanie tego dylematu miały głównie dwa czynniki. Pierwszym było oczekiwanie na koniec czasów, który miał nastąpić wraz z ostatecznym przyjściem królestwa Bożego. Ten motyw w kształtowaniu postawy chrześcijan wobec świata odgrywał rolę decydującą w pierwszych pokoleniach uczniów Chrystusa, choć i w wiekach późniejszych nie pozostawał bez znaczenia. Drugim był status prawny chrześcijaństwa przede wszystkim w Imperium Rzymskim, gdzie chrześcijaństwo najgłębiej zapuściło swoje korzenie i najszerzej się rozprzestrzeniało. Mając na względzie te wstępne założenia, została w artykule najpierw rozpatrzona kwestia nadziei chrześcijan na rychłe nadejście królestwa Bożego, co miało istotny wpływ na ich aktywność w doczesnym świecie. W kolejnym etapie rozważań przebadany został okres, w którym dokonała się radykalna zmiana statusu prawnego chrześcijaństwa w czasach Konstantyna Wielkiego i jego następców. Te przekształcenia w zasadniczy sposób zmieniły relację Kościoła do świata, a ukształtowana wtedy prawno-społeczna pozycja Kościoła zaważyła na całe wieki na sposobie obecności Kościoła w świecie. Konsekwencje przemian, dokonanych w erze konstantyńskiej, przetrwały właściwie do czasów współczesnych. Zbadanie tej kwestii stało się przedmiotem ostatniego punktu artykułu.
Bibliografia
Augustinus. Epistola CXCIX, PL 33, s. 904-925.
Augustinus. Epistola CXCVIII, PL 33, s. 901-904.
Backhaus, Knut. «Maranatha – Unser Herr, komm!» Das Neue Testament über den Sinn der Geschichte”. Theologie und Glaube (2000), 90: 93-115.
Balthasar, Hans Urs von. „Królestwo Boże a Kościół”. Communio. Międzynarodowy Przegląd Teologiczny (1986), 2: 35-42.
Brandenberg, Hugo. Die frühchristlichen Kirchen in Rom vom 4. bis zum 7. Jahrhundert. Der Beginn der abendländischen Baukunst, wyd. 3. Darmstadt: Verlag Schnell und Steiner, 2013.
Clemens Romanus. Epistula ad Corinthios I, PG 1, s. 199-328.
Codex Iustinianus, wyd. P. Krueger, wydanie internetowe: https://droitromain.univ-grenoble-alpes.fr/Corpus/codjust.htm (dostęp: 25.11.2021).
Codex Theodosianus, wydanie internetowe: https://droitromain.univ-grenoble-alpes.fr/Constitu tiones/CTh16.html#10 (dostęp: 26.11.2021).
Congar, Yves. O Kościół służebny i ubogi, tłum. Agnieszka Kuryś. Kraków: Cerf – Kairos – Znak, 2000.
Cyprianus, Liber ad Demetrianum, PL 4, s. 543-564.
„Do Diogneta”, tłum. Anna Świderkówna. W Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, wstęp, komentarz i opracowanie Marek Starowieyski, 339-350, wyd. 2. Kraków: Wydawnictwo M, 2010.
Dünzl, Franz. Fremd in dieser Welt? Das frühe Christentum zwischen Weltdistanz und Weltverantwortung. Freiburg im Br.: Verlag Herder, 2015.
Dzielska, Maria. „W kręgu problemów religijnych cesarstwa rzymskiego”. W Chrystianizacja Europy. Kościół na przełomie I i II tysiąclecia, red. Józef Dobosz, Jerzy Strzelczyk, 19-35. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015.
Eigenmann, Urs. „Das Reich Gottes und seine Gerechtigkeit für die Erde”. Die andere Vision vom Leben. Luzern: Edition Exodus, 1998.
Eusebius Caesariensis. De vita Constantini imperatoris, PG 20, s. 909-1232.
Euzebiusz z Cezarei. Historia kościelna, tłum. Agnieszka Caba, Arkadiusz Lisiecki, opr. Henryk Pietras. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2013.
Gnilka, Joachim. Pierwsi chrześcijanie. Źródła i początki Kościoła, tłum. Wiesław Szymona. Kraków: Wydawnictwo M, 2004.
Gnilka, Joachim. Teologia Nowego Testamentu, tłum. Wiesław Szymona. Kraków: Wydawnictwo M, 2002.
Gregorius Magnus. XL homiliarum in evangelia. Liber primus. Homilia prima, PL 76, s. 1078-1081.
Hipolit. „Komentarz do Daniela”. W Marian Michalski. Antologia literatury patrystycznej, t. 1, 195-207. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1975.
Ilski, Kazimierz. „Prawne aspekty chrystianizacji Imperium Romanum”. W Chrystianizacja Europy. Kościół na przełomie I i II tysiąclecia, red. Józef Dobosz, Jerzy Strzelczyk, 37-47. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015.
Kohlgraf, Peter. Nur eine dienende Kirche dient der Welt. Yves Congars Beitrag für eine glaubwürdige Kirche, wyd. 5. Ostfildern: Matthias Grünewald Verlag, 2015.
Kowalski, Henryk. „«Pontifex maximus» w religii i państwie rzymskim”. Vox Patrum (2004), 46-47: 19-31.
Lucius Caecilius Firmianus Lactantius. De mortibus persecutorum, PL 7, s. 189-1012.
Marrou, Henry-Irénée. „Od prześladowań za Dioklecjana do śmierci Grzegorza Wielkiego (303-604)”. W Jean Daniélou, Henry-Irénée Marrou. Historia Kościoła, t. 1: Od początków do roku 600, tłum. Maria Tarnowska, 179-340. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1984.
Nagy, Stanisław. Chrystus w Kościele. Zarys eklezjologii fundamentalnej. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, 1982.
„Nauka dwunastu apostołów (Didache)”, tłum. Anna Świderkówna. W Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, wstęp, komentarz i opracowanie Marek Starowieyski, 33-44, wyd. 2. Kraków: Wydawnictwo M, 2010.
Origenes. Contra Celsum, PG 11, s. 637-1632.
Paprocki, Henryk. „Hipolita Rzymskiego «Tradycja Apostolska»: wstęp, przekład, komentarz”. Studia Theologica Varsaviensia 14(1976), 1: 150-169.
Petrus Damianus. Opusculum XXXI. Contra philargyriam et munerum cupiditatem, PL 145, s. 529-540.
Schrage, Wolfgang. Der erste Brief an die Korinther, t. 2 (Evangelisch-katholischer Kommentar zum Neuen Testament, VII/2). Solothurn: Verlagsgruppe Patmos, 1995.
Tertullianus. Liber de idolatria, PL 1, s. 661-696.
Witczyk, Henryk. Natchnienie – Prawda – Zbawienie, 259-378. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, 2020.
Copyright (c) 2022 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.