Antropologia adhortacji Familiaris consortio

Słowa kluczowe: osoba, miłość, małżeństwo, rodzina

Abstrakt

Autor wychodzi od stwierdzenia, że w przeciwieństwie do myśli starożytnej i średniowiecznej myśl nowożytna za pierwotny i naturalny stan ludzkiego współistnienia uznała konflikt (Hobbes, Marx, Sartre). W antropologii biblijnej, od której wychodzi Jan Paweł II w swojej adhortacji Familiaris consortio, pierwotna prawda człowieka nie jest wyrażona w modelu konfliktu, lecz przeciwnie – konflikt powstaje w wyniku zdrady pierwotnej prawdy, którą jest jedność kobiety i mężczyzny. W biblijnej wizji relacji międzyludzkich sytuacją wyjściową, doświadczeniem, w którym wyraża się pierwotna prawda o człowieku, nie jest zatem relacja konfliktu, lecz relacja mężczyzna-kobieta, w której dwie osoby potwierdzają swoje człowieczeństwo nie poprzez poddanie drugiej osoby swojej własnej woli, lecz poprzez dar z siebie, który składają sobie nawzajem. W antropologii adhortacji Familiaris consortio małżeństwo i rodzina są uprzywilejowanym miejscem, w którym człowiek doświadcza przynależności i daru.

Bibliografia

Arystoteles. Polityka. Tłum. Leon Piotrowicz. W: Arystoteles. Dzieła zebrane, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003.

Bauman, Zygmunt. Liquid Love: On Frailty of Human Bonds. Oxford: Blackwell Publishers, 2003.

Beck, Ulrich, Das ganz normale Chaos der Liebe. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1990.

Donati, Pierpaolo. Perché “la” famiglia? Le risposte della sociologia relazionale. Siena: Cantagalli, 2008.

Giddens, Anthony. Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. Tłum. Alina Sulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Höffe, Otfried. Sprawiedliwość polityczna. Podstawy krytycznej filozofii prawa i państwa. Tłum. Jarosław Merecki. Kraków: Znak, 1999.

Jan Paweł II. Adhortacja apostolska Familiaris consortio (1981). Stolica Święta. Dostęp 17 lutego 2022 r. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/apost_exhortations/documents/hf_jp-ii_exh_19811122_familiaris-consortio.html.

Jan Paweł II. Encyklika Redemptor hominis (1979). Stolica Święta. Dostęp 17 lutego 2022 r. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/pl/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_0403_1979_redemptor-hominis.html.

Jan Paweł II. List do rodzin Gratissimam sane (1994). JP2. Dostęp 17 lutego 2022 r. http://www.wikijp2.pl/index.php?Title=Gratissimam_sane.

Jan Paweł II. Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2008.

Platon. Uczta. W: Platon. Obrona Sokratesa, Kriton, Uczta. Warszawa: Hachette, 2008.

Scola, Angelo. Doświadczenie człowieka. U źródeł nauczania Jana Pawła II. Tłum. Patrycja Mikulska. Lublin: Instytut Jana Pawła II KUL, 2010.

Sobór Watykański II. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes (1965). Polskie Towarzystwo Mariologiczne. Dostęp 17 lutego 2022 r. http://ptm.rel.pl/czytelnia/dokumenty/dokumenty-soborowe/soborwatykanski-ii/141-konstytucja-duszpasterska-o-kosciele-w-swiecie-wspolczesnym-gaudium-et-spes.html.

Wojtyła, Karol. Poezje i dramaty. Kraków: Znak, 1987

Opublikowane
2022-03-15
Dział
Artykuły