Oczekiwania młodzieży względem lekcji religii w szkole średniej – raport z badań
Abstrakt
Udział w lekcjach religii powinien pomagać młodym ludziom w rozwijaniu duchowej sfery osobowości, w odnalezieniu własnej drogi do Boga oraz zrozumieniu celu i sensu życia. Zważywszy, że duchowość jest istotnym czynnikiem chroniącym w profilaktyce uzależnień i zachowań ryzykownych młodzieży, bardzo niepokojący jest, odnotowywany w ostatnich latach, spadek frekwencji uczniów szkół średnich na katechezie. Celem artykułu jest ukazanie oczekiwań młodzieży względem katechezy w zakresie programu nauczania, kompetencji merytorycznych katechetów i stosowanych na lekcjach religii metod pracy. W wyniku badań sondażowych, przeprowadzonych w grupie 70 absolwentów szkół średnich, ustalono, że młodzi ludzie są bardzo zainteresowani religią i rozwojem duchowym, mają w tym zakresie wiele oczekiwań, ale również wiele pytań i wątpliwości. Oczekują więc od katechetów rzetelnej wiedzy i otwartości na dyskusję, czego niestety często brakuje im na lekcjach religii.
Bibliografia
Baniak, Józef. „Katecheza szkolna w opiniach i ocenach młodzieży i rodziców”. Poznańskie Studia Teologiczne 9(2000): 237-259.
Bąk, Urszula. „Kondycja moralna młodzieży maturalnej Sandomierza”. Społeczeństwo i Rodzina 57(2018), 4: 64-83.
Borda, Michał, Roman Solecki. „Duchowa sfera wychowania w życiu młodzieży”. Studia Redemptorystowskie 15(2017): 555-570.
Chlewiński, Zdzisław. „Formacja”. W Ludomir Bieńkowski i in. (red.), Encyklopedia Katolicka, t. 5, kol. 389. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1989.
Erikson, Erik H. Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka, 2004.
Goliszek, Piotr. „Nauczanie religii w polskich przedszkolach i szkołach publicznych”. Teka Komisji Prawniczej 13(2020), 2: 177-195.
Goliszek, Piotr. Katecheza a osoba. Wybrane zagadnienia z metodologii personalistycznej w katechezie. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010.
Goliszek, Piotr. Personalistyczny wymiar katechezy. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2016.
Gwiazda, Magdalena. „Religia w szkole – uczestnictwo i ocena”. W Młodzież 2016. Raport z badań, 141-152. Warszawa: Centrum Badania Opinii Publicznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, 2016.
Jedynak, Witold. „Nauczanie religii w polskich szkołach – sukces czy porażka?”. Poznańskie Studia Teologiczne 32(2018): 207-228.
Jedynak, Witold. „Nauczanie religii w szkole w opiniach i ocenach polskiego społeczeństwa”. Roczniki Nauk Społecznych 11(47)(2019), 3: 79-101.
Osial, Wojciech. „Misja wychowawcza lekcji religii w szkole”. Warszawskie Studia Teologiczne 25(2012), 2: 269-280.
Szwajkajzer, Agnieszka. „Młodzież o lekcjach religii w szkole”. W Krzysztof Kiciński, Krzysztof Koseła, Wojciech Pawlik (red.). Szkoła czy parafia? Nauka religii w szkole w świetle badań socjologicznych, 141-160. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, 1995.
Tomasik, Piotr. „Nauczanie religii w szkole jako podstawa formacji chrześcijańskiej”. Studia Gdańskie 23(2008): 179-190.
Zubrzycka-Maciąg, Teresa, Piotr Goliszek, „The personal aspect of the moral and axiological upbringing of children and adolescents”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 39(2020), 2: 23-37.
Copyright (c) 2021 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.