Wcielenie jako Logos zapośredniczony. Refleksje na podstawie myśli Paula Tillicha
Abstrakt
Pośrednictwo pozostaje do dziś jednym z ważnych tematów dialogu ekumenicznego. Punktem wyjścia dla refleksji nad teologicznym pośrednictwem zawsze pozostaje pośrednictwo Chrystusa. Niniejszy artykuł analizuje, jak funkcjonowało ono w myśli jednego z wielkich teologów protestanckich XX wieku, Paula Tillicha. Najpierw przedstawiona została jego koncepcja Logosu, właśnie jako pośrednika. Potem ukazana zostła Tillicha koncepcja Wcielenia, którą można przedstawić jako koncepcję kluczowego zapośredniczenia się Boga w świecie, a następnie Tillichowa ocena dogmatu chrystologicznego. Przeprowadzone analizy pozwolą spojrzeć z pewną świeżością na tak istotną ekumenicznie kwestię, jaką jest teologiczne pośrednictwo. Autentyczne pośrednictwo jest ostatecznie darem Boga, a nie produktem człowieka.
Bibliografia
Baron, Arkadiusz, Henryk Pietras, red. Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst grecki, łaciński, polski, t. 1. Kraków: WAM, 2001.
Barron, Robert E. A Study of the «De Potentia» of Thomas Aquinas in Light of the «Dogmatik» of Paul Tillich. San Francisco: Edwin Mellen Pr., 1993.
Barth, Grzegorz. „«Człowieczeństwo» Boga w chrystologicznej interpretacji Karla Bartha”. Roczniki Teologiczne 63(2016), 2: 263-283.
Haight, Roger. Jesus Symbol of God. New York: Orbis Books, 1999.
Hamilton, Kenneth. The System and the Gospel. Michigan: Macmillan, 1963.
Hryniewicz, Wacław. „Hermeneutyczne znaczenie idei bogoczłowieczeństwa w świetle antropologii prawosławnej”. Studia Theologica Varsaviensia 12(1974): 263-272.
Jakubowska, Janina. Pawła Tillicha sakralizacja rzeczywistości. Warszawa: PWN, 1975.
Jungmann, Joseph A. „Mittelalterliche Frömmigkeit. Ihr Werden unter der Nachwirkung der christologischen Kämpfe”. Geist und Leben. Zeitschrift für christliche Spiritualität 41(1968), 6: 429-443.
Koper, Dariusz. „Wcielenie w świetle teologów scholastycznych. Próba współczesnej relektury”. Teologia w Polsce 8(2014), 1: 133-151.
Kosche, Michał. „Bogoczłowieczeństwo w myśli prawosławnej”. Teologia w Polsce 6(2012), 2: 121-127.
McDonald, Hugh D. „The Symbolic Christology of Paul Tillich”. Vox Evangelica 18(1988): 75-88.
Ratiznger, Joseph. „Prawomocność dogmatu chrystologicznego”. W Opera Omnia, t. VI/2: Jezus z Nazaretu. Studia o chrystologii, red. Krzysztof Góźdź, Marzena Górecka, 760-775. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015.
Rynkowski, Robert. „Chrystus większy niż Jezus?”. Więź 47(2005), 2: 138-142.
Schillebeeckx, Edward. Jesus. An Experiment in Christology. New York: HarperCollins, 1979.
Tavard, George H. Paul Tillich and the Christian Message. New York: Scribner, 1962.
Tillich, Paul. „A Reinterpretation of the Doctrine of the Incarnation”. W Main Works/Hauptwerke. VI, red. Gert Hummel, 305-318. Berlin–New York: De Gruyter, 1992.
Tillich, Paul. My Search for Absolutes. New York: Simon and Schuster, 1969.
Tillich, Paul. Teologia systematyczna, t. 1. Kęty: Antyk, 2004.
Tillich, Paul. Teologia systematyczna, t. 2. Kęty: Antyk, 2004.
Tillich, Paul. Teologia systematyczna, t. 3. Kęty: Antyk, 2005.
Tillich, Paul. The New Being. New York: Charles Scribner's Sons, 1955.
Copyright (c) 2022 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.