Teologia dziecięca jako teologia dla dzieci

brak

Słowa kluczowe: teologia dziecięca, teologia dla dzieci, treści kształcenia

Abstrakt

Teologia dla dzieci jest jednym z trzech wzajemnie uzupełniających się aspektów teologii dziecięcej. Jest ona zbudowana na fundamencie chrześcijańskiego credo, a jej zadaniem jest – przy zachowaniu wymogów teologicznych wypływających z Objawienia – eksplikacja, przybliżanie i przekaz dzieciom centralnych tematów chrześcijaństwa. Dokonuje się to nie drogą dedukcji czy instruowania, lecz na drodze wspólnego poszukiwania „wartości dodanej” w tradycji chrześcijańskiej. Poszukiwanie to – kierowane przez osoby dorosłe z ugruntowaną wiarą, zafascynowane teologią i teologicznie kompetentne – ma charakter dialogiczny, a jego celem jest przyswojenie sobie doktryny chrześcijańskiej w duchu wolności. Dzieci jednak nie będą odkrywały, poznawały, uczyły się teologii czy zdobywały kompetencji teologicznych, jeśli nie otrzymają od dorosłych konkretnych treści. Podstawowym kryterium doboru tych treści powinno być ich znaczenie dla życia i wiary dzieci. Naturalną przestrzenią uprawiania teologii dla dzieci jest katecheza i kaznodziejstwo. Jej treści i sposób ich przekazu wyznacza wówczas Magisterium Ecclesiae i liturgia.

Bibliografia

Bucher, Anton A. „Wie viel und was für Theologie braucht das Kind?”. W: «Darüber denkt man ja nicht von allein nach…» Kindertheologie als Theologie für Kinder. Jahrbuch für Kindertheologie 12. Hg. Anton A. Bucher, Elisabeth E. Schwarz, 27–39. Stuttgart: Calwer Verlag, 2013.

Hendricks, William L. A Theology for Children. Nashville: B&H Publishing Group, 1980.

Hendricks, William, L. Theologie für Kinder. Wie man mit Kindern über Gott spricht. Marburg: Verlag der Francke–Buchhandlung, 1985.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o katechizacji w naszych czasach „Catechesi tradendae”. Poznań: Pallottinum, 1995.

Kalbarczyk, Adam. „Przepowiadanie a koncepcja rozwoju jako «współkonstruowania rzeczywistości» i «teologia dziecięca»”. W Media na przełomie. Dziennikarstwo, kaznodziejstwo, edukacja medialna. Śp. Ksiądz Profesor Antoni Lewek (1940–2010) – Księga Pamiątkowa, red. Krzysztof Marcyński, Józef Szaniawski, Jan Twardy, 378–388. Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 2011.

Kalbarczyk, Adam. „Katechetyczny aspekt homilii do dzieci. Homilia czy katecheza dla dzieci?”. Katecheta 2(2013): 65–68.

Kalbarczyk, Adam. „Teologia dziecięca jako kulturowa forma teologii”. Teologia Praktyczna 16(2015): 131–140.

Klafki, Wolfgang. „Die Bedeutung der klassischen Bildungstheorien für ein zeitgemäßes Konzept allgemeiner Bildung“. Zeitschrift für Pädagogik 32(1986), 4: 455–476.

Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, „Dyrektorium o Mszach św. z udziałem dzieci”. W: To czyńcie na Moją Pamiątkę. Eucharystia w dokumentach Kościoła. Opr. Jan Miazek, 219–235. Warszawa: Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej, 1987.

Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Dyrektorium homiletyczne. Poznań: Pallottinum, 2015.

Kongregacja ds. Duchowieństwa. Dyrektorium ogólne o katechizacji. Poznań: Pallottinum, 1998.

Pemsel–Maier, Sabine. „Theologie für Kinder: Instruktion, Perturbation, verbindliches Angebot? Klärungshilfen von Seiten der Systematischen Theologie”. W: «Darüber denkt man ja nicht von allein nach…» Kindertheologie als Theologie für Kinder. Jahrbuch für Kindertheologie 12. Hg. Anton A. Bucher, Elisabeth E. Schwarz, 57–67. Stuttgart: Calwer Verlag, 2013.

Rahner, Karl. Praxis des Glaubens. Ein geistliches Lesebuch. Freiburg i.Br.: Herder, 1982.

Oser, Fritz. Wie viel Religion braucht der Mensch? Erziehung und Entwicklung zur religiösen Autonomie. Gütersloh: Gerd Mohn, 1988.

Schweitzer, Friedrich. „Was ist und wozu Kindertheologie?”. W: «Im Himmelreich ist keiner sauer». Kinder als Exegeten. Jahrbuch für Kindertheologie 2. Hg. Anton A. Bucher, Gerhard Büttner, Petra Freudenberger-Lötz, Martin Schreiner, 9–18. Stuttgart: Calwer Verlag, 2003.

Schweitzer, Friedrich. „Welche Theologie brauchen Kinder?”. W: «Darüber denkt man ja nicht von allein nach…» Kindertheologie als Theologie für Kinder. Jahrbuch für Kindertheologie 12. Hg. Anton A. Bucher, Elisabeth E. Schwarz, 12–26. Stuttgart: Calwer Verlag, 2013.

Todd, John. Truth Made Simple: Being the First Volume of a System of Theology for Children. Character of God. Reprint. Whitefish: Kessinger Publishing, 2010.

Zimmermann, Mirjam. „Zur Dialektik einer aufgeklärten Kindertheologie. Die Notwendigkeit einer «Theologie für Kinder» im Blick auf Zielgruppe, Basiswissen, Nachhaltigkeit und Inhalt”. W «Darüber denkt man ja nicht von allein nach…» Kindertheologie als Theologie für Kinder. Jahrbuch für Kindertheologie 12. Hg. Anton A. Bucher, Elisabeth E. Schwarz, 40–56. Stuttgart: Calwer Verlag, 2013.

Opublikowane
2022-01-31
Dział
Artykuły