Die personalistische Grundlage der kirchlichen Lehrverkündigung bezüglich der Personen mit lebensverkürzenden Erkrankungen
Abstrakt
Personalistyczne podstawy nauczania Kościoła na temat osób z wadami letalnymi
Fala protestów po orzeczeniu polskiego Trybunału Konstytucyjnego z 22 października 2020 r. w sprawie niezgodności z konstytucją przesłanki o ciężkim i nieodwracalnym uszkodzeniu płodu jako wskazania do aborcji może być postrzegana jako wyzwanie dla Kościoła katolickiego do sprecyzowania swojego nauczania przyjaznego życiu w odniesieniu do ochrony najsłabszych oraz do podjęcia na nowo tego nauczania. Jedną z pomocy ku temu jest list Kongregacji Nauki Wiary Samaritanus bonus z 14 lipca 2020 r. Niniejszy artykuł odnosi się do wspomnianego nauczania doktrynalnego w celu syntezy i uzasadnienia reprezentowanego w nim stanowiska moralnego na temat aborcji, zwłaszcza w przypadku wad letalnych. Jego zasadą przewodnią jest personalistyczne spojrzenie na człowieka, zgodnie z którym osoba powinna znajdować się w centrum wszystkich decyzji etycznych. Z analizy poszczególnych aspektów postawionego problemu wyłaniają się pewne imperatywy etyczne, które są umieszczone we wnioskach końcowych.
Die Protestwelle nach dem Urteil des polnischen Verfassungsgerichts vom 22.10.2020 über die Verfassungswidrigkeit der embryopathischen Abtreibungsindikation kann für die katholische Kirche als Herausforderung betrachtet werden, ihre lebensbejahende Lehre im Hinblick auf den Schutz der Schwächsten zu verdeutlichen und neu zur Sprache zu bringen. Eine Stütze dafür bildet das Schreiben der Glaubenskongregation Samaritanus bonus vom 14.07.2020. Der vorliegende Artikel greift die besagte Lehrverkündigung auf, um die dort vertretene moralische Auffassung bzgl. der Abtreibung, insbesondere im Fall von lebensverkürzenden Krankheiten, zu synthetisieren und zu begründen. Leitend dafür ist die personalistische Sicht des Menschen, nach der die Person im Zentrum aller ethischen Entscheidung stehen soll. Aus der Betrachtung der einzelnen Aspekte der aufgeworfenen Frage ergeben sich bestimmte ethische Imperative, die in den Schlussfolgerungen betrachtet werden.
Bibliografia
Bompiani, Adriano. „Indicazioni all'aborto «terapeutico»: stato attuale del problema“. In Aborto. Riflessioni di studiosi cattolici, hrsg. v. Angelo Fiori, Elio Sgreccia, 191-218. Milano: Vita e Pensiero, 1975.
D'Agostino, Francesco. Bioetica. Torino: Giappichelli, 1996.
D'Agostino, Francesco. Parole di bioetica. Torino: Giappichelli, 2004.
Fiori, Angelo und Elio Sgreccia, Hg. Aborto. Riflessioni di studiosi cattolici. Milano: Vita e Pensiero, 1975.
Johannes Paul II. Enzyklika „Evangelium vitae“ über den Wert und die Unantastbarkeit des menschlichen Lebens (25. März 1995). AAS 87(1995): 401-522. Zugriff am 16.12.2020. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/de/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_25031995_evangelium-vitae.html.
Kongregation für die Glaubenslehre. „Samaritanus bonus“. Schreiben über die Sorge an Personen in kritischen Phasen und in der Endphase des Lebens (14. Juli 2020). Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 2020. Zugriff am 16.12.2020. https://www.vatican.va/romancuria/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20200714_samaritanus-bonusge.html.
Sgreccia, Elio. Personalist Bioethics. Foundations and Applications. Philadelphia PA: The National Catholic Bioethics Center, 2012.
Copyright (c) 2021 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.