Filozoficzno-teologiczny obraz śmierci widziany oczami młodych osób
-
Abstrakt
Artykuł prezentuje kulturowy obraz śmierci z teologiczno-filozoficznego punktu widzenia. Do zbadania tego zjawiska wykorzystana została metoda etnolingwistyczna. Tekst uwzględnia szczególnie zmiany postaw i emocji wobec śmierci na przestrzeni różnych epok, począwszy od starożytności a skończywszy na (po)nowoczesności. Następnie ukazany został sposób przedstawienia śmierci w Biblii, a także w naukach głoszonych przez Ojców Kościoła, by w końcowej części zweryfikować dotychczasowe poglądy z tym, co myślą o niej młode osoby uczęszczające do szkoły podstawowej − jak definiują śmierć, czy się jej obawiają. Zadaniem uczniów było udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące szeroko pojętej śmierci. Kolejne pytania związane były z fizycznymi objawami śmierci, emocjami jej towarzyszącymi, a także z przyczynami umierania ludzi. Respondenci musieli również odpowiedzieć na pytanie: czy ludzie się jej obawiają, a także jakie uczucia w nich wywołuje?
Bibliografia
Aries, Philippe. Rozważania o historii śmierci. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2007.
Bokwa, Ignacy. „Eschatologiczne perspektywy ludzkiej egzystencji jako paradygmat sensu”. Studia Gnesnensia 26(2012): 69-87.
Bokwa, Ignacy. „Zmartwychwstanie w śmierci. Dyskusja Josepha Ratzingera z Gisbertem Greshake”. Kieleckie Studia Teologiczne 16(2017): 91-106.
Bukalski, Sławomir. „Śmierć i umieranie. Aspekty psychologiczno-pastoralne”. Studia Paradyskie 24(2014): 101-112.
Boros, Ladislaus. Mysterium mortis. Człowiek w obliczu ostatecznej decyzji, tłum. B. Białecki. Warszawa: PAX, 1974.
Dąmbska, Izydora. Zagadnienie śmierci w greckiej filozofii starożytnej. Lublin: KUL, 1993.
Drogoś, Sławomir. Człowiek w obliczu śmierci. Toruń: Adam Marszałek, 2001.
Legowicz, Jan (red.). Filozofia starożytna Grecji i Rzymu. Warszawa: PWN, 1970.
Góralczyk, Paweł. Sens życia sens śmierci. Ząbki: Apostolicum, 2003.
Góźdź, Krzysztof. Teologia historii zbawienia według Oscara Cullmanna. Lublin: KUL, 1996.
Granat, Wincenty. Eschatologia. Rzeczy ostateczne człowieka i świata. Lublin: KUL, 1962.
Jankowski, Augustyn. Eschatologia Nowego Testamentu. Kraków: WAM, 2007.
Jan Paweł II. „Katecheza z dnia 01.10.1986”.
Katechizm Kościoła Katolickiego. Poznań: Pallottinum, 1994.
Krakowiak, Czesław. „Posługa Kościoła wobec umierającego człowieka”. Ateneum Kapłańskie 164(1980): 171-182.
Łabuda, Piotr. Śmierć i życie po śmierci według Ewangelii św. Łukasza. Tarnów: Biblos, 2007.
Łukaszuk, Tadeusz. Dionizy. Ostateczny los człowieka i świata. Kraków: PAT, 2006.
Orbik, Zbigniew. „Problematyka śmierci w filozofii starożytnej”. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej 65(2013): 267-280.
Nowak, Joachim. „Śmierć w wymiarze chrystologicznym w świetle współczesnej literatury teologicznej”. Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego 34(2014): 83-98.
Tomasz z Akwinu. Suma teologiczna I. Londyn: Veritas, 1962.
Perszon, Jan. „Śmierć jako wydarzenie i wyobrażenie na Kaszubach Północnych − studium etnograficzne”. Studia Gdańskie 10(1995): 145-165.
Ratzinger, Joseph. Eschatologia − śmierć i życie wieczne. Warszawa: PAX, 1986.
Wensing, Michael. Śmierć i przeznaczenie człowieka według Biblii. Warszawa: PROMIC, 1997.
Copyright (c) 2022 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.