Samopoczucie retrospektywne i realne uczniów w czasie pandemii

Słowa kluczowe: samopoczucie, edukacja zdalna, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, pandemia

Abstrakt

Pozytywny stan samopoczucia w wymiarze psychicznym, fizycznym i społecznym pozwala na postrzeganie życia jako satysfakcjonującego i szczęśliwego. Przejście szkoły na tryb kształcenia zdalnego w wyniku pandemii, wywołanej koronawirusem SARS-CoV-2, zaowocowało licznymi sytuacjami trudnymi, a te wpłynęły na samopoczucie dzieci i młodzieży. Celem podjętych badań było określenie retrospektywnego i realnego samopoczucia uczniów. Poszukiwano ponadto związku poziomu samopoczucia ze zmiennymi: płci, wieku, klasy, miejsca zamieszkania i sytuacji materialnej.

Bibliografia

Bieganowska-Skóra, Anna, Dorota Pankowska. „Moje s@mopoczucie w e-szkole. Raport z badań”. Dostęp 20.05.2021. https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2020/1126/112228-moje-samopoczucie-w-e-szkole-raport-z-badan.pdf.

Bigaj, Magdalena, Maciej Dębski. „Subiektywny dobrostan i higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej”. W Edukacja zdalna: co stało się z uczniami ich rodzicami i nauczycielami?, red. Grzegorz Ptaszek, Grzegorz D. Stunża, Jacek Pyżalski, Maciej Dębski, Magdalena Bigaj, 75-111. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2020.

Bilicki, Tomasz. „Jak pracować z uczniem w kryzysie w czasie pandemii COVID-19?” W Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. Jacek Pyżalski, 16-19. Warszawa: EduAkcja, 2020.

Buchner, Anna, Maria Wierzbicka. „Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Edycja 2”, Centrum Cyfrowe. Dostęp: 17.05.2021. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/#Raport.

Długosz, Piotr. „Blaski i cienie zdalnej edukacji wśród uczniów z obszarów wiejskich”. W Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19, red. Norbert G. Pikuła, Katarzyna Jagielska, Joanna M. Łukasik, 71-94. Kraków: Wydawnictwo Scriptum, 2020.

Doucet, Armand, Dr. Deborah Netolicky, Koen Timmers, Francis Jim Tuscano. „Thinking about Pedagogy in an Unfolding Pandemic”. Accessed: May 20, 2021, https://issuu.com/educationinternational/docs/2020_research_covid-19_eng.

Grzelak, Szymon, Dorota Żyro. „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje z obszaru wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”. Dostęp: 19.05.2021. https://www.ipzin.org/images//pdf/Raport_jak_wspierac_uczniow_po_roku_epidemii.pdf.

Jagielska, Katarzyna. „Edukacja zdalna w sytuacji pandemii w doświadczeniach uczniów szkół średnich”. W Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19, red. Norbert G. Pikuła, Katarzyna Jagielska, Joanna M. Łukasik, 95-117. Kraków: Wydawnictwo Scriptum, 2020.

Jakubowski, Maciej, Krzysztof Konarzewski, Marek Muszyński, Marek Smulczyk, Piotr Walicki. „Szkolne talenty u progu zmian. Polscy uczniowie w najnowszych badaniach międzynarodowych”. Raport Fundacji Evidence Institute i Zwiazku Nauczycielstwa Polskiego. Dostęp 18.05. 2011. http://www.evidin.pl/wp-content/uploads/publications/Szkolne-talenty-Europy-u-progu-zmian-raport-EI-ZNP-maj-2017.pdf.

Łukasik, Joanna M., Katarzyna Jagielska, Anna Mróz, Paulina Koperna. „Młodzi nauczyciele o zdalnej edukacji w czasie COVID-19”. W Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19, red. Norbet G. Pikuła, Katarzyna Jagielska i Joanna M. Łukasik, 31-56. Kraków: Wydawnictwo Scriptum, 2020.

Makaruk, Katarzyna, Joanna Włodarczyk, Renata Szredzińska. „Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych”, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Dostęp: 24.05.2021. https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf.

Poleszak, Wiesław, Jacek Pyżalski. „Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie pandemii”. W Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, red. Jacek Pyżalski, 7-15. Warszawa: EduAkcja, 2020.

Ptaszek, Grzegorz. „Słowo wstępne”. W Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, red. Grzegorz Ptaszek, Grzegorz D. Stunża, Jacek Pyżalski, Maciej Dębski, Magdalena Bigaj, 5-6. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2020.

Pyżalski, Jacek. „Ważne relacje uczniów i nauczycieli w czasie edukacji zdalnej”, W Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, red. Grzegorz Ptaszek, Grzegorz D. Stunża, Jacek Pyżalski, Maciej Dębski, Magdalena Bigaj, 112-123. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2020.

Opublikowane
2021-12-03
Dział
Artykuły