Theologie, Religionswissenschaft und theologischer Unterricht. Einige immer neu zu entdeckende Gedankensplitter

  • Péter Szentpétery Evangélikus Hittudományi Egyetem Budapest
Słowa kluczowe: teologia, religioznawstwo, religijność, źródła religii, dialog, moralność, obiektywizm, tolerancja

Abstrakt

Teologia, religioznawstwo i kształcenie teologiczne. Kilka myśli, które powinno się odkrywać na nowo

W artykule zebrano kilka refleksji, uznanych przez autora za ważne w kontekście religijności i religii w kształceniu teologicznym. Z pierwszej części płynie wniosek, że przyszli księża, osoby pracujące w Kościele i nauczyciele religii muszą zdawać sobie sprawę, że zawsze będą stykać się z pytaniami o źródła religijności, człowieczeństwa i moralności. Kluczową kwestią jest pytanie kim jest istota ludzka. W drugiej części autor udziela odpowiedzi na pytanie o znaczenie obiektywizmu dla religioznawstwa i czym się on różni w teologii. Nie można go utożsamiać z agnostycyzmem czy nawet ateizmem. Każdy, kto studiuje teologię, musi zapoznać się z innymi religiami, uwzględniając ich kontekst i źródła, wykazując maksimum zrozumienia i empatii, które nie muszą oznaczać zgody. Takie racje prowadzą nas do trzeciej części artykułu, gdzie mowa o dialogu międzywyznaniowym i ekumenicznym. Kontaktu osobistego nie zastąpi nawet najbardziej aktualna literatura. Dialog nie oznacza rezygnacji z samego siebie, bo dialog wtedy nie byłby uczciwy. Zasady rządzące dialogiem ekumenicznym (tzn. międzywyznaniowym) są zasadniczo takie same, choć zdecydowanie bardziej łączą niż dzielą uczestników dialogu. Krótko mówiąc – jesteśmy poszukiwaczami prawdy. W podsumowaniu autor zawarł dziewięć stwierdzeń.

Bibliografia

Barth, Karl. Kirchliche Dogmatik. III/2. Die Lehre von der Schöpfung. Zollikon–Zürich: Evangelischer Verlag, 1948.

Barth, Karl. Kirchliche Dogmatik. IV/2. Die Lehre von der Versöhnung. Zollikon–Zürich: Evangelischer Verlag, 1955.

Bauschke, Martin. Die Goldene Regel. Staunen – Verstehen – Handeln. Berlin: EB-Verlag, 2010.

Bonhoeffer, Dietrich. Andacht zum Semesterbeginn. Gesammelte Schriften. Band 4. Auslegungen – Predigten (Hrsg. von Eberhard Bethge), 142-143. München: Christian Kaiser Verlag, 1961.

Bonhoeffer, Dietrich. Das Recht auf Selbstbehauptung. Gesammelte Schriften. Band 3. Theologie – Gemeinde (Hrsg. von Eberhard Bethge), 258-269. München: Christian Kaiser Verlag, 1960.

Bowker, John. Why Religions Matter. Cambridge–New York: Cambridge University Press, 2015.

Erklärung Nostra aetate über das Verhältnis der Kirche zu den nichtchristlichen Religionen. [07.02.2021]. http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decl_19651028_nostra-aetate_ge.html

Frankl, Viktor E. Der Mensch auf der Suche nach Sinn. Zur Rehumanisierung der Psychotherapie. Freiburg–Basel–Wien: Herder Verlag, 41975.

Gitt, Werner. Information. Der Schlüssel zum Leben. Bielefeld: Christliche Literatur-Verbreitung, 2016.

Jones, James W. Can Science Explain Religion ? The Cognitive Science Debate. Oxford–New York: Oxford University Press, 2016.

Kärkkäinen, Veli-Matti. „Meaningful life in a meaningless cosmos? A short reflection for good times – and bad.“ Dialog. Journal of Theology 59 (2020): 103-106.

Kongregation für die Glaubenslehre: Erklärung „Dominus Iesus“ über die Einzigkeit und Heilsuniversalität Jesu Christi und der Kirche. [07.02.2021]. http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20000806_dominus-iesus_ge.html

Körtner, Ulrich. Ökumenische Kirchenkunde. Lehrwerk Evangelische Theologie 9. Leipzig: Evangelische Verlangsanstalt, 2018.

Lennox, John. Hat die Wissenschaft Gott begraben? Eine kritische Analyse moderner Denkvoraussetzungen. (Deutsch von Jan Carsten Schnurr). Wuppertal: R. Brockhaus Verlag,4 2004.

McCauley, Robert N. Why Religion Is Natural and Science Is Not. Oxford–New York: Oxford University Press, 2011.

Mezei, Balázs. Mai vallásfilozófia. Budapest: Kairosz, 2010.

Mutschler, Hans-Dieter. Halbierte Wirklichkeit. Warum der Materialismus die Welt nicht erklärt? Kevealer: Butzon & Bercker, 2014.

Pannenberg, Wolfhart. Was ist der Mensch? Die Anthropologie der Gegenwart im Lichte der Theologie. Göttingen: Vanderhoeck & Ruprecht, 7 1985.

Schlink, Edmund. Ökumenische Dogmatik. Göttingen, Vanderhoeck & Ruprecht, 2 1985.

Spaemann, Robert. „Weltethos als »Projekt«.“ Merkur. Deutsche Zeitschrift für europäisches Denken 50(1996), 9-10: 893-904.

Sundermeier, Theo. Was ist Religion? Religionswissenschaft im theologischen Kontext. Ein Studienbuch. Gütersloh: Chr. Kaiser, Gütersloher Verlagshaus, 1999.

Szentpétery, Péter. „Dietrich Bonhoeffer und der heutige religiöse Pluralismus. Roczniki Teologiczne 62(2015), 7: 121-135.

Szentpétery, Péter. “Theology of Religions, Religious Studies and Dialogue of Religions.“ W Theories and Trends in Religions and in the Study of Religion, ed. Hoppál, Bulcsú K. 229-233. Budapest: L’Harmattan, 2015.

Szentpétery, Péter. „Weltethos, neuer Atheismus und christliche Identität.“ Roczniki Teologiczne 66(2019), 7: 69-86.

Thiede, Werner. Die Wahrheit ist exklusiv. Streitfragen des interreligiösen Dialogs. Giessen: Brunnen Verlag, 2014.

Opublikowane
2021-09-27
Dział
Artykuły