A Fifth Mark of the Church?
Abstrakt
Czy piąte znamię Kościoła?
Oprócz czterech znamion Kościoła, od pontyfikatu św. Jana Pawła II wskazuje się na miłosierdzie jako istotne znamię dla autentycznego wypełnienia się tożsamości i misji Kościoła. Chrystologiczne i pneumatologiczne rozumienie tych znamion prowadzi do właściwego zrozumienia Kościoła w odniesieniu do miłosierdzia. Kościół jest miłosierny nie de facto z powodu swoich dzieł miłosierdzia wobec ubogich lub grzeszników. Kościół jest raczej odbiorcą bezprecedensowego Bożego Miłosierdzia, wylanego w darze Ducha Świętego, i tym samym dzieli się Duchem Miłosierdzia z innymi poprzez swoje sakramenty, przepowiadanie i posługę. Misja miłosierdzia Kościoła wykracza zatem poza niezliczone sposoby łagodzenia ludzkiej nędzy. Kościół zjednoczony z Chrystusem, swoim Oblubieńcem, ma udzielać wszystkim jedynego daru Bożego Miłosierdzia – Ducha Świętego.
Bibliografia
Augustine. “Sermones” 267, 4. In Patrologia Latina, edited by Jaques-Paul Migne, 38-9, 1231D. Paris: J.-P. Migne, 1844-1864.
Augustine. “The Confessions.” New Advent. Accessed January 22, 2021. https://www.newadvent.org/fathers/1101.htm.
Balthasar, Hans Urs von. Theo-logic: Theological Logical Theory. Translated by Adrian J. Walker, and Graham Harrison. San Francisco: Ignatius Press, 2000-2005.
Barron, Robert. “The Metaphysics of Coinherence.” In Barron, Robert. Exploring Catholic Theology: Essays on God, Liturgy and Evangelization. Grand Rapids: Baker Academic, 2015.
Benedict XVI. Encyclical Deus Caritas est. Vatican: Libreria Editrice Vaticana, 2005.
Cantalamessa, Raniero. Gaze of Mercy: A Commentary on Divine and Human Mercy. Frederick, MD: The Word Among Us Press, 2015.
Catechism of the Catholic Church. United States Catholic Conference, 1997.
Emery. Giles. Teologia trynitarna Świętego Tomasza z Akwinu. Kraków: Dominikańska Biblioteka Teologii, 2014.
Francis. Apostolic Letter Misericordiae vultus. Vatican: Libreria Editrice Vaticana, 2015.
Giussani, Luigi. La liberta di Dio. Milan: Marietti, 2005.
Giussani, Luigi, Stefano Alberto, and Javier Prades. Generare tracce nella storia del mondo: Nuove tracce d’esperienza cristana. 3rd ed. Milan: Rizzoli, 1998.
Gręś, Stanisław. Misja Ducha Świętego w prowadzeniu Kościoła do Paruzji Chrystusa. Studium pneumatologiczno-mariologiczne. Niepokalanów: Wydawnictwo Ojców Franciszkanów, 2009.
Irenaeus of Lyons. “Adversus haereses” 3, 24, 1. In Patrologia Graeca, edited by Jacques-Paul Migne, 7/1, 966. Paris: J.-P. Migne, 1857-1886.
John Paul II. Encyclical Dives in misericordia. Vatican: Libreria Editrice Vaticana, 1980.
John Paul II. Encyclical Dominum et vivificantem. Vatican: Libreria Editrice Vaticana, 1986.
Kowalska, Faustyna. Divine Mercy in My Soul. Stockbridge: Marian Press, 1984.
Królikowski, Janusz. “Protologia.” In Dogmatyka w perspektywie Bożego Miłosierdzia, edited by Krzysztof Góźdź, and Krzysztof Guzowski, 79-87. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010.
Lopez, Antonio. Gift and the Unity of Being. Eugene, OR: Cascade Books, 2014.
Online Etymology Dictionary. Accessed January 21, 2021. htps://www.etymonline.com.
Roman Missal. Washington: International Commission on English in the Liturgy, 2011.
Thomas Aquinas. “De potentia Dei.” In Thomas Aquinas. Quaestiones disputatae. Turin: Marietti, 1965.
Thomas Aquinas. Summa Theologica. London: Burns Oates & Washbourne, 1921.
Vatican II. Dogmatic Constitution on the Church Lumen gentium. Vatican: Libreria Editrice Vaticana, 1964. Accessed January 22, 2021. http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19641121_lumen-gentium_en.html.
Copyright (c) 2021 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.