The Relationship between Theology and Law on the Basis of the Encyclical Pacem in terris of John XXIII

  • Mikołaj Grzenkowitz Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Słowa kluczowe: prawo, teologia, pokój, Jan XXIII, Pacem in terris, metodologia

Abstrakt

Relacja między teologią a prawem na podstawie encykliki Pacem in terris Jana XXIII

Celem niniejszego artykułu jest wyciągnięcie wniosków o charakterze prawnym i teologicznym. Pierwszy podpunkt, który przedstawia prawną wartość i społeczno-polityczny kontekst nauczania papieskiego, pozwala na stworzenie podstaw dla dalszych teologicznych refleksji. Drugi podpunkt pozwala na wyodrębnienie teologii encykliki oraz jej znaczenia dla całości dokumentu. Ostatni podpunkt ujawnia, w jaki sposób prawne i teologiczne elementy przenikają się w tekście encykliki i jakie ma to konsekwencje dla eklezjologii i metodologii badań na styku teologii i prawa. Niniejszy artykuł przedstawia również wiele wspólnych punktów odniesienia dla teologii i prawa oraz podkreśla ich metodologiczną i wewnętrzną autonomię. Encyklika Pacem in terris Jana XXIII jest twórczą propozycją dla współpracy między teologią a prawem, w ramach której papież kieruje się zasadą skuteczności w postaci pragnienia, żeby stworzony przez niego katalog był nie tylko teoretyczny, ale faktycznie przestrzegany. Jego nauczanie koncentruje się na tematyce pokoju jako przede wszystkim prawnej kategorii, a zatem decydującej dla sprawiedliwego charakteru prawa jako takiego. Ze względu na związek między pokojem, Bożym porządkiem i misją Chrystusa istnieje przestrzeń wspólna dla spraw doczesnych regulowanych przez prawo oraz nadprzyrodzonych, które są przedmiotem teologii. Istnieją dwa alternatywne modele jedności ogólnoludzkiej: naturalny i kościelny. Mają one komplementarny charakter jako dwie drogi prowadzące do wspólnego celu i przyjmują postać dążenia do powszechnie upragnionego pokoju na ziemi i zjednoczenia ludzkości w Chrystusie, który jest samym pokojem. Papież używa języka prawnego, który charakteryzuje się otwartością teologii na prawo i odwrotnie. Do jego cech należą: realizm poznawczy, uniwersalne terminy, uniwersalne tematy, skuteczność społeczna, naturalizm prawny oraz wzajemna inspiracja.

Bibliografia

Jan XXIII. Encyclical Pacem in terris on Establishing Universal Peace in Truth, Justice, Charity, and Liberty. April 11, 1963. http://www.vatican.va/content/john-xxiii/en/encyclicals/documents/hf_j-xxiii_enc_11041963_pacem.html.

Karta Narodów Zjednoczonych [Charter of the United Nations]. Accessed June 8, 2020. https://sip-1lex-1pl-1000019oh351e.buhan.kul.pl/#/act/16779385/8469/karta-narodow-zjednoczonych-statut-miedzynarodowego-trybunalu-sprawiedliwosci-i-porozumienie...?keyword=Karta%20Narod%C3%B3w%20Zjednoczonych&cm=SFIRST.

Kelly, John N.D. Encyklopedia papieży. Translated by Tadeusz Szafrański. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2006.

Lusawa, Roman. “Encyklika ‘Pacem in terris’ – głos Kościoła katolickiego w sprawie pokoju z 11 kwietnia 1963 roku.” Rocznik Naukowy Wydziału Zarządzania w Ciechanowie 4, no. 1-4 (2010): 103-18.

Majka, Józef. “Komentarz do encykliki Jana XXIII ‘Pacem in terris.’” In Jan XXIII. Pacem in terris, 77-87. Wrocław: Wydawnictwo Archidiecezjalne, 1997.

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka [Universal Declaration of Human Rights]. Accessed June 8, 2020. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf

Sobański, Remigiusz. Nauki podstawowe prawa kanonicznego. Vol. 2. Teologia prawa kościelnego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2001.

Sobański, Remigiusz. Nauki podstawowe prawa kanonicznego. Vol. 2. Teologia prawa kościelnego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2001.

Strzeszewski, Czesław. Katolicka nauka społeczna. Warszawa: Wydawnictwo ODiSS, 1985.

Wołodkiewicz, Witold. “‘Ius et lex’ w rzymskiej tradycji prawnej.” Ius et Lex no. 1 (2002): 51-61.

Opublikowane
2021-02-26
Dział
Artykuły