ICT in der theologisch-religiösen Ausbildung polnischer Religionslehrer*innen

Słowa kluczowe: dydaktyka katechezy, katecheta, formacja, technologie informacyjno-komunikacyjne, e-learning

Abstrakt

TIK we współczesnej formacji polskich katechetów

W obliczu rozwoju nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w Polsce i cyfryzacji polskiej szkoły podjęto próbę ukazania TIK we współczesnej formacji polskich katechetów.  Odwołano się do dokumentów katechetycznych Kościoła powszechnego i w Polsce, aktów normatywnych oraz literatury przedmiotu. Zwrócono uwagę zarówno na wstępną, jak i permanentną formację. W tym celu dokonano krótkiej prezentacji obecnego stanu formacji katechetów w Polsce w zakresie TIK. Następnie analizowano miejsce i funkcje TIK w formacji polskich katechetów oraz sposoby jej realizacji w zakresie TIK. Przeprowadzona analiza dowiodła, że we współczesnej formacji polskich katechetów TIK zajmuje szczególne miejsce.

Nie może go zabraknąć, gdyż tylko w ten sposób katecheci mogą kształtować umiejętności informatyczne. Jednocześnie przedstawiono szereg możliwości e-learningowych. Ukazano także możliwości organizacyjne i metodyczne jakie TIK niesie dla pracy katechetów w szkole. Za ważne uznano m.in. umiejętności pracy na platformach zdalnego nauczania (np. Storybird, Padlet, Story Dice) oraz tworzenia i zastosowania różnych aplikacji (np. LearningApps.org., Kahoot!).

ICT in der theologisch-religiösen Ausbildung polnischer Religionslehrer*innen

Angesichts der Entwicklung von neuen IC-Technologien in Polen und der Digitalisierung des polnischen Schulwesens wurde der Versuch unternommen, ICT im Ausbildungsprozess polnischer Religionslehrer*innen zu verorten. In diesem Zusammenhang wurden katechetische Dokumente der katholischen Kirche in Polen, normative Akte und die Gegenstandsliteratur herangezogen. Erwähnt wurde sowohl die einführende, als auch die permanente theologisch-religiöse Ausbildung. Ferner wurde auch kurz der aktuelle Stand der ICT-Ausbildung von polnischen Katechetinnen und Katecheten dargestellt. Des Weiteren wurden auch der Stellenwert und die Funktion von ICT in der Ausbildung von Religionspädagogen in Polen analysiert. Daraus ging hervor, dass ICT in diesem Prozess einen besonderen Platz einnimmt. ICT ist unverzichtbar, denn nur so können Religionslehrer*innen ihre Kompetenzen im Bereich Informatik entfalten. Ferner wurden aktuelle E-Learning-Möglichkeiten dargestellt. Es wurde nachgewiesen, welche organisatorischen und methodischen Möglichkeiten ICT für die Arbeit in der Schule eröffnet und wie wichtig die Arbeit mit E-Learning-Plattformen (z. B. Storybird, Padlet, Story Dice) sowie die Ausarbeitung und Anwendung von zahlreichen Apps (LearningApps.org, Kahoot!) sein kann.

Bibliografia

Chmielewski, Mirosław. „Nowe media – nowe wyzwania wychowawcze dla katechezy.“ Roczniki Teologiczne 65, Nr. 11 (2018): 127–48.

„ICT – Technologie informacyjno-komunikacyjne.“ istshare. Abgerufen am 30. April 2020. https://www.istshare.eu/ict-technologie-informacyjno-komunikacyjne.html.

„Kilka słów o TIK.“ Tik w szkole602642223 (Blog), 17. März 2018. Abgerufen am 30. April 2020. https://tikwszkole602642223.wordpress.com/2018/03/17/kilka-slow-o-tik.

Kongregation für den Klerus. Dyrektorium ogólne o katechizacji [Allgemeindirektorium über Katechisierung]. Poznań: Pallottinum, 1998.

Korgul, Marek. Dydaktyka dla katechetów. Świdnica: Usługi Poligraficzne Bogdan Kokot vel Kokociński, 2014.

Łabendowicz, Stanisław. Metodyka katechezy. Radom: Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium“, 2019.

Mąkosa, Paweł. „Nauczanie wobec cyfryzacji polskiej szkoły.“ Roczniki Teologiczne 61, Nr. 11 (2014): 25–38.

Polnische Bischofskonferenz. Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce [Katechetisches Direktorium der katholischen Kirche in Polen]. Kraków: WAM, 2001.

Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 roku w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii [Abkommen zwischen der polnischen Bischofskonferenz und dem Ministerium für Nationale Bildung vom 3. April 2019 über die beruflichen Anforderungen an Religionslehrer*innen]. Dziennik Urzędowy MEN [Amtsblatt des Ministeriums für Nationale Bildung] 2019, Pkt. 9.

Rojek, Tomasz. „Aplikacje do tworzenia szkolnych quizów.“ TIK w edukacji, 24. Oktober 2019. Abgerufen am 1. Mai 2020. http://www.tikwedukacji.pl/wydania/pazdziernik-2019/art,2486,aplikacje-do-tworzenia-szkolnych-quizow.html.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela [Verordnung des Ministers für Wissenschaft und Hochschulwesen vom 25. Juli 2019 über Ausbildungsstandards für den Lehrerberuf]. Dziennik Ustaw [Gesetzblatt der Republik Polen] 2019, Pkt. 1450.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli [Verordnung des Ministers für Nationale Bildung vom 26. Juli 2018 über die Beförderung von Lehrern]. Dziennik Ustaw 2018, Pkt. 1574.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniająca rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli [Verordnung des Ministers für Nationale Bildung vom 23. August 2019 über Änderungen der Verordnung über die Beförderung von Lehrern]. Dziennik Ustaw 2019, Pkt. 1650.

Seweryn, Renata. „Technologie informacyjne i komunikacyjne – wprowadzenie w problematykę.“ In Technologie informacyjne i komunikacyjne na rynku turystycznym, hrsg. v. Jadwiga Berbeka und Krzysztof Borodako, 11–30. Warszawa: C.H. Beck, 2017.

Solecka, Bożena. Nowoczesne technologie w aktywizowaniu ucznia. Konsultacje nauczycieli z SORE w ramach wspomagania szkoły w rozwoju. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018.

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta nauczyciela [Gesetz vom 26. Januar 1982 – Lehrercharta]. Dziennik Ustaw 2019, Pkt. 2215.

Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty [Gesetz vom 7. September 1991 über das Bildungssystem]. Dziennik Ustaw 2019, Pkt. 1481, 1818, 2197.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2019 r. prawo oświatowe [Gesetz vom 14. Dezember 2019 Bildungsrecht]. Dziennik Ustaw 2019, Pkt. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197, 2248; 2020, Pkt. 374.

Zając, Marian. „Możliwość wykorzystania technologii informacyjno komunikacyjnych w edukacji religijnej“, Biuletyn Edukacji Medialnej, Nr. 2 (2015): 85–96.

Zellma, Anna. „Cyberprzestrzeń w warsztacie pracy edukacyjnej nauczyciela religii – szansa czy zagrożenie?“ Świat i Słowo 22 (2014): 185–96.

Zellma, Anna. „Edukacyjne i społecznościowe portale jako nowe przestrzenie w warsztacie pracy i doskonalenia kreatywnego nauczyciela religii“, Roczniki Pastoralno-Katechetyczne, Nr. 4 (2012): 191–206.

Zellma, Anna. Profesjonalny rozwój nauczyciela religii (Olsztyn: Wydział Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie).

Opublikowane
2020-11-30
Dział
Artykuły