Creativity of Religion Teachers as a Determinant of Students’ Creativity

Słowa kluczowe: nauczyciel religii, edukacja religijna, kreatywność, dydaktyka, formacja

Abstrakt

Kreatywność nauczycieli religii jako determinanta kreatywności uczniów

Analizy podjęte w artykule mają na celu ukazanie znaczenia kreatywności nauczyciela religii w rozwoju kreatywności uczniów w toku lekcji religii. Punktem wyjścia uczyniono tezę, że kreatywność nauczyciela religii stanowi determinantę kreatywności uczniów. Takie założenie wymagało zastosowania metody analizy i syntezy. Analizie poddano dostępną literaturę przedmiotu. Na tej podstawie – w sposób syntetyczny –  najpierw scharakteryzowano tożsamość kreatywnego nauczyciela religii. Wskazano przy tym na jego cechy osobowe oraz kompetencje merytoryczne i metodyczne. W tym kontekście analizowano konkretne działania nauczyciela religii, które świadczą o jego kreatywności, a zarazem motywują uczniów do wielostronnej, twórczej aktywności. Wśród nich zwrócono uwagę na zastosowanie zróżnicowanych form organizacji pracy uczniów na lekcji religii, metody, techniki i środki dydaktyczne. Za istotne uznano pytania stawiane nie tylko przez nauczyciela, ale także przez uczniów. Zauważono też, że kreatywny nauczyciel religii dąży nie tylko do zewnętrznej aktywizacji uczniów, ale także wspiera ich w odkrywaniu wartości ewangelii, w nawróceniu i zawierzeniu Chrystusowi. W swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej potrzebuje on odpowiedniej pomocy. Sam bowiem powinien nieustannie rozwijać się i formować oraz doskonalić warsztat metodyczny.

Bibliografia

Alberich, Emilio. Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej. Warsaw: Wydawnictwo Salezjańskie, 2003.

Barciński, Zbigniew. “Jak dobrze postawić pytanie główne?” Katecheta 47, no. 3 (2003): 21–24.

Bereźnicki, Franciszek. Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls, 2018.

Białkowska, Monika. “Katecheci – ludzie ze stali.” Przewodnik Katolicki, March 10, 2019. Accessed May 5, 2020. https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2019/Przewodnik-Katolicki-10-2019/Temat-numeru/Katecheci-ludzie-ze-stali.

Finke, Marian. “Kreatywność w katechezie (I).” Katecheta 26, no. 3 (1982): 97–101.

Finke, Marian. “Kreatywność w katechezie (II).” Katecheta 26, no. 4 (1982): 161–64.

Finke, Marian. “Kreatywność w katechezie (III).” Katecheta 26, no. 5 (1982): 205–14.

Finke, Marian. “Kreatywność w katechezie (IV).” Katecheta 26, no. 6 (1982): 258–62.

Finke, Marian. Pedagogika wiary. Compiled and edited by Feliks Lenort. Poznań: Papieski Wydział Teologiczny, Redakcja Wydawnictw, 1996.

Głuszek-Szafraniec, Dagmara. “Nauczanie religii w szkole w Polsce – analiza wybranych debat medialnych.” Politeja, no. 1 (2017): 265–82. doi:10.12797/Politeja.14.2017.46.11.

Jedyna, Witold. “Nauczanie religii w polskich szkołach – sukces czy porażka?” Poznańskie Studia Teologiczne 32 (2018): 207–28.

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji. Poznań: Pallottinum, 1998.

Korgul, Marek. Dydaktyka dla katechetów. Świdnica: Usługi Poligraficzne Bogdan Kokot vel Kokociński, 2014.

Łabendowicz, Stanisław. Dydaktyka katechezy. Radom: Instytut Naukowo-Wydawniczy “Spatium”, 2019.

Majewski, Mieczysław. Antropologiczna koncepcja katechezy. Kraków: Poligrafia Salezjańska, 1995.

Mąkosa, Paweł. “Tożsamość nauczycieli religii i ich opinie na temat wybranych aspektów edukacji religijnej w Polsce.” Roczniki Teologiczno-Pastoralne, no. 1 (2009): 117–31.

Mendyk, Marek. “Katecheta – nauczyciel, wychowawca, świadek. Jego misja w warunkach nowej ewangelizacji.” Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne 6 (2007): 1.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela [Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 25 July 2019 on the standard of education in preparation for the teaching profession]. Dziennik Ustaw [Journal of Laws], 2019, item 1450.

Zając, Marian. “Katechetyczne znaczenie postawy kreatywnej.” Roczniki Pastoralno-Katechetyczne 60, no. 5 (2013): 99–114.

Zellma, Anna. “Nauczyciel religii jako refleksyjny praktyk w realiach współczesnej szkoły.” Katecheta 53, no. 9 (2009): 6–12.

Zellma, Anna. “Innowacyjne inicjatywy pedagogiczne w środowisku szkolnym i parafialnym.” Studia Ełckie 19, special issue (2017): 675–89.

Zellma, Anna. “Kreatywność w myśleniu i działaniu uczestników szkolnych lekcji religii – moda czy konieczność edukacyjna.” Katecheta 51, nos. 7–8 (2007): 21–30.

Zellma, Anna. Wielostronne aktywizowanie młodzieży w szkolnym nauczaniu religii. Studium w świetle Programu nauczania religii katolickiej z 2001 roku. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2006.

Opublikowane
2020-11-30
Dział
Artykuły