Kontynuacja myśli Humanae vitae w posynodalnej adhortacji Amoris laetitia czy nowa interpretacja moralności?

Słowa kluczowe: małżeństwo, norma, grzech, sumienie, prawo stopniowalności

Abstrakt

50 lat po ogłoszeniu encykliki Humanae vitae pojawił się postulat jej ponownej lektury w świetle metody zaproponowanej przez papieża Franciszka w adhortacji Amoris laetitia. Odczytanie na nowo nauczania papieża Pawła VI powinno uwzględnić nową perspektywę wychodzącą nie od norm moralnych, ale od opisu rzeczywistości, w jakiej znajdują się małżonkowie. Ta nowa optyka lektury Humanae vitae, zarysowana w Amoris laetitia, skłania do postawienia pytania: czy nauczanie papieża Franciszka jest kontynuacją czy nową interpretacją moralności? Wyraźne są różnice w podejmowaniu takich zagadnień, jak: istota grzechu, jego wymiar horyzontalny i wertykalny, istnienie aktów wewnętrznie złych. Inaczej niż Paweł VI podejmuje Franciszek zagadnienie sumienia i jego roli przy wyborach moralnych. Trudno oprzeć się wrażeniu, że zakwestionowana zdecydowanie przez Jana Pawła II koncepcja sumienia kreatywnego, pojawia się w uzasadnieniach moralnych papieża Franciszka. Natrafić też możemy na fragmenty adhortacji papieża Franciszka, które mogą świadczyć o opowiadaniu się po stronie koncepcji stopniowalności prawa, również zakwestionowanej w dotychczasowym nauczaniu Kościoła. Różne sposoby interpretowania pewnych aspektów nauczania moralnego prowadzą do wniosku, że adhortacja Franciszka w wielu punktach nie świadczy o kontynuacji doktryny moralnej, ale stanowi propozycję nowego paradygmatu moralności.

Bibliografia

Benedykt XVI, Ostatnie rozmowy. Peter Seewald, Kraków: Rafael 2016.

„Berrieren abbauen”. Gespräch mit dem Präfekten der Glaubenskongregation Kardinal Gerhard Ludwig Müller, „Herder Korespondenz” 6(2016), s. 19.

Bortkiewicz P., Kreatywne sumienie w Amoris laetitia?, „Teologia i Moralność” 2018, nr 1 (23), s. 61-74.

Cernuzio S., „L’Amoris Latitia” non mette in crisi la famiglia; è la crisi della famiglia che mette in moto la Chiesa. Il cardinale Farrell commenta l’esortazione del Papa, https://www.lastampa.it/2017/03/20/vaticaninsider/ita/vaticano/lamoris-laetitia-non-mette-in-crisi-la-famiglia-la-crisi-della-famiglia-che-mette-in-moto-la-chiesa

Chiodi M., Rileggere Humane vitae (1968) a partire da Amoris Laetitia (2016), http://magist er.blo gautore.espresso.repubblica.it/2018/01/28/rileggere-humanae-vitae-alla-luce-di-amoris-laetitia.

Gałuszka P., Karol Wojtyła i Humanae vitae, Kraków: Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego 2018.

Gałuszka P., Karol Wojtyła e Humanae vitae. Il contributo dell’Arcivescovo di Cracovia e del gruppo di teologi polacchi all'anciclica di Paolo VI, Siena: Cantagalli 2017.

Gubała W., Ocena antykoncepcji w świetle nauczania Kościoła Katolickiego, http://www.srk.opoka.org.pl/srk/srk_pliki/dokumenty/art3.html.

Ibáñez Langlois J.M., The Theological argument at the basis of Humanae vitae, w: Pontificio Istituto Giovanni Paolo II per Studi su Matrimonio e Familia Università Lateranese, Centro Accademico Romano della Santa Croce, Università di Navarra, Humanae vitae, 20 anni dopo. Atti del II Congresso Internazionale di Teologia Morale (Roma, 9-12 novembre 1988). Milano: Edizioni Ares 1989, s. 115-122.

Marengo G., Humanae vitae e Amoris laetitia, storie paralelle, https://www.lastampa.it/2017/03/23/vaticaninsider/humanae-vitae-e-amoris-laetitia-storie-parallelea.

Moia L., Discutere Humanae vitae? «No, riflettiamo sui temi». Sessualità e famiglia a 50 anni dall'enciclica. Alla Gregoriana un percorso per fare chiarezza, „L'Avvenire” 19.10.2017, s. 20.

Pawlina K., Jak posłużyć młodemu pokoleniu Polaków?, „Wiadomości Archidiecezjalne Warszawskie” (lipiec-grudzień) 2018, s. 140.

Plich R., Legalistyczna neutralizacja nauki o czynach wewnętrznie złych i absolutnych zakazach moralnych w adhortacji Amoris laetitia, „Teologia i Moralność” 2018, nr 1(23), s. 89-123.

Podzielny J., Sprawozdanie z ogólnopolskiej konferencji naukowej „Implikacje teologiczno-moralne adhortacji Amoris laetitia”, Nysa 11-13 czerwca 2017 roku, „Teologia i Moralność” 2017, nr 2(22), s. 343-345.

Ponad 500 katolickich naukowców w obronie encykliki Humanae vitae i za zakazem antykoncepcji, www.pch24.pl.

Od buntu wobec Humanae vitae do apologii Amoris laetitia, www.pch24.pl.

Ratzinger J.– Benedykt XVI, Cztery kazania o stworzeniu i upadku. Na początku Bóg stworzył…. Konsekwencje wiary w stworzenie, Kraków: Salwator 2006.

Scaraffa L., Humanae vitae cinquant'anni dopo, „L'Osservatore Romano” 25.07.2018.

Szczodry M., Kwestia sumienia w posynodalnej adhortacji apostolskiej Amoris laetitia papieża Franciszka, w: G. Chojnacki (red.), Miłość jest nam dana i zadana. Komentarz do posynodalnej adhortacji apostolskiej Amoris laetitia papieża Franciszka, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2017, s. 248-249.

Tosatti M., Sarah, Sinodo: no all'eresia, „La Stampa” 24.02.2015, http://www.lastampa.it/2015/02/24/blogs/san-pietro-e-dintorni.

Wojtkun J., Sytuacja osób rozwiedzionych żyjących w związkach cywilnych wobec sakramentów. Przegląd komentarzy na temat ósmego rozdziału Amoris laetitia, w: M. Jagodziński (red.), Kwestie dyskutowane dzisiaj, Radom: Wydawnictwo AVE 2017, s. 31-52.

Wytyczne Pastoralne KEP do adhortacji Amoris Laetitia, https://episkopat.pl/biskupi-potrzeba-sluzby-malzenstwu-i-rodzinie-oraz-osobom-w-zwiazkach-niesakramentalnych/.

Opublikowane
2020-03-30
Dział
Artykuły