Chrzest bramą chrześcijańskiej moralności. Inspiracje dokumentu Międzynarodowej Komisji Teologicznej Wiara i sakramenty

Słowa kluczowe: chrzest, sakramenty, moralność

Abstrakt

Chrzest słusznie bywa nazywany bramą – bramą do zbawienia, do życia wiecznego, do Kościoła, bramą życia w Duchu, bramą nadziei, bramą do innych sakramentów. W pewnym sensie można go nazwać także bramą chrześcijańskiej moralności. Taką nazwę sugeruje pośrednio dokument Międzynarodowej Komisji Teologicznej o relacji między wiarą a sakramentami. Chrzest jest bramą, ponieważ dając udział w śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa, konstytuuje sam podmiot działania moralnego oraz wprowadza człowieka w aktywne uczestnictwo w życiu Kościoła i świata. To aktywne uczestnictwo realizuje się nie tylko w kulcie, ale również w życiu moralnym, które ma swoje źródło w darach sakramentalnych. Jest ono realizacją w działaniu tego, co chrzest udziela w postaci daru. Chrześcijańskie życie moralne jest zatem konsekwencją przejścia przez bramę chrztu. Na tym polega jego specyfika.

Bibliografia

Franciszek, Homilia (19.06.2013).

Franciszek, Kat. Chrzest bramą nadziei (2.08.2017).

Franciszek, Kat. Chrzest daje siłę do walki (25.04.2018).

Franciszek, Kat. Fundament życia chrześcijańskiego (11.04.2018).

Franciszek, Kat. Wyrzeczenie się szatana i wyznanie wiary (2.05.2018).

Franciszek, Kat. Znak chrześcijańskiej wiary (18.04.2018).

Franciszek, Kat. Znamię przynależności na zawsze (9.05.2018).

Franciszek, Wychowanie chrześcijańskie jest prawem dzieci (16.05.2018).

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Christifideles laici (Watykan, 30.12.1988).

Jan Paweł II, Kat. Chrzest w Kościele – wspólnocie kapłańskiej i sakramentalnej (25.03. 1992).

Jan Paweł II, Kat. Powołanie świeckich do świętości (24.11.1993).

Jan Paweł II, Kat. Świadectwo życia w Chrystusie w Kościele – wspólnocie prorockiej (20.05.1992).

Jan Paweł II, List apostolski na 1600-lecie śmierci św. Bazylego Patres Ecclesiae (2.01.1980).

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań: Pallottinum 1994.

Kodeks Prawa Kanonicznego, Poznań: Pallottinum 1984.

Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Wiara i sakramenty (3.03.2020).

Nagórny J., Chrzest – nowe życie w moralności Nowego Przymierza, w: Ks. Janusz Nagórny, Sakramenty w życiu moralnym chrześcijanina, red. K. Jeżyna, J. Gocko, W. Rzepa, Lublin: Wydawnictwo KUL 2011, s. 29-44.

Nagórny J., Pareneza chrzcielna – nauka płynąca z chrztu św., w: Ks. Janusz Nagórny, Sakramenty w życiu moralnym chrześcijanina, s. 21-27.

Niemira A., Moralny wymiar sakramentu chrztu w świetle encykliki Lumen fidei papieża Franciszka, „Teologia i Człowiek” 2017, nr 3, s. 11-23.

Olczyk A., Chrzest, w: Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne POLWEN 2005, s. 104-107.

Ratzinger J., Chrzest jako początek i drogowskaz życia chrześcijańskiego, w: J. Ratzinger, Opera omnia, t. 8, cz. 2: Kościół – znak wśród narodów. Pisma eklezjologiczne i ekumeniczne, red. K. Góźdź, M. Górecka, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, s. 1231-1234.

Sobór Watykański II, Dekret o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus (Watykan, 7.12.1965).

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium (Watykan, 21.11. 1964).

Wasiutyńska K., Chrzest jako pierwotna konsekracja. U źródeł powszechnego powołania chrześcijan do świętości, „Teologia i Moralność” 10(2015), nr 1, s. 7-25.

Zadykowicz T., Chrystopraksyzm doktryny chrzcielnej, „Teologia i Człowiek” 2016, nr 3, s. 55-76.

Opublikowane
2020-03-30
Dział
Artykuły