Chrystotypiczne i antropotypiczne interpretacje wniebowzięcia Maryi Panny w tradycji polskiej XIX wieku

Słowa kluczowe: wniebowzięcie, Maryja, Matka Boża, duchowość maryjna, pobożność maryjna, polska droga maryjna, tradycja maryjna, wiek XIX

Abstrakt

Artykuł przedstawia rozwój nauki o wniebowzięciu Maryi na ziemiach polskich w XIX wieku. Uznając tę prawdę wiary za oczywistą, kaznodzieje nie zajmowali się polemiką, skupiając się raczej na rozwijaniu koncepcji eklezjotypicznych i antropotypicznych oraz wnioskach pastoralnych. Nauczanie polskich teologów odpowiada zaleceniom Marialis Cultus i traktuje wniebowzięcie jako inspirację do formacji w duchu maryjnym.

Bibliografia

Antoniewicz K.B., Czytania świąteczne, Kraków 1850.

Feliński Sz., Nowy wianuszek majowy z tajemnic życia Maryi, Lwów 1906.

Fischer K.J., Kazania i przemowy pasterskie, t. III, Przemyśl 1894.

Hołowiński I., Kazania niedzielne, świętalne i przygodne, Kraków 1857.

Kalinowski R., Świętymi bądźcie. Konferencje i teksty ascetyczne, red. C. Gil, Kraków 1987.

Kłoczkowski J., Nowy miesiąc Maryi, Warszawa 1861.

Kurczewski J., Rozmyślania o tajemnicach Różańca Świętego, Wilno 1914.

Leszczyński P., Żywoty świętych Pańskich na wszystkie dnie roku, Warszawa 1872.

Mioduszewski M., Śpiewnik kościelny, czyli pieśni nabożne z melodyjami w Kościele katolickim używane, Kraków 1838.

Pelczar J., Kazania na uroczystości i święta Najświętszej P. Maryi, cz. I, Kraków 1896.

Podworski S., Drogi Kalwaryjskie, Kalwaria 1882.

Potulicki A., Miesiąc Maryi, Zbiór krótkich rozmyślań, Kraków 1878.

Rechowicz M. (red.), Dzieje teologii katolickiej w Polsce, t. 3, cz. 2, Lublin 1977.

Opublikowane
2020-02-28
Dział
Artykuły