Uma Imagem de Deus para o futuro da Europa
Abstrakt
Obraz Boga dla przyszłości Europy
Celem artykułu jest zbadanie możliwego wpływu obrazu Boga wywodzącego się z judaizmu i chrześcijaństwa na niektóre elementy konfiguracji Europy, przede wszystkim w perspektywie kulturowej, choć ze skutkami również politycznymi. Celem artykułu nie jest ocena tego wpływu jedynie w obrębie wspólnot chrześcijańskich lub żydowskich, czyli w odniesieniu do wyznawców tych tradycji religijnych. Chodzi o rozszerzenie się tego wpływu na społeczeństwa europejskie jako takie, ponieważ oddziaływanie tego obrazu Boga może dotyczyć także niewierzących, zwłaszcza w sposobie interpretowania przez nich życia codziennego i struktur społecznych. Nie chodzi więc o powrót do systemu teokratycznego, ale o możliwość odniesienia się do Boga, tak jakby Bóg nie istniał.
Bibliografia
Bonhoeffer, Dietrich. Wiederstand und Ergebung. München: Kaiser Verlag, 1970.
Braidotti, Rosi. Lo posthumano. Barcelona: Ed. Gedisa, 2015.
Cohen, Hermann. Der Nächste. Berlin: Schocken, 1935.
Derrida, Jacques. Donner la mort. Paris: Galilée, 1999.
Doueihi, Milad. Pour un humanisme numérique. Paris: Editions du Seuil, 2011.
Duque, João Manuel. A transparência do conceito. Estudos para uma metafísica teológica. Lisboa: Ed. Didaskalia, 2010.
Duque, João Manuel. “Do homem secular ao pós-humano”. In Fratello Dio. Invenzioni a più voci. Studi in onore di Pierangelo Sequeri nel suo LXXV cumpleanno, ed. Dario Cornati e Ezio Prato, 341-38. Milano: Glossa, 2020.
Duque, João Manuel. El Dios ocultado. Salamanca: Sígueme, 2017.
Duque, João Manuel. “Para uma teologia do futuro como futuro da teologia”. Carthaginensia 68 (2019): 343-76.
Esposito, Roberto. Immunitas. Protezione e negazione della vita. Torino: Einaudi, 2002.
Francisco, Papa. Carta sobre a Europa a sua Eminência o Cardeal Pietro Parolin. Secretário de Estado, 22.10.2020.
Francisco, Papa. Carta Encíclica Fratelli Tutti sobre a fraternidade e a amizade social. Vaticano: Tipografia Vaticana, 2020.
Jüngel, Eberhard. Gott als Geheimnis der Welt. Tübingen: J. B. Mohr, 1977.
Levinas, Emmanuel. De Dieu qui vient à l’idée. Paris: J. Vrin, 1992.
Levinas, Emmanuel. Du Sacré au Saint. Cinq nouvelles lectures talmudiques. Paris: Ed. de Minuit, 1977.
Lourenço, Eduardo. A Europa desencantada. Lisboa: Gradiva, 2001.
Marion, Jean-Luc. Dieu sans l’être. Paris: PUF, 1982.
Marion, Jean-Luc. L’idole et la distance. Paris: Grasset, 1977.
Metz, Johann Baptist. Memoria passionis. Gesammelte Schriften, Bd. 4. Freiburg i. Br.: Herder, 2017.
Milbank, John. Theology and Social Theory. Oxford: Blackwell, 1990.
Nancy, Jean-Luc. L’Adoration. Déconstruction du Christianisme, 2. Paris: Galilée, 2010.
Nordmann, Sophie. Judaïsme et philosophie. Paris: PUF, 2008.
Patocka, Jan. Essais hérétiques sur la philosophie de l’histoire. Paris: Verdier, 1999.
Ricoeur, Paul. Lectures 1. Paris: Seuil, 1991.
Rosa, Hartmut. Unverfügbarkeit. Wien: Residenz Verlag, 2019.
Rosito, Vincenzo. Postsecolarismo. Passaggi e provocazione del religioso nel mondo contemporaneo. Bologna: EDB, 2017.
Sequeri, Pierangelo. La cruna dell’ego. Uscire dal monoteismo del sé. Milano: Vita e Pensiero, 2017.
Serrano, Gemma. “Théologie et numérique”. Revue Théologique des Bernardins 24 (2018): 137-57.
Splett, Jörg. Denken vor Gott. Philosophie als Wahrheits-Liebe. Frankfurt a. M.: Knecht, 1996.
Taylor, Charles. A Secular Age. Harvard: Harvard University Press, 2007.
Copyright (c) 2021 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.