Przeżycie estetyczne a przeżycie mistyczne – ujęcie w horyzoncie teologicznym
Abstrakt
Doświadczenie estetyczne i doświadczenie mistyczne są podobne w trzech etapach rozwoju. W pierwszym chodzi o skupienie uwagi na szczególe. Artysta czyni to w stosunku do używanego elementu otaczającej rzeczywistości, przez wydobywanie z niego czegoś szczególnego, z kolei mistyk szuka w świecie natury ślady Boga. W drugim etapie artysta odsuwa od siebie to, co go rozprasza, a także on uwalnia się od artystycznych konwencji, aby tworzyć swe zamierzone dzieło w sposób oryginalny. Z kolei mistyk oczyszcza się ze swoich słabości i przywiązania do świata. W trzecim etapie artysta może kontemplować swe dzieło, a mistyk jest w stanie doświadczać obecności Boga. Chwilowa satysfakcja artysty mija. A w jej miejsce wsącza się poczucie nieadekwatności między zamierzonym pomysłem a jego nieudolnym urzeczywistnieniem w ograniczonej formie. Natomiast mistyk, po chwilowym doświadczeniu obecności Boga, jest świadomy, że przedmiot jego pragnienia przekracza granice wszelkiej możliwości poznania. Piękno i Bóg jawią się jako dwa imiona Jednego.
Bibliografia
Antonioni, Michelangelo. Lista napisów z filmu „Po tamtej stronie chmur”, [brak miejsca i daty wydania].
Bonawentura, św. Trzy drogi albo inaczej ogień miłości. Tłumaczenie. Cecylian Niezgoda. W Pisma ascetyczno-mistyczne, 15–30. Warszawa: Inne, 1984.
Dec, Dorota. Rembrandt, Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem. Dostęp: 24.03.2020. https://mnk.pl/wystawy/rembrandt-krajobraz-z-milosiernym-samarytaninem.
Dzidek, Tadeusz. Funkcje sztuki w teologii. Kraków: WAM, 2013.
Eco, Umberto, Rorty, Richard, Culler, Jonathan, Brooke-Rose, Christine. Interpretacja i nadinterpretacja. Tłumaczenie Tomasz Bieroń. Kraków: Znak, 2008.
Grzegorz z Nyssy, św. Żywot Mojżesza. Seria: Sources chrétiennes, t. 1. Paris: Éditions du Cerf, 1965.
Giacometti, Alberto. Écrits. Paris: Hermann, 1997.
Gogh, Vincent van. Listy do brata. Tłumaczenie Joanna Guze, Maciej Chełkowski. Kraków: Znak, 997.
Guardans, Teresa. „Experiencia estética y experiencia religiosa”. Iglesia Viva nr 256 (2013): 9–32. Dostęp: 5.01.2020. https://cetr.net/files/1392245664_256-11-guardans_este769ti.pdf
Jankowski, Augustyn. Królestwo Boże w przypowieściach. Poznań: Pallottinum, 1989.
Keats, John. Letter to Richard Woodhouse. Dostęp: 5.01.2020. https://genius.com/John-keats-the-chameleon-poet-letter-to-richard-woodhouse-october-27th-1818-annotated
Louth, Andrew. Początki mistyki chrześcijańskiej. Tłumaczenie Henryk Bednarek. Kraków: Wydawnictwo M, 1997.
Malecka, Teresa. „Zbigniew Bujarski, Człowiek i twórca. Rozmowa z kompozytorem”. Teoria Muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje, 2, nr 2 (2013): 59–75.
Marí, Antonio. Formes de l’individualisme. València: Eliseu Climent, 1994.
Matisse, Henri. Écrits et propos sur l'art. Paris: Hermann, 2014.
Mikołaj z Kuzy. O oświeconej niewiedzy. Tłumaczenie Ireneusz Kania. Kraków: Znak, 1997.
Nikolaus von Kuec. „De Non-aliud“. W Philosophisch-theologische Schriften, t. II, 443–565. Wien: Herder Verlag, 1964.
Ortega y Gasset, José. Dehumanizacja sztuki i inne eseje. Tłumaczenie Piotr Niklewicz. Warszawa: Czytelnik, 1980.
Orzech, Lucjan. „Refleksje nad współczesną formą artystyczną”. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny z. 1: 31–46. Dostęp: 6.02.2020. http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/6204/RND117--03--Refleksje-nad-wspolczesna--Orzech.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Proust, Marcel. W poszukiwaniu straconego czasu. T. 7: Czas odnaleziony. Tłumaczenie Maciej Żurowski. Warszawa: Wydawnictwo Mg, 2016.
Pseudo-Dionizy Areopagita. Teologia mistyczna. Tłumaczenie Maria Dzielska. W Pisma teologiczne, t. 1, 161–170. Kraków: Znak, 1997.
Rahner, Karl. „Die Kunst im Horizont von Theologie und Frömmigkeit”. W Schriften zur Theologie, t. XVI, 364–372. Einsiedeln–Zürich–Köln: Benziger Verlag, 1984.
Tàpies, Antoni, Valente, José Ángel. Comunicación sobre el muro. Barcelona: Ediciones la Rosa Cúbica, 1998.
Teresa od Jezusa. Twierdza wewnętrzna. Tłumaczenie Henryk P. Kossowski. Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych, 2014.
Tillich, Paul. „Art and Ultimate Reality”. W Art., Creativity, and the Sacred. Anthology in Religion and Art, red. Diane Apostolos-Canappadona, 219–235. New York: Continuum, 2001.
Vircondelet, Alain, red. Mémoires de Balthus. Monaco: Rocher, 2001.
Copyright (c) 2020 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.