Reinterpretacja integralnego powstawania i rozwoju Kościoła. Niektóre aspekty trynitarnej i antropologicznej eklezjogenezy
Abstrakt
Opowiadając się za dynamiczną koncepcją Kościoła, a zwłaszcza ukazując starotestamentalną i nowotestamentalną eklezjogenezę, autor odchodzi od stanowiska, iż Jezus wprost i bezpośrednio założył Kościół. Stawia nawet tezę: nie to było głównym motywem Jego ziemskiej działalności. W uzasadnieniu prezentuje wspólnotę Bosko-ludzką, której kształt tak zależy od Trójcy Świętej i udzielającego się trynitarnie miłosierdzia, jak i od ludzkiej wolności, wypowiadającej się w świętości i grzechu. Jezus nie tyle bowiem funduje instytucjonalno-charyzmatyczną społeczność, ile przede wszystkim pełni wolę swojego Ojca: „Moim pokarmem jest wypełnić wolę Tego, który Mnie posłał” (J 4,34). Odchodzenie od chrystomonizmu w eklezjologii skutkuje dowartościowaniem trynitologii, eschatologii, pneumatologii, antropologii, mariologii oraz wzmożeniem dążeń misyjnych i ekumenicznych.
Bibliografia
Aletti, Jean-Noël. „8: The Incarnation and its Redemptive Impact”. W The Incarnation, ed. Stephen T. Davis, Daniel Kendall, Gerald O’Collins, 93–115. Oxford: Oxford University Press, 2002.
Colzani, Gianni. „Missione”. W Dizionario di ecclesiologia, 866–888. Città Nuova Roma, 2010.
Cwiekowski, Frederic J. The beginnings of the Church. New York–Mahwah: Paulist, 1988.
Czaja, Andrzej. Traktat o Kościele. Dogmatyka. T. 2, 291–543. Warszawa: Więź, 2006.
Forte, Bruno. La Chiesa della Trinità. Saggio sul mistero della Chiesa, comunione e missione. Cinisello Balsamo: San Paolo Edizioni, 1995.
Jan Paweł II. Encyklika o Duchu Świętym Dominum et Vivificantem. Kraków: Wydawnictwo M, 1986.
Jan Paweł II. Encyklika o stałej aktualności posłania misyjnego Redemptoris missio. Watykan, 1990.
Jan Paweł II. Encyklika Redemptor hominis. Kraków: Wydawnictwo M, 2010.
Jan Paweł II. List apostolski Tertio Millennio Adveniente w związku z przygotowaniem Jubileuszu roku 2000 (1994 r.).
Kasper, Walter. Kościół katolicki. Istota. Rzeczywistość. Posłannictwo. Kraków: WAM, 2014.
Katechizm Kościoła Katolickiego. Poznań: Pallottinum, 1994.
Meyers, Eric M., Burt, Sean. „Exile and Return. From the Babylonian destruction to the beginnings of Hellenism”. W Ancient Israel. From Abraham to the Roman destruction of the Temple, ed. Hershel Shanks. Seria: Biblical Archaeology Society (3. ed.), 209–235. Washington: Pearson Education, 2011.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna. Pamięć i pojednanie. Kościół i winy przeszłości. Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów, 2007.
Motte, René. „Reszta”. W Słownik teologii biblijnej, red. Xavier Léon Dufour, 853–855. Poznań: Pallottinum, 1990.
Napiórkowski, Andrzej Adam. Proegzystencja Kościoła. Kraków: WAM, 2018.
Napiórkowski, Andrzej Adam. Od Arki Jahwe do Kościoła Trójjedynego Boga. Pelplin: Bernardinum, 2019.
Papieska Komisja Biblijna. Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej. Kielce: Verbum, 2002.
Ratzinger, Joseph. Wprowadzenie w chrześcijaństwo. Przekład Zofia Włodkowa. Kraków: Znak, 1994.
Ratzinger, Joseph. Kościół. Pielgrzymująca wspólnota wiary. Kraków: Wydawnictwo M, 2005.
Copyright (c) 2020 Roczniki Teologiczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.