Kontextuell und offen für die Weite und das Neue

  • Hans Waldenfels
Słowa kluczowe: Ego (ja i nie-ja), kontekst, osoba, tłumaczenie, kultura europejska i inne, sekularyzm, nauka i technika, przyszłość i spełnienie, głębia i szerokość, otwartość, nowość

Abstrakt

Zróżnicowanie i skończoność człowieka wobec boskiej nieskończoności i otwartości na to, co większe i nowe

Kartezjańskie „Cogito ergo sum” determinuje nowoczesne myślenia poprzez podkreślenie znaczenia „ego” („ja”). W związku z tym wielu ludzi żyjących w swej indywidualnej, konkretnej, historycznej sytuacji, ma tendencję do stawania się absolutnym i niezależnym podmiotem i panem własnego życia, myśli i postaw. Poszczególne czynniki ich biografii, takie jak miejsce i data urodzenia, płeć, język, zawód, przynależność religijna itp. określamy (zaczerpniętym ze współczesnej egzegezy biblijnej) terminem „kontekst”. Pośród mnogości różnych „ego” zauważamy takie „ja”, które (z własnej perspektywy) są „nie-ja”; nazywamy je: „wy” lub „my”.

Następnie opisany jest rozwój nowoczesnej myśli zachodniej w świetle koncepcji „osoby”. W myśli zachodniej „osoba” jest rozumiana głównie jako jednostka, choć filozofia i teologia średniowieczna podkreśla zarówno indywidualność, jak i relacyjność. Trudność w tłumaczeniu terminu „osoba” w różnych środowiskach kulturowych ukazana została w odniesieniu do języka japońskiego.

Pełniejsze zrozumienie człowieka osiągamy tylko wtedy, gdy poznamy jego ograniczenia, zwłaszcza w nauce i technice, i gdy przywrócimy poczucie nieskończoności. Kanadyjski filozof Charles Taylor przypomina, że w dzisiejszym świecie spotykamy nie tylko ludzi, którzy całkowicie porzucili wiarę w Boga i żyją w radykalnej autodeterminacji, ale jest także wielu takich, którzy oczekują spełnienia w życiu bezinteresownym, osadzonym w nadziei na nowe życie pochodzące od Całkiem Innego, którego nazywamy Bogiem – i solidarnie działają na rzecz pojednania, pokoju i sprawiedliwości.

Bibliografia

Denken, das Weite atmet. Text und Kontext in der Theologie, Hg. Günter Riße, Klaus Vellguth. Ostfildern: Grünewald, 2017.

Rahner, Karl. Schriften zur Theologie. Bd. VII: Zur Theologie des geistlichen Lebens. Einsiedeln: Benziger, 1966 (= Sämtliche Werke. Bd. 23, Freiburg: Herder, 2006).

Riebel, Alexander. In Die Tagespost [Würzburg] 9.11.2019. Internetzugang: 26.03.2020. https: //www.die-tagespost.de/gesellschaft/kultur/Gott-lieben-ist-der-Endzweck;art4881,202854

Waldenfels, Hans. Absolutes Nichts. Zur Grundlegung des Dialogs zwischen Buddhismus und Christentum. Mit einem Geleitwort von Keiji Nishitani. Freiburg: Herder, 1976 (erweiterte Version, Paderborn: Bonifatius-Verlag, 2013).

Waldenfels, Hans. In-Between. Essays in Intercultural and Interreligious Dialogue. Bangalore: Dharmaram Publications, 2011.

Waldenfels, Hans. Kontextuelle Fundamentaltheologie. 4. Auflage. Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh, 2005 [O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele – dzisiaj: teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych. Katowice: Księgarnia św. Jacka, 1993].

Waldenfels, Hans. Rückwärts blickend vorwärts schauen. Zeitbetrachtungen zu Christentum und Menschsein, Religionen, Kulturen und Gesellschaft. Theologische Versuche. Bd. 4. Paderborn: Bonifatius-Verlag, 2016.

Opublikowane
2020-09-29
Dział
Artykuły