Social Stores as a New Form of Support for Families Threatened with Exclusion Due to Poverty

Keywords: social markets, family, poverty, social exclusion

Abstract

Poverty of families is one of the most serious social problems faced by the modern world, therefore various ways of counteracting it are being sought, one of which is the establishment of social stores. The topic of social stores is still little known in Poland, as evidenced by the establishment of only one such facility so far. The Austrian and German experiences show, however, that this is an effective solution in the fight against poverty-related exclusion and that it is worth using on a larger scale. The article attempts to analyze the functioning of social stores in terms of counteracting the social problem of family poverty. The article moves from theoretical considerations on poverty and the exclusion of families for this reason to the description of social stores as an effective tool for counteracting poverty. The literature on family poverty was reviewed and the basics of social work in the field of counteracting exclusion in Poland and the European Union were described. The summary of the article contains recommendations that may constitute the basis for setting the directions of social work in the area of family support.

References

Antas-Jaszczuk, Alicja, Agnieszka Roguska. Ubóstwo jako kwestia społeczna w percepcji studentów pedagogiki. Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, 2020.

„A statistical portrait of the European Union2010”. Dostęp 20.04.2021, https://ec.europa.eu/ eurostat/web/products-statistical-books/-/KS-EP-09-001.

„Eurostat”. Dostęp 20.04.2021, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-books/-/KS-EP-09-001.

„Forum polonijne”. Dostęp 20.04.2021, http://www.polonika.at/index.php/poradnik/porady-prawne/1262-dokad-po-pomoc.

Golinowska, Stanisława, Piotr Broda-Wysocki. „Kategorie ubóstwa i wykluczenia społecznego. Przegląd ujęć”. W Ubóstwo i wykluczenie społeczne, red. Stanisława Golinowska, Elżbieta Tarkowska, Irena Topińska. Warszawa: IPiSS, 2005.

Grünhaus, Christian, Constanze Beeck, Mayram Shabal. Social Return on Investment Analysis of the Food Banks of SOMA Österreich & Partner. Wienna: pubWU, 2019.

Kałdon, Barbara Małgorzata. „Rodzina jako instytucja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym”. Forum Pedagogiczne 1(2011): 228-241.

Kaźmierczak-Kałużna, Izabela. „Ubóstwo jako problem społeczny: kwestie terminologiczne i ustalenia empiryczne”. Kultura i Społeczeństwo 1(2015): 147-157.

Klimczak, Wioletta, Grzegorz Kubiński, Ewa Sikora-Wiśniewska. Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia. Wrocław: Wydawnictwo EXANTE, 2017.

Kumor, Izabela. „Ubóstwo – ujęcie teoretyczne”. Edukacja Humanistyczna 1(2011): 101-102.

Lambie-Mumford, Hannah, Silvasti Tiina. The Rise of Food Charity in Europe. Bristol: Policy Press, 2020.

Mazgaj, Ewelina. „Ubóstwo jako problem społeczny XXI wieku oraz sposoby jego zwalczania”. W Wyzwania i problemy społeczne początku XXI wieku, red. Norbert Laurisz. Kraków: Fundacja GAP, 2020.

Niewiadomska, Iwona, Mirosław Kalinowski. Skazani na wykluczenie. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010.

„Polska 2020. Obok nas. Fakty o biedzie”. Dostęp 02.07.2021, https://www.szlachetnapaczka.pl/raport-o-biedzie/.

Poverty and inequality in the EU. Dostęp 20.04.2021. https://www.eapn.eu/images/docs/poverty%20explainer_web_en.pdf.

„Projekt Europa 2030”. Dostęp 20.04.2021. https://espas.secure.europarl.europa.eu/orbis/document/project-europe-2030-challenges-and-opportunities.

„Sklep socjalny w Polsce”. Dostęp 20.04.2020, https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/budzet-domowy/sklep-socjalny-w-katowicach-kto-i-kiedy-moze-zrobic-w-nim-zakupy/70rx9ff.

„Spichlerz”. Dostęp 20.04.2020, https://wolnemiejsce.pl/spichlerz.

„Strategia Europa 2020”. Dostęp 20.04.2021, https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/strategia-europa-2020.

Sulmicka, Małgorzata. „Cele edukacyjne Strategii Europa 2020 a Polska”. Prace i Materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH. Polityka gospodarcza jako gra w wyzwania i odpowiedzi rozwojowe 94(2014): 194.

Stötzer, Sandra, Rene Andeßner, Sarah Scheichl. „Charity flea markets–an amalgamation of product philanthropy and volunteering”. International Review on Public and Nonprofit Marketing 17(2020): 10.

Stephany, Alex. The bussiness of sharing. Making it in the new sharing economy. New York: Palgrave Macmillan, 2015.

„Zasięg ubóstwa w Polsce”. Dostęp 20.04.2021. https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5487/14/7/1/zasieg_ubostwa_ekonomicznego_w_polsce_w_2019_r. pdf.

Zgiep, Łukasz. „Sharing economy jako ekonomia przyszłości”. Myśl Ekonomiczna i Polityczna 47(2014): 193.

Published
2021-12-03
Section
Articles