“New New Media” and Catechesis of the Church

  • Jarosław Czerkawski The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Theology
Keywords: mass media; electronic media; new new media; catechesis; community

Abstract

Contemporary world uses mass media at an unprecedented scale. Every culture and every society is pervaded by a media reality. In many people the media form a picture of the world that is different from the real one. Loosening the communal ties between people is a serious threat posed by the media. A man rooted in the virtual world does not have a sense of community as well as of life for and in a community. Building the sense of community is one of the important tasks that the Church is facing. Talking about the media the Church does not point to their negative image, but it recommends that the people managing the media should use moral criteria referring to another man, for his good. Undoubtedly the Church’s catechesis is facing a serious task, that is building a sense of community in a man who, using the media, makes his presence in the community less obvious. The media world, especially the world of the electronic media, constitutes a great space for evangelization and catechization that can be used by the Church.

References

Białek P. , Jak młody człowiek staje się dziś uczniem Jezusa, w: Chrześcijaństwo w dobie smartfonów, red. P. Rączka, P. Gruszczyński, Lublin 2015, s. 59-74.

Gruszczyński P.A., Być chrześcijaninem w epoce smartfonów, w: Chrześcijaństwo w dobie smartfonów, red. P. Rączka, P. Gruszczyński, Lublin 2015, s. 13-32.

Jones E.M., Libido dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej, Wrocław 2013.

Lepa A., Media jako problem współczesnej katechezy, www.katecheza.episkopat.pl/download/Media_w_kat_i_ewangel.doc, [dostęp: 09.06.2015].

Levison P., Nowe nowe media, Kraków 2010.

Łęcki G., Media wizualne a katecheza: zagrożenia, wyzwania, zastosowania, w: Kultura – media – teologia, Warszawa 2011.

Marcyński K., Komunikacja religijna i media, Kraków 2016.

Mąkosa P., Miejsce i rola współczesnych mediów w katechezie, „Roczniki Pastoralno-Katechetyczne” 5(60)2013, s. 115-128.

Mcquail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

Parfianowicz W., Media, czyli co: środki masowego przekazu?, „Oaza” 2012, nr 105.

Rotkiewicz H., Pedagogiczne aspekty teorii środków masowego przekazu, Wrocław 1983.

Szymik J., Wuwer A., Kultura, literatura, społeczeństwo: Interdyscyplinarność́ a metodologia współczesnych badań teologicznych, „Studia Nauk Teologicznych PAN” 2(2007), s. 317-342.

Wiśniewski J., Samotność́ w sieci, Warszawa 2003.

Published
2019-12-13
Section
Articles